Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een roos aan de hemel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] Een roos aan de hemel

De Rosette Nebula, ook bekend als Caldwell 49 is een emissienevel en H II-gebied in de buurt van het einde van een gigantische moleculaire wolk in de Monoceros-regio van de Melkweg.
    Het is ongeveer 5.200 lichtjaar van de aarde verwijderd en heeft een straal van 65 lichtjaar.
    De open sterrencluster Caldwell 50 is nauw verbonden met de nevel, de sterren van de cluster zijn gevormd uit de materie van de nevel.
    Deze jonge hete sterren blazen met hun stellaire wind de gassen en het stof weg, hierdoor wordt de nevel gevormd.

Deze opname bevat 350 beelden van januari 2023 door een IDAS LPS D2 lichtpolutiefilter genomen, sluitertijd 90 sec en 180 beelden van januari 2024 door een dual smalbandfilter Optolong l-eXtreme geschoten.
    Totaal ongeveer 16uur integratietijd.

De nevel en de sterren werden apart verwerkt.

C49-C50 Rosette nebula and cluster
    by Rudy M., on Flickr

Zonder de sterren en de sterrencluster:

C49 without C50
    by Rudy M., on Flickr

Instrument:
    Omegon APO AP 76/342 Triplet ED
    ZWO ASI 294 MC Pro
    Skywatcher EQ6-R
    ZWO AOG + ZWO ASI 290 MM
    Software:
    N.I.N.A.
    DeepSkyStacker
    PixInsight
    Photoshop CC​
    Last edited by Rudy M.; 27 januari 2024, 19:34. Reden: typo
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

weeral een prachtig apart fenomeen ,die zonder de sterren vind ik zelf de mooiste omdat de foto rustiger is en meer aandacht heeft aan het hoofdonderwerp ,heel erg mooi

Comment

Zeer adembenemend mooi , ik zou er zelf niet de kennis en het geduld voor hebben om dit te doen. Maar het heelal verkennen moet prachtig zijn.

Comment

Mijn bewondering voor het vele werk, met prachtig resultaat .

Comment

Een pareltje ...

Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Prima registratie en de kleuren goed zacht gehouden
            Wat me wel onmiddellijk opviel zijn die zwarte strepen rechts tegen de kant, beetje eigenaardig en lijkt wel op sensor glow die slecht is weggewerkt
            Valt uiteraard vooral op bij de starless versie

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

2x knap hé !
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

2 mooie beelden, voorkeur voor foto 2.
                BD0681BE -
                Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Mooi, een mens wordt er stil en nietig van
                  Amateur fotograaf,
                  lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

Comment

Wonderlijk! Echt knap! Ik vind de tweede nog magischer.

Comment

Prachtig resultaat!

Comment

Dank je voor de reacties

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Wat me wel onmiddellijk opviel zijn die zwarte strepen rechts tegen de kant, beetje eigenaardig en lijkt wel op sensor glow die slecht is weggewerkt

Sieg
                        Dat is inderdaad amp glow van de sensor. De Sony IMX492 sensor heeft dat redelijk wat last van, vooral bij hoge gain (~ISO) waarden in combinatie met lange sluitertijden.
                        Bij deze ging de amp glow in verzadiging waardoor het wegwerken met darks niet meer goed werkt.
                        Gelukkig is het bij deze enkel in de sterloze opname te zien.
                        Waarschijnlijk ga ik upgraden naar een Sony IMX571 in een ToupTek behuizing. Al spreekt de nieuwe IMX585 me ook wel aan, ToupTek heeft daar een gekoelde versie van
                        Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                          Dank je voor de reacties

Dat is inderdaad amp glow van de sensor. De Sony IMX492 sensor heeft dat redelijk wat last van, vooral bij hoge gain (~ISO) waarden in combinatie met lange sluitertijden.
                          Bij deze ging de amp glow in verzadiging waardoor het wegwerken met darks niet meer goed werkt.
                          Gelukkig is het bij deze enkel in de sterloze opname te zien.
                          Waarschijnlijk ga ik upgraden naar een Sony IMX571 in een ToupTek behuizing. Al spreekt de nieuwe IMX585 me ook wel aan, ToupTek heeft daar een gekoelde versie van
                          Goede keuze, zelf gebruik ik nu een tweetal jaar een ASI2600mc, echt heel tevreden en qua kwaliteit ongelofelijk goede resultaten.
                          Van de 585 gebruik ik de ongekoelde versie van ASI, ook heel tevreden van maar ik gebruik deze enkel voor planetary en solar
                          Maar ik heb al beelden gezien van deze ongekoelde 585 waarbij hij gebruikt wordt voor deepsky en was toch wel onder de indruk.
                          Trouwens Player One was de eerste die uitgekomen is met een gekoelde versie van de 585, daarna Touptek en het zou me niet verwonderen moest ASI er ook nog dit jaar mee uitkomen.

Eigenlijk wacht ikzelf op een vernieuwde versie van de ASI294, dus met de nieuwste technologie zoals in de ASI2600
                          Dat zou dan wel eens een camera kunnen zijn die ik erbij neem, vooral het sensor formaat en de pixelsize vind ik heel interessant

Gisteren mijn planetary setup met de ASI585 terug omgebouwd naar gebruik voor galaxy seizoen met de OAG en een ASI533 (die ik onlangs 2de hands voor een een mooi prijsje erbij kon kopen, is amper 10 maand oud)
                          Ik zit wel met wat oversampling maar dat moet volgens mij nog wel te doen zijn, dus zal wat beter op m'n guiding moeten letten.
                          Ben wel benieuwd of mij dit gaat bevallen met die vierkante sensor, had altijd gezegd dat ik vierkant niet zo mooi vind, maar kon hem niet laten voorbij gaan

grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

speechless.... gewoon prachtig, allebei, maar meeste nog de 2e omdat die wat rustiger is.
                            2 reeksen op 2 verschillende jaren je moet er maar op komen ;-)
                            16 uur verwerkingstijd, pffff. duizelingwekkend zowel qua opname als qua opzet om tot dit beeld te komen
                            de dag dat ik begon te fotograferen, was ik terug verwonderd als een kind...
                            Canon EOS R, Tamron 24-70mm 2.8, Canon 70-200mm f/4 L IS USM, Sigma 85mm 1.4, Canon 16-35 f/4 L IS

Comment

ik volg alle positieve comments - heel knap
                              mijn website : klik

Comment

Working...
                              X