Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een ei in de Zwaan

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een ei in de Zwaan

Of beter Caldwell 27, The Cresent nebula in het sterrenbeeld Zwaan.
    Het zijn voor astrofotografie hoogdagen, een lange tijd helder en een goede seeing. Mocht het beginnen te vervelen geef gerust een seintje

De Cresent Nebula staat op zo'n 5000 lichtjaar van de aarde.
    De nevel is gevormd door de snelle sterrenwind van de Wolf-Rayet ster, die botst met en energie geeft aan de langzamere wind die de ster uitstootte toen hij een rode reus werd, zo'n 250.000 tot 400.000 jaar geleden.
    Het resultaat van de botsing is een schil en twee schokgolven, een naar buiten en een naar binnen bewegende. De naar binnen bewegende schokgolf verhit de sterrenwind.​

C27 Cresent nebula in Cygnus by Rudy M, on Flickr

Apparatuur:
    Optiek: Skywatcher Quattro 250 (gemodifieerd)
    Equatoriaal Statief: Skywatcher EQ6-R
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
    Volgcamera: ZWO ASI 290MM via OAG (Off Axis Guiding)
    Filters: Optolong L-eXtreme
    Focusmotor: ZWO EAF

Software opname:
    Sturing: N.I.N.A.
    Guiding: Phd²
    Plate solver: ASTAP
    Sturing statief: EQMOD

Software postporocessing:
    DeepSkyStacker
    PixInsight
    Photoshop Beta

integratie van 105 x 240sec opnamen, of 7 uur licht gevangen.
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Heel mooi en interessant, laat maar komen .

Comment

Ook weer mooi vastgelegd Rudy, je bent blijkbaar aan een reeksje begonnen, elke nacht een ander target
      Wel een aparte afwerking, op deze manier heb ik de Cresent nog niet gezien, maar in ieder geval geslaagd hoor

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Prachtig om te zien!
        BD0681BE -
        Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Ook weer mooi vastgelegd Rudy, je bent blijkbaar aan een reeksje begonnen, elke nacht een ander target
          Wel een aparte afwerking, op deze manier heb ik de Cresent nog niet gezien, maar in ieder geval geslaagd hoor

grts
          Sieg
          Inderdaad iedere nacht een ander object, de telescoop kan lekker buiten blijven staan, dus iedere dag afstellen hoeft niet

Deze is met een L-eXtreme filter gemaakt, dus enkel het licht van 500nm en 680nm wordt doorgelaten (blauw en rood)
          In de post processing heb ik het blauwe kanaal gelijk met het rode kanaal gezet waardoor het blauw duidelijker naar voor komt.
          Dat geeft een andere kijk op dit neveltje.
          Rudy,

Comment

prachtig in beeld gebracht, knap werk

Comment

waw !
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Ook weer knap
                De zwaan moet meer calciumrijk voedsel gaan eten want anders wordt het een windei
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Super knap, dergelijke foto's laten mij altjd wat wegdromen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht

Inderdaad iedere nacht een ander object, de telescoop kan lekker buiten blijven staan, dus iedere dag afstellen hoeft niet

Deze is met een L-eXtreme filter gemaakt, dus enkel het licht van 500nm en 680nm wordt doorgelaten (blauw en rood)
                    In de post processing heb ik het blauwe kanaal gelijk met het rode kanaal gezet waardoor het blauw duidelijker naar voor komt.
                    Dat geeft een andere kijk op dit neveltje.
                    Bedankt voor de verduidelijking, inderdaad net wat ik dacht
                    Ik schrik er eigenlijk wel van Rudy dat je zoveel O3 het kunnen vastleggen tijdens zoveel maanlicht

grts
                    Sieg

Comment

Bedankt voor de verduidelijking, inderdaad net wat ik dacht
                      Ik schrik er eigenlijk wel van Rudy dat je zoveel O3 het kunnen vastleggen tijdens zoveel maanlicht

grts
                      Sieg
                      Dit zijn de eerste beelden van de gepimpte Newton en ik ben eigenlijk ook verrast van de performantie nu, het is een totaal ander instrument geworden.
                      Hij staat ook goed gecollimeerd, wat met de stock ophanging van de vangspiegel problematisch was. Dat ding is te gewoon te zwaar voor die ophanging.
                      (eigenlijk een schande dat Skywatcher hun zware Quattro's zo op de markt brengt, de focusser is trouwens ook brol)

Door het flocken en de stock baffels achteraan is er denk ik geen strooilicht meer, de lichtlekken zijn ook dichtgetimmerd.
                      En uiteraard was de seeing de voorbije dagen ook top. Op meteoBlue een score van 5 en 4, zie ik zelden.

De maan is inderdaad meestal een spelbreker, maar de L-eXtreme gaat daar goed mee om, je hebt daar weinig last van.
                      Bij wijze van test heb ik ooit een nevel gecapteerd net onder de maan. Na het verwijderen van de gradiënt in PixInsight had ik een vrij goed beeld

Btw ik ben momenteel twee van de RC Astro PixInsight pluig-ins aan het testen, best indrukwekkend (Noise- en blur XTerminator) Ik denk ze na de trail periode aan te schaffen alsook Star XTerminator.
                      Rudy,

Comment

Laat maar komen die foto's. Met alles dat je hier al getoond hebt, moet je ook genoeg materiaal hebben voor een boek of een expo. Als het zover is, laat maar weten.
                        Groetjes,
                        Xavier
                        Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
                        Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
                        Laat de commentaren maar komen.

Comment

Btw ik ben momenteel twee van de RC Astro PixInsight pluig-ins aan het testen, best indrukwekkend (Noise- en blur XTerminator) Ik denk ze na de trail periode aan te schaffen alsook Star XTerminator.
                          Noise- en Star Xterminator gebruik ik al vanaf ze uitkwamen ongeveer, heel tevreden over en beter dan Starnet++V2 in mijn opinie
                          Star Xterminator doet veel beter werk en laat (bij mij) praktisch geen sporen na wat bij Starnet regelmatig wel het geval is.
                          Blur Xterminator gebruik ik niet, eigenlijk niks wat verscherpt op AI basis al is Blur Xterminator wel de beste daarin (voor astrofotografie) zonder "dingen" bij te plaatsen die er in eerste instantie zelfs niet waren, het nadeel uiteraard van andere AI verscherping software.
                          Tjah leuke hobby is het wel

grts
                          Sieg

Comment

Noise- en Star Xterminator gebruik ik al vanaf ze uitkwamen ongeveer, heel tevreden over en beter dan Starnet++V2 in mijn opinie
                            Star Xterminator doet veel beter werk en laat (bij mij) praktisch geen sporen na wat bij Starnet regelmatig wel het geval is.
                            Blur Xterminator gebruik ik niet, eigenlijk niks wat verscherpt op AI basis al is Blur Xterminator wel de beste daarin (voor astrofotografie) zonder "dingen" bij te plaatsen die er in eerste instantie zelfs niet waren, het nadeel uiteraard van andere AI verscherping software.
                            Tjah leuke hobby is het wel

grts
                            Sieg
                            Ja leuke hobby zeg dat wel er is altijd ruimte voor verbetering en vernieuwing

Blur XTerminator is eigenlijk eerder een AI gestuurd decovolution-tool en zeker het overwegen waard. Het werkt best op lineaire data. Ik laat die na het verwijderen van de gradiënt en kleurkalibratie lopen, gevolgd door Noise XTerminator.
                            Ik moet zeggen dat indrukwekkende resultaten geeft. Als Module in PixInsight kan je live tunen zodat je goed kan corrigeren
                            PixInsight blijft één van de betere postprocessing tools wat mij betreft en voor 250 Euro, dat is minder dan een L-eXtreme filter van 2"
                            Rudy,

Comment

Ja leuke hobby zeg dat wel er is altijd ruimte voor verbetering en vernieuwing

Blur XTerminator is eigenlijk eerder een AI gestuurd decovolution-tool en zeker het overwegen waard. Het werkt best op lineaire data. Ik laat die na het verwijderen van de gradiënt en kleurkalibratie lopen, gevolgd door Noise XTerminator.
                              Ik moet zeggen dat indrukwekkende resultaten geeft. Als Module in PixInsight kan je live tunen zodat je goed kan corrigeren
                              PixInsight blijft één van de betere postprocessing tools wat mij betreft en voor 250 Euro, dat is minder dan een L-eXtreme filter van 2"
                              Da's waar, maar het is heel kenmerkend dat mensen geld willen geven aan materiaal maar minder aan software
                              Merk je trouwens in elke tak van de fotografie hé
                              Zal toch eens door de zure appel moeten bijten

grts
                              Sieg

Comment

Working...
                              X