Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heart and Soul

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heart and Soul

    De Hart- en Zielnevel, te vinden in het sterrenbeeld Cassiopeia.
    Dit zijn twee emissienevels, nevels die gevormd worden door de jonge hete sterren die het naburige stof en gas verhit en vervolgens ioniseert.
    De hartnevel staat op ongeveer 7500 lichtjaar van de aarde, in het hart van de Hartnevel vind je Melotte 15 een cluster van jonge sterren, die ik in detail al eerder poste.


    Heart and Soul nebulae by Rudy M., on Flickr

    De afbeelding is een combinatie van oude en nieuwe data en een nieuwe prostprocessing waardoor de ozon (OIII, blauw) beter doorkomt

    Apparatuur:
    Optiek: Omegon APO 76/342 AP PRO
    Equatoriaal Statief: Skywatcher EQ6-R
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
    Volgcamera: ZWO ASI 290MM via OAG (Off Axis Guiding)
    Filters: Optolong L-eXtreme
    Focusmotor: ZWO EAF

    Software opname:
    Sturing: N.I.N.A.
    Guiding: Phd²
    Plate solver: ASTAP
    Sturing statief: EQMOD

    Software postporocessing:
    DeepSkyStacker
    PixInsight
    Photoshop



    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Ik denk dat jij met hart en ziel bezig bent !
    Knap beeld toch weer
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Mooi overzichtsbeeld Rudy
      Het O3 is voor mij persoonlijk wat teveel aangezet, maar dat is weer kwestie van smaak uiteraard
      In ieder geval knap werk weer

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Dank je voor de reacties

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Mooi overzichtsbeeld Rudy
        Het O3 is voor mij persoonlijk wat teveel aangezet, maar dat is weer kwestie van smaak uiteraard
        In ieder geval knap werk weer

        grts
        Sieg
        Met de nieuwe capture en postprocessing workflow komt er extra aandacht voor het zwakke OIII licht, waardoor dit veel duidelijker zichtbaar wordt.
        In se ga ik het sterkere Ha licht wat afzwakken om op het niveau van OIII te komen. nadien ga ik met een nieuwe formule in pixelmath de drie monochrome beelden samenbrengen (Ha, OIII en SII)
        De finale afwerking en het terugzetten van de sterren doe ik nog altijd in Photoshop. Veel trail en error tijdens de regenmaanden maar we komen stilaan waar we willen zijn qua opnamen.
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          weer een knap beeld van het onbekende

          Comment


          • #6
            Zoals steeds er knap in beeld gebracht

            Comment


            • #7
              Hey Rudy, ik reageer niet veel op je beelden omdat ik er niet bijster veel van ken en al helemaal niet zou weten hoe eraan te beginnen. Dat wil niet zeggen dat geen prachtplaten zijn. Ik vind het echt straf hoe je het heelal zo in beeld kan brengen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door TomBelgium Bekijk bericht
                Hey Rudy, ik reageer niet veel op je beelden omdat ik er niet bijster veel van ken en al helemaal niet zou weten hoe eraan te beginnen. Dat wil niet zeggen dat geen prachtplaten zijn. Ik vind het echt straf hoe je het heelal zo in beeld kan brengen.
                Dit is uiteraard een heel specifieke tak binnen de fotografie, beoefend door een kleine groep astrofotografen in Vlaanderen. Binnen de VVS (Vereniging Voor Sterrenkunde) zijn we dan ook maar met een handvol.

                Sommige van onze leden hebben hun telescoop in Spanje, Chili of Namibië staan en maken van daaruit beelden. Dat is wel next level, maar financieel niet aan iedereen besteedt. De apparatuur die daar wordt gezet loopt in de tienduizenden euro's, nog te zwijgen over de maandelijkse huur van de locatie en de reizen om het ginder te krijgen en te onderhouden.

                Ik werk met betaalbaarder materiaal, dit is de opstelling waarmee ik deze opname maakte. De telescoop (lens) is een 342mm f/4.5 in se zou je met een 400mm en een DSLR of systeemcamera deze opname ook kunnen maken op een equatoriaal statief. Zo ben ik een jaar of vier geleden begonnen met astrofotografie.

                Wil je dat graag in actie zien, volgende week zaterdag (28/10) staan we opgesteld in het park d'Ursel in Hingene van 19h00 tot 20h00. Ik neem deze configuratie mee en zet een live stacking sessie op. Dan zie je de nevels beetje bij beetje verschijnen op het PC-scherm.
                Last edited by Rudy M.; 22 oktober 2023, 09:57. Reden: typo
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht

                  Dit is uiteraard een heel specifieke tak binnen de fotografie, beoefend door een kleine groep astrofotografen in Vlaanderen. Binnen de VVS (Vereniging Voor Sterrenkunde) zijn we dan ook maar met een handvol.

                  Sommige van onze leden hebben hun telescoop in Spanje, Chili of Rwanda staan en maken van daaruit beelden. Dat is wel next level, maar financieel niet aan iedereen besteedt. De apparatuur die daar wordt gezet loopt in de tienduizenden euro's, nog te zwijgen over de maandelijkse huur van de locatie en de reizen om het ginder te krijgen en te onderhouden.

                  Ik werk met betaalbaarder materiaal, dit is de opstelling waarmee ik deze opname maakte. De telescoop (lens) is een 342mm f/4.5 in se zou je met een 400mm en een DSLR of systeemcamera deze opname ook kunnen maken op een equatoriaal statief. Zo ben ik een jaar of vier geleden begonnen met astrofotografie.

                  Wil je dat graag in actie zien, volgende week zaterdag (28/10) staan we opgesteld in het park d'Ursel in Hingene van 19h00 tot 20h00. Ik neem deze configuratie mee en zet een live stacking sessie op. Dan zie je de nevels beetje bij beetje verschijnen op het PC-scherm.
                  Ik weet wel zeker dat er veel meer astrofotografen in Vlaanderen zijn dan de VVS weet, niet iedereen is daar lid van, in tegenstelling zelfs de meesten zijn daar geen lid van.
                  Als ik zie welke schitterende opnames er worden gepost op Engelstalige sites door Belgen en Nederlanders, dat zijn er een heel pak meer dan je zou denken

                  De meeste mensen die een telescoop gebruiken in het buitenland, meestal Zuiders landen vanwege het mooie weer en hoger gelegen, gebruiken deze gewoon en zijn geen eigenaars van dat materiaal
                  Het is voor iedereen héél makkelijk tegenwoordig om data te verzamelen van 1 of ander object aan de nachthemel, het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding en het geld om de huurprijs te betalen.
                  Er zijn er weinigen die hun eigen materiaal naar een zuiders land brengen om daar te laten staan, al zullen er inderdaad wel enkele zijn.

                  Betaalbaar is ook relatief hé Rudy, wat voor de ene betaalbaar is dat is voor de andere veel geld, dus tjah

                  In verband met de sterrenkijkdagen, ik denk dat er weinig zal te zien zijn, hopelijk verandert het weer nog aanzienlijk want anders zal het theorie zijn spijtig genoeg

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Je kan idd beelden downloaden van itelescope e.a. Beelden die iemand anders heeft gemaakt en waar je dan je postprocessing op doet.
                    Dat doen er inderdaad veel, maar dat valt bij mij niet onder de noemer astrofotografie. Dat zou hetzelfde zijn mocht ik een RAW beeld van een topfotograaf door Lightroom draaien en dat hier posten als mijn eigen werk .
                    (Je kan ook de RAW data van de James Web- en de Hubbletelescoop downloaden en die zelf processen)

                    Bij itelescope kan je idd ook telescooptijd kopen. Je betaalt tussen de 19 en 118 dollar per uur afhankelijk van het type telescoop + maandelijkse fee van minimaal 40 dollar. Een telescoop die iemand anders heeft samengesteld en afgeregeld.
                    Ik vind dat je dan een heel leuk deel van de hobby, kennis en ervaring niet mee hebt.

                    Of je kan je eigen materiaal plaatsen bvb bij E-EYE in Spanje waar je een perfect luchtconditie hebt als je het kan betalen. (in Chili bvb SRO)

                    De reactie op betaalbaar had ik wel wat verwacht, laat mij zeggen dat een wielertoerist die een nieuwe koersfiets koopt evenveel kwijt is als hij zich wat inhoudt Of een EOS R6 MII met een RF 24-70 f2.0.('k denk dat dat zelfs meer kost)

                    Wat de sterrenkijkdagen betreft vorige zaterdag bij de nacht van de duisternis, heb ik live Andromeda en de Hartnevel laten zien, tussen de wolken door. De collega's hadden Jupiter en enkele planetaire nevels in de kijker. Ze gaven slechter weer, het heeft in de buurt geregend maar wij hadden geluk
                    Rudy,

                    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht

                      Dit is uiteraard een heel specifieke tak binnen de fotografie, beoefend door een kleine groep astrofotografen in Vlaanderen. Binnen de VVS (Vereniging Voor Sterrenkunde) zijn we dan ook maar met een handvol.

                      Sommige van onze leden hebben hun telescoop in Spanje, Chili of Rwanda staan en maken van daaruit beelden. Dat is wel next level, maar financieel niet aan iedereen besteedt. De apparatuur die daar wordt gezet loopt in de tienduizenden euro's, nog te zwijgen over de maandelijkse huur van de locatie en de reizen om het ginder te krijgen en te onderhouden.

                      Ik werk met betaalbaarder materiaal, dit is de opstelling waarmee ik deze opname maakte. De telescoop (lens) is een 342mm f/4.5 in se zou je met een 400mm en een DSLR of systeemcamera deze opname ook kunnen maken op een equatoriaal statief. Zo ben ik een jaar of vier geleden begonnen met astrofotografie.

                      Wil je dat graag in actie zien, volgende week zaterdag (28/10) staan we opgesteld in het park d'Ursel in Hingene van 19h00 tot 20h00. Ik neem deze configuratie mee en zet een live stacking sessie op. Dan zie je de nevels beetje bij beetje verschijnen op het PC-scherm.
                      Ik weet niet of ik er geraak maar alleszins indrukwekkend. Vergt toch wel wat meer geduld dan gewone fotografie en dito voorbereiding. Ook weer moet dan nog goed meezitten. Alleszins chapeau hoor

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                        Je kan idd beelden downloaden van itelescope e.a. Beelden die iemand anders heeft gemaakt en waar je dan je postprocessing op doet.
                        Dat doen er inderdaad veel, maar dat valt bij mij niet onder de noemer astrofotografie. Dat zou hetzelfde zijn mocht ik een RAW beeld van een topfotograaf door Lightroom draaien en dat hier posten als mijn eigen werk .
                        (Je kan ook de RAW data van de James Web- en de Hubbletelescoop downloaden en die zelf processen)

                        Bij itelescope kan je idd ook telescooptijd kopen. Je betaalt tussen de 19 en 118 dollar per uur afhankelijk van het type telescoop + maandelijkse fee van minimaal 40 dollar. Een telescoop die iemand anders heeft samengesteld en afgeregeld.
                        Ik vind dat je dan een heel leuk deel van de hobby, kennis en ervaring niet mee hebt.

                        Of je kan je eigen materiaal plaatsen bvb bij E-EYE in Spanje waar je een perfect luchtconditie hebt als je het kan betalen. (in Chili bvb SRO)

                        De reactie op betaalbaar had ik wel wat verwacht, laat mij zeggen dat een wielertoerist die een nieuwe koersfiets koopt evenveel kwijt is als hij zich wat inhoudt Of een EOS R6 MII met een RF 24-70 f2.0.('k denk dat dat zelfs meer kost)

                        Wat de sterrenkijkdagen betreft vorige zaterdag bij de nacht van de duisternis, heb ik live Andromeda en de Hartnevel laten zien, tussen de wolken door. De collega's hadden Jupiter en enkele planetaire nevels in de kijker. Ze gaven slechter weer, het heeft in de buurt geregend maar wij hadden geluk
                        Ja Rudy ik bedoelde inderdaad telescooptijd huren, dat wordt eigenlijk enorm veel gedaan
                        Je bedient de telescoop over het internet en foto's die dan gemaakt worden komen ook op je eigen pc terecht
                        Eigenlijk net hetzelfde als wat je thuis met je eigen telescoop doet maar wel altijd met goed weer en geen op of afbouwen.
                        Persoonlijk vind ik dat niet echt m'n ding maar ik begrijp dat sommige mensen daar voor kiezen
                        iets of wat complete installatie zit je toch al snel aan een kleine 10.000€, die gebruikers berekenen dan hun huurkosten en voor dat bedrag kunnen ze uiteraard heel veel en heel lang huren ipv het zelf aan te kopen.

                        Dat gezegd zijnde, ik vind het juist leuk om alles samen te steken, problemen uit te zoeken, eigenlijk het technische aspect aan deze hobby spreekt mij het meeste aan.
                        Maar dat heb ik ook met mijn gewone natuurfotografie/dieren-vogels fotografie, ook dan vind ik alles errond om tot een bepaald beeld te komen net zo interessant en soms zelfs interessanter.
                        Spijtig genoeg ben ik op dat vlak eigenlijk een perfectionist en moet het uiteindelijke beeld ook goed zijn, maar als het beeld/foto dan uiteindelijk naar m'n zin is dan bekijk ik het meestal niet eens meer, tjah ...
                        Dus m.a.w. ik zou de muren oplopen als ik dan bvb in het zuiden iets gehuurd heb en je kan er zelf totaal niks aan aanpassen of veranderen.

                        Ja het weer, heb al meermaals gemerkt dat jij heldere nachten hebt terwijl wij hier al weken met bewolking zitten
                        Spijtig genoeg kan men zelf het weer niet bepalen, 't zou regelmatig ambras zijn denk ik dan

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door TomBelgium Bekijk bericht

                          Ik weet niet of ik er geraak maar alleszins indrukwekkend. Vergt toch wel wat meer geduld dan gewone fotografie en dito voorbereiding. Ook weer moet dan nog goed meezitten. Alleszins chapeau hoor
                          Als het je moest interesseren Tom, hier een map waar je overal terecht kunt https://www.vvs.be/subsite/sterrenkijkdagen/start-0
                          Dus moest het goed weer zijn ...
                          Ik vermoed dat deze het dichtstbij U ligt https://www.vvs.be/subsite/sterrenki...deland-lokeren

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment

                          Working...
                          X