Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Geest van Cassiopeia

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] De Geest van Cassiopeia

    Het sterrenbeeld Cassiopeia bestaat uit 5 heldere sterren in de vorm van een W. Als je de komende (heldere) nachten eens omhoog kijkt dan vindt je die wel.
    Naast de veranderlijke ster Navi vind je de Geest. Dit is een donkere nevel die visueel niet waar te nemen is (magnitude > 13)

    Ik koos voor deze crop zodat de diffractiesppikes een X vormen. Hierdoor storen de diffractiespikes die Navi genereert niet erg veel. De lichtere bol bovenaan is de halo van Navi.
    Navi is een veranderlijke ster, wat wil zeggen dat haar helderheid niet stabiel is.


    IC63 by Rudy M, on Flickr

    Apparatuur:
    Optiek: Skywatcher Quattro 250 (gemodifieerd)
    Equatoriaal Statief: Skywatcher EQ6-R
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO (Gain 250 offset 30 temperatuur sensor -10°C )
    Volgcamera: ZWO ASI 290MM via OAG (Off Axis Guiding)
    Filters: Optolong L-eXtreme
    Focusmotor: ZWO EAF

    Software opname:
    Sturing: N.I.N.A.
    Guiding: Phd²
    Plate solver: ASTAP
    Sturing statief: EQMOD

    Software postporocessing:
    DeepSkyStacker
    PixInsight + Noise XTerminator, blur XTerminator
    Photoshop Beta

    Integratie 7h30 met sluitertijden van 4 minuten.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Weer een uitzonderlijk beeld!
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

    Comment


    • #3
      Zeer mooi - doet me altijd denken aan de lijnen /vormen die je ook in natuursteen ziet
      mijn website : klik

      Comment


      • #4
        stuk voor stuk prachtige platen...

        lijkt me wel een keer gaaf om een foto van Saturnus te zien... weet niet wanneer die gunstig aan de hemel staat...?

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
          stuk voor stuk prachtige platen...

          lijkt me wel een keer gaaf om een foto van Saturnus te zien... weet niet wanneer die gunstig aan de hemel staat...?
          Dank je,
          Saturnus en Jupiter staan momenteel laag aan de hemel.
          Met de 1000mm kom ik wel wat te kort om echt mooie foto's te maken van de planeten.
          Met een 5x barlow (dan heb ik een 5000mm f/20 optiek) is het nog een klein bolletje
          Visueel, met een 10mm occulair en een 2x barlow zie je wel mooi de ringen, maar daar kan je geen foto's mee maken.
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Ook weer een prachtig beeld ! Met dit weer is haast elke nacht prijs zeker ?
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
              Ook weer een prachtig beeld ! Met dit weer is haast elke nacht prijs zeker ?
              Inderdaad De telescoop heeft gewoon dagen buiten gestaan, tijdens de dag onder de parasol
              Zelfs de helderheid was top en met de nieuwe LED straatverlichting die om 23h uit gaat een pak minder lichtpolutie.
              Dit jaar hebben we niet veel kunnen doen, ik hoop dat we nu wat stabieler weer krijgen en we uiteindelijk eens wat heldere nachten krijgen in herfst en winter
              Rudy,

              Hier vind je meer Astrofotografie werk.

              Comment


              • #8
                Mooie bewerking Rudy van deze mooie zwakke nevel, één van mijn favorieten en zeker een uitdaging
                Al zie ik het persoonlijk liever met Y Cas (Navi) in beeld maar dat maakt het uiteraard een heel pak moeilijker.
                Wel zonde van de halo's en vooral die hele grote die Navi hier achterlaat in je opname, maar denk niet dat de meesten hier op het forum daar erg in hebben.
                Ik heb deze vorig jaar vastgelegd en was (toen) best tevreden over het resultaat, doch als ik de opname nu terug zie dan denk ik eraan om eens opnieuw te bewerken.
                Altijd leuk om "oude" data eens opnieuw onderhanden te nemen.
                Voorlopig doe ik alles nog met PS en dat lukt aardig, een redelijke investering om PI in huis te halen, zal ik toch eens moeten overwegen denk ik

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                  en met de nieuwe LED straatverlichting die om 23h uit gaat een pak minder lichtpolutie.
                  Gelukzak

                  grts
                  Sieg

                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    waw !
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                    Comment


                    • #11
                      Dank je voor de leuke commentaren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Mooie bewerking Rudy van deze mooie zwakke nevel, één van mijn favorieten en zeker een uitdaging
                      Al zie ik het persoonlijk liever met Y Cas (Navi) in beeld maar dat maakt het uiteraard een heel pak moeilijker.
                      Wel zonde van de halo's en vooral die hele grote die Navi hier achterlaat in je opname, maar denk niet dat de meesten hier op het forum daar erg in hebben.
                      Ik heb deze vorig jaar vastgelegd en was (toen) best tevreden over het resultaat, doch als ik de opname nu terug zie dan denk ik eraan om eens opnieuw te bewerken.
                      Altijd leuk om "oude" data eens opnieuw onderhanden te nemen.
                      Voorlopig doe ik alles nog met PS en dat lukt aardig, een redelijke investering om PI in huis te halen, zal ik toch eens moeten overwegen denk ik

                      grts
                      Sieg
                      De beperking was de focale lengte en de kleine sensor van de ASI 294. Dit beeld is dus niet gecropt. Dat houdt in dat Navi er niet bij kon zonder een stuk van de nevel te verliezen.
                      De enorme halo was ook een verrassing, enkel te zien na het stretchen van het beeld. Geprobeerd met ABE in PixInsight en in PS dodge en burn technieken toe te passen om die wat te verminderen zonder te veel schade aan te richten.

                      Om de halo's te verminderen zou een aanpassing van de ophanging van de primaire spiegel een oplossing bieden, een delicate job met no way back De bevestigingsklauwen worden bedekt met een ring, dus een halo in de telescoop om de halo's te verminderen
                      Rudy,

                      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                        Dank je voor de leuke commentaren



                        De beperking was de focale lengte en de kleine sensor van de ASI 294. Dit beeld is dus niet gecropt. Dat houdt in dat Navi er niet bij kon zonder een stuk van de nevel te verliezen.
                        De enorme halo was ook een verrassing, enkel te zien na het stretchen van het beeld. Geprobeerd met ABE in PixInsight en in PS dodge en burn technieken toe te passen om die wat te verminderen zonder te veel schade aan te richten.

                        Om de halo's te verminderen zou een aanpassing van de ophanging van de primaire spiegel een oplossing bieden, een delicate job met no way back De bevestigingsklauwen worden bedekt met een ring, dus een halo in de telescoop om de halo's te verminderen
                        Ik denk dat het ook wel een heel groot stuk aan de filter gelegen is of je wel of niet (opvallende) halo's hebt
                        Want ook refractors hebben last met dit target en vele filters produceren hier ook halo's op, net zoals trouwens bij de Flame nevel in Orion als je Alnitak mee in beeld neemt.

                        Het is maar hoever wil je gaan hé, ommeduur blijven we bezig met aanpassingen en geld uitgeven aan deze hobby hé Rudy

                        grts
                        Sieg


                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment

                        Working...
                        X