Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ijslands mos

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ijslands mos

    Het mos in IJsland. is heel typisch ,soms is het wel 20 cm dik net een matras ,het is ook beschermd .
    Kleine anekdote .Het onrespectvolle gedrag van de toeristen ,toen ik enkele jaren geleden daar was in zomertijd zag ik op een gegeven
    moment vanaf de grote baan iemand zijn voornaam in hemelsgroot staan gegrift in het mos op een bergflank ,ik vond het schandalig het duurt honderden jaren eer zoiets is hersteld.
    Ook daar is het geld belangrijk en zal de schoonheid van het eiland tenonder gaan aan massatoerisme .
    Naar plaatsen die vroeger onbereikbaar waren of soms miss met een 4x4 of monstertrucks ,worden nu asfalt wegen aangelegd midden een ruwe mooie natuur ,
    leuk voor de toerist maar nefast voor het eiland

    vergeet niet door te klikken voor de scherpte en donkere BG


    Dank voor het kijken

  • #2
    Knap !
    Daar staat voor een fortuin aan IJslands mos (grapje)
    Ik weet dat dit mos in gedroogde vorm vroeger massaal gebruikt werd in de bloemsierkunst omdat het zo handig was en mooi, vooral om de basis van bloemstukken in te kleden
    Waarschijnlijk is dat nu nog het geval. Inderdaad een aanslag op de natuur rn dat kost enorm veel tijd om terug aan te groeien.
    Aan de opkomst van dat massatoetisme hebben vooral fotografen en filmmakers bijgedragen hé Patrick, jij en vele anderen zijn bovendien ook een stukje van dat massatoerisme hé.
    Je kan moeilijk zeggen "ik ga maar de anderen moeten er wegblijven"
    Niks aan te doen he


    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Mooi, moody.
      respect voor de natuur is idd ver zoek.
      Geyst

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
        Knap !

        Aan de opkomst van dat massatoetisme hebben vooral fotografen en filmmakers bijgedragen hé Patrick, jij en vele anderen zijn bovendien ook een stukje van dat massatoerisme hé.
        Je kan moeilijk zeggen "ik ga maar de anderen moeten er wegblijven"
        Niks aan te doen he

        Voor een gedeelte klopt dit Frans ,
        maar het grote verschil dat de meeste fotografen respect hebben voor de natuur ,ik zal mijn naam niet krassen in het mos ,niet overal vuil achterlaten en veel andere dingen die ik heb gezien , en de meeste zijn geen fotografen hoor ,
        massa's bussen die van overal komen met meestal Amerikanen ,japanners ,Chinezen .....fotografen zijn daar maar een klein percentage van en niet op een toerbus .
        Overal komen huizenblokken uit de grond om te verhuren en zoals ik al zei er worden kunstmatige wegen aangelegd naar onbereikbare plaatsen voor de gewone toerist ,wij doen nog de moeite om een uur of meer te wandelen naar een mooie locatie ,
        klein voorbeeld "Bruarfoss" een waterval waar ik al 2 keer naar toe ben geweest met telkens een goede gepeperde wandeling en we stonden daar alleen of soms nog een andere fotograaf ,nu een grote parking vol grote toeristenbussen op 5 min wandelen van deze waterval duizenden per mensen per dag die daar gelost worden ,nu moet je daar zelf zijn in de vroege ochtend of bij avond om geen mensen in je beeld te krijgen .

        Het binnenland is bijna niet te bereiken alleen met een 4x4 ,ik zie binnen enkele jaren wegen verschijnen te midden deze wondermooie natuur .
        IJsland mag je niet vergelijken met bvb Spanje of Frankrijk .
        Het wordt ook gepromoot door Ijsland zelf want het heeft hen uit de recessie geholpen zonder steun van Europa , ze leven ervan ,vele ruilen het harde leven daar vb in de visserij en andere jobs in dit heftig klimaat voor een gemakkelijker inkomen door het opvangen van toeristen
        Ook als wij bij een locatie zijn genieten we van de natuurpracht door alleen al daar terplaatse een hele tijd te verblijven en bewonderen ,een toeristenbus lost zijn volk die komen vlug een selfie nemen en een kwartier later zijn ze alweer vertrokken ,die kijken met moeite naar de natuurpracht .Ik heb niets tegen toeristen hoor maar het doel ligt helemaal anders en het respect ook .
        miss ook best niet deze topic helemaal te wijten aan mijn anekdote ,daar gaat het hier eigenlijk niet over maar over de foto ,Het was niet mijn bedoeling daar een debat over te openen
        Last edited by bopatje; 7 december 2023, 16:27.

        Comment


        • #5
          Zeer mooie foto met mooi licht
          http://www.photo-patricske.be
          Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

          Comment


          • #6
            Wat een schitterend, modellerend licht. En in tegenstelling tot je vorig beeld blijft mijn blik wel op iets rusten, nl. het prachtig mos. Een heerlijk landschap, met veel diepte.
            Ik wil zo het plaatje binnen stappen !
            En wat de nadelige gevolgen van het toerisme betreft : een moeilijk verhaal. Je hebt waarschijnlijk overschot van gelijk, maar je kan het de IJslanders niet kwalijk nemen dat zij een graantje willen meepikken. Er rest ons alleen de hoop dat zij dat verstandig en evenwichtig zullen doen, met respect voor de rijkdom van hun eigen land. Alleen de toekomst zal dat uitwijzen...

            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • #7
              Prachtige foto die mij doet terugdenken aan de tijd die ikzelf doorgebracht heb in het binnenland van IJsland. Toen was er nog geen massatoerisme (1984 en 85), geen aangelegde wegen en enkel de ruwe natuur. Ik heb dat tweemaal te voet gedaan door het binnenland met een tentje en met een gids, telkens voor 14 dagen. Zelf potje koken en alles. En telkens niemand anders tegen gekomen dan ons klein internationaal groepje. Spijtig dat ik toen slechts een kleine lichte camera mee had (nog met filmrolletjes). Maar een zware camera met lenzen zou ik toch niet kunnen meesleuren in de overvolle grote rugzak. Ik herinner mij ook dat deze dikke moslagen meestal een oud lavaveld van een eeuwenoude uitbarsting toedekten.

              Comment


              • #8
                Heel mooi met dat licht op het mos Patrick en de bijna ongerepte sneeuw, mooie opname
                Maar aan dat massatoerisme doen we allemaal een stukje aan mee uiteraard

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  heel knappe structuur in de sneeuw
                  mijn website : klik

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                    Knap !
                    Daar staat voor een fortuin aan IJslands mos (grapje)
                    Ik weet dat dit mos in gedroogde vorm vroeger massaal gebruikt werd in de bloemsierkunst omdat het zo handig was en mooi, vooral om de basis van bloemstukken in te kleden
                    Waarschijnlijk is dat nu nog het geval. Inderdaad een aanslag op de natuur rn dat kost enorm veel tijd om terug aan te groeien.
                    Aan de opkomst van dat massatoetisme hebben vooral fotografen en filmmakers bijgedragen hé Patrick, jij en vele anderen zijn bovendien ook een stukje van dat massatoerisme hé.
                    Je kan moeilijk zeggen "ik ga maar de anderen moeten er wegblijven"
                    Niks aan te doen he

                    Ik kom er nog één keer op terug
                    Aan de ene kant mogen we eigenlijk blij zijn dat we op dergelijke bestemmingen geraken ,miss ook te gemakkelijk ,het is natuurlijk dan heel moeilijk om mooie stukjes natuur ongerept te laten ,ze zouden eigenlijk alles moeten laten zoals het is , en het de mensen niet gemakkelijk maken om op bepaalde locaties te geraken ,dan zouden er ook veel minder volk gaan naar kwetsbare gebieden ,alleen degene die het ervoor over heeft er een fikse wandeling of klauterpartij van te maken .
                    Maar ik begrijp ook het standpunt van de mensen terplaatse waarom afzien van kou en hard labeur als het geld ook op een gemakkelijker manier binnenkomt .Een eiland waar het 6 maanden donker en koud is op een jaar ,Ik zou er niet kunnen wonen , maar ik ga het heel graag bezoeken , eiland van Ijs en vuur die ik in mijn hart draag , dus in Februari 24 ga ik daar terug de massatoerist uithangen .
                    Dank iedereen voor de fijne reacties en jullie eigen meningen

                    Comment


                    • #11
                      Heel knappe foto en tevens met mooi licht.

                      Groetjes Johan

                      Comment


                      • #12
                        Mooie diepte gecreeerd

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Johan Verbiest Bekijk bericht
                          Heel knappe foto en tevens met mooi licht.

                          Groetjes Johan
                          Volledig akkoord

                          Comment

                          Working...
                          X