Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Geen kleurige landschappen maar geprobeerd wat meer "duistere" foto's te maken, omdat ik dat soms zelf ook graag zie. Bij de tweede twijfel ik zelf wat of de boom genoeg loskomt van de achtergrond.
moeilijke ! de eerste is idd druk maar daar zie ik een compo in ,al kan de zw bewerking veel beter ,de tweede daar vind ik dat de boom niet echt loskomt ,ook daar is de bewerking de oorzaak ,deze foto's kunnen veel beter worden
moeilijke ! de eerste is idd druk maar daar zie ik een compo in ,al kan de zw bewerking veel beter ,de tweede daar vind ik dat de boom niet echt loskomt ,ook daar is de bewerking de oorzaak ,deze foto's kunnen veel beter worden
Wat zou je veranderen aan de nabewerking?
Ik weet dat de eerste druk is maar wou een beetje door de veelheid aan takken en de vignetering een soort tunneleffect te krijgen.
Ik weet dat de eerste druk is maar wou een beetje door de veelheid aan takken en de vignetering een soort tunneleffect te krijgen.
Ook die vraag is een moeilijke ,Z/W start je altijd vanuit kleur ,eigenlijk moet je al vooraf een beeld in je hoofd hebben hoe zal deze foto er in zw uitzien ,niet iedere foto leent zich ook tot een zw ,en ik vermoed dat hier de kleuren heel dicht bij elkaar liggen waardoor je heel weinig contrast en daardoor ook verschillende elementen niet kan onderscheiden van elkaar , zoals ik al zei als ik de kleurversie niet ken kan ik ook niet zeggen wat er beter kan ,stel dat het pad een totaal ander kleur is dan de takken en bomen errond ,dan zou je deze kunnen onderscheiden van de rest ,in zw gaat het vooral spelen met het licht ,je ogen laten leiden door het licht ,je compo bepalen door het licht . ook een vignettering helpt daarbij en wordt veel gebruikt in zw maar dat alleen doet het meestal niet . Ik ben geen specialist in zw maar ik volg heel veel collega's en het is een tak die mij enorm boeit en ik vind het ook een kunst op zich .je mag mij altijd een PB sturen als je nog vragen hebt
Ook die vraag is een moeilijke ,Z/W start je altijd vanuit kleur ,eigenlijk moet je al vooraf een beeld in je hoofd hebben hoe zal deze foto er in zw uitzien ,niet iedere foto leent zich ook tot een zw ,en ik vermoed dat hier de kleuren heel dicht bij elkaar liggen waardoor je heel weinig contrast en daardoor ook verschillende elementen niet kan onderscheiden van elkaar , zoals ik al zei als ik de kleurversie niet ken kan ik ook niet zeggen wat er beter kan ,stel dat het pad een totaal ander kleur is dan de takken en bomen errond ,dan zou je deze kunnen onderscheiden van de rest ,in zw gaat het vooral spelen met het licht ,je ogen laten leiden door het licht ,je compo bepalen door het licht . ook een vignettering helpt daarbij en wordt veel gebruikt in zw maar dat alleen doet het meestal niet . Ik ben geen specialist in zw maar ik volg heel veel collega's en het is een tak die mij enorm boeit en ik vind het ook een kunst op zich .je mag mij altijd een PB sturen als je nog vragen hebt
Bedankt voor je uitgebreid antwoord. Ik begrijp wel wat je bedoelt en zo had ik er eigenlijk nog niet naar gekeken. Ga het proberen in gedachten te houden volgende keer.
Comment