Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De omgeving van het brein

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De omgeving van het brein

    Een wide view van de omgeving rond de Cresent Nebula, ook wel Brain nebula genoemd die ik eerder al eens poste (Caldwell 27 of NGC 6888)
    Deze is te vinden in sterrenbeeld Zwaan (Cygnus).

    De opname is gemaakt met een dual smalbandfilter die enkel het gereflecteerde zwakke licht van Waterstof (Ha: rood) en Ozon (OIII: blauw) doorlaat.
    Iets meer dan 7 uur integratie. De opnamen zijn gemaakt met een vrij hoge gain (~ISO) en een f/4.5 optiek.

    De camera sensor wordt gekoeld op -10°C om ruis (dark noise) te verminderen. Er zijn drie soorten ruis bij iedere sensor.
    De natuurlijke ruis (shot noise) wordt door het stacken (~optellen) van de beelden verminderd. 100 beelden, stacken verbetert de signaal-ruis verhouding met factor 10. (Steeds in combinatie met dithering = de sensor ad random n-pixels bewegen tov het object na bvb iedere derde opname)
    De Sensor ruis (Read noise) wordt opgeheven door Dark-frames te nemen. Dark frames zijn kalibratie opnamen met de lensdop op de camera en dezelfde instellingen dan die van de opnamen. Read noise is een constante ruis gegenereerd door de sensor.
    Naast de Darkframes neem je ook nog Flat frames, dat zij opnamen met een egale lichtbron genomen om de fouten in de lichttrein in kaart te brengen (vignet, stof, vlekken, beschadiging, enz.)
    En tenslotte neem je ook Bias frames of Dark Flats, beide brengen o.a. de banding van de sensor in kaart.


    C27 Cresent Nebula by Rudy M., on Flickr

    Apparatuur:
    Optiek: Omegon APO 76/342 AP PRO (f/4.5)
    Equatoriaal Statief: Skywatcher EQ6-R
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
    Volgcamera: ZWO ASI 290MM via OAG (Off Axis Guiding)
    Filters: Optolong L-eXtreme
    Focusmotor: ZWO EAF

    Software opname:
    Sturing: N.I.N.A.
    Guiding: Phd²
    Plate solver: ASTAP
    Sturing statief: EQMOD

    Software postporocessing:
    DeepSkyStacker
    PixInsight
    Photoshop Beta
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Mooi vastgelegd Rudy, toch rust weten brengen in dit toch drukke gebied
    Apart om te zien dat deze er totaal anders uitziet dan diegene die ik vorig jaar gemaakt heb van dat gebied, ook widefield
    Denk dat ik daar toen trouwens al eens een linkje voor geplaatst had

    Zo te zien heb jij dus wel nog heldere nachten gehad afgelopen 14 dagen ?
    Hier bij ons steeds bewolking, geen enkele heldere nacht, steeds hoge bewolking waardoor het nutteloos was om deepsky te fotograferen

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Mooi vastgelegd Rudy, toch rust weten brengen in dit toch drukke gebied
      Apart om te zien dat deze er totaal anders uitziet dan diegene die ik vorig jaar gemaakt heb van dat gebied, ook widefield
      Denk dat ik daar toen trouwens al eens een linkje voor geplaatst had

      Zo te zien heb jij dus wel nog heldere nachten gehad afgelopen 14 dagen ?
      Hier bij ons steeds bewolking, geen enkele heldere nacht, steeds hoge bewolking waardoor het nutteloos was om deepsky te fotograferen

      grts
      Sieg
      We hebben hier hoogdagen gehad, helder, goede seeing en nieuw: LED straatverlichting die om middernacht dan nog uitgaat ook
      Nachten na elkaar kunnen capteren. Ik denk dat dat de eerste maal was in de drie jaar dat ik astrofotografie doe.
      Ik gebruik een nieuw workflow om de stack van beelden te processen, redelijk wat proberen geweest, maar ik denk dat deze flow best wel werkt.
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Ook mooi maar voor mij verwarrender dan de meeste van je beelden

        er is veel te zien en ik weet helemaal niet war ik zie, ik verdwaal
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment

        Working...
        X