Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Harry Potter nevel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] De Harry Potter nevel

    Is sinds een paar jaar de nieuwe naam voor de Tovenaarsnevel (Wizard Nebula)
    De tovenaarsnevel is een wolk van gas en stof waarin nieuwe sterren worden geboren.
    Deze jonge hete sterren vormen een open sterrenhoop die de tovenaarsnevel omringd (NGC 7380).

    Deze nevel bevindt zich op 7000 lichtjaar van onze bol en heeft visueel de grootte van een volle maan, mocht je hem kunnen zien.
    Met een nodig portie fantasie zie je in deze wolk de figuur van een tovenaar met puntmuts. Eénmaal je hem zien blijf je hem zien

    Deze nevel werd in 1787 ontdekt door Caroline Herschel, één van de eerste vrouwelijke astronomen.


    Wizard Nebula by Rudy M, on Flickr

    Apparatuur:
    Optiek: Skywatcher Quattro 250 (gemodifieerd)
    Equatoriaal Statief: Skywatcher EQ6-R
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
    Volgcamera: ZWO ASI 290MM via OAG (Off Axis Guiding)
    Filters: Optolong L-eXtreme
    Focusmotor: ZWO EAF

    Software opname:
    Sturing: N.I.N.A.
    Guiding: Phd²
    Plate solver: ASTAP
    Sturing statief: EQMOD

    Software postporocessing:
    DeepSkyStacker
    PixInsight
    Photoshop Beta

    7 uur integratie tijd: 105 x 240 seconden opnamen.
    Last edited by Rudy M.; 6 september 2023, 07:29. Reden: URL aangepast
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Zeer mooi in beeld gebracht!
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

    Comment


    • #3
      Mooi in beeld gebracht Rudy, ik ben er zelf ook mee bezig op het ogenblik, ben benieuwd want ik heb dit target nog nooit gecapteerd .... veel te veel om te zien in deze tijd van het jaar
      Ik steek er zelf wel altijd een heel pak meer integratietijd in, in m'n uiteindelijke opnames

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Mooi in beeld gebracht Rudy, ik ben er zelf ook mee bezig op het ogenblik, ben benieuwd want ik heb dit target nog nooit gecapteerd .... veel te veel om te zien in deze tijd van het jaar
        Ik steek er zelf wel altijd een heel pak meer integratietijd in, in m'n uiteindelijke opnames

        grts
        Sieg
        Dank je Sieg
        Het voordeel van een optiek van 25cm en f3.9 openingsverhouding, dat ding is een licht-emmer, vangt veel fotonen. Met een f5.6 heb je minstens 2x zoveel tijd nodig. Met mijn oude f/5 Newt had ik 3x zoveel integratietijd nodig.
        De camera staat ook op een hogere gain, van 200 naar 250, wat e-/ADU van 0.4 naar 0.2 brengt.
        Het dynamisch bereik gaat van 12 naar 11 stops wat cava is, maar de full well capacity val wel terug van 9K naar 7K e- wat een aandachtspunt is, maar met de L-eXtreme filter er tussen lukt dat wel.
        Uiteindelijk kan ik op 7 uur voldoende data capteren.
        De Newt heeft een make-over gekregen en alle mogelijke lichtlekken zijn aangepakt. Dit geeft ook wel een verschil.
        Ik zag onlangs een filmpje van Cuiv die op zijn quattro ongeveer hetzelfde heeft gedaan
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht

          Dank je Sieg
          Het voordeel van een optiek van 25cm en f3.9 openingsverhouding, dat ding is een licht-emmer, vangt veel fotonen. Met een f5.6 heb je minstens 2x zoveel tijd nodig. Met mijn oude f/5 Newt had ik 3x zoveel integratietijd nodig.
          De camera staat ook op een hogere gain, van 200 naar 250, wat e-/ADU van 0.4 naar 0.2 brengt.
          Het dynamisch bereik gaat van 12 naar 11 stops wat cava is, maar de full well capacity val wel terug van 9K naar 7K e- wat een aandachtspunt is, maar met de L-eXtreme filter er tussen lukt dat wel.
          Uiteindelijk kan ik op 7 uur voldoende data capteren.
          De Newt heeft een make-over gekregen en alle mogelijke lichtlekken zijn aangepakt. Dit geeft ook wel een verschil.
          Ik zag onlangs een filmpje van Cuiv die op zijn quattro ongeveer hetzelfde heeft gedaan
          Ja klopt wat je zegt, heb zelf het grote verschil ook al ondervonden tussen de verschillende setups.

          Welke camera gebruik je eigenlijk ?

          Quiv, ja zie die kerel graag bezig en altijd vol overgave, is nu wel al enkele maanden geleden dat ik nog eens een astro filmpje bekeken heb.

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 7 september 2023, 00:17.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Als ik die beelden zie dan ben je ook wel een beetje tovenaar, dit is weer zeer mooi
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #7
              prachtig/knap

              Comment


              • #8
                Hele mooie nevel

                Comment


                • #9
                  Dat is zoals al gezegd een beetje tovenarij. Ik heb des te meer bewondering voor die Mevrouw Herschel, want die nevel zal in haar telescoop met het blote oog toch amper en heel fijntjes te zien zijn geweest. Het zou trouwens heel interessant zijn voor ons leken (die het astrofoto-chinees hierboven ook voor geen snars snappen) om eens een foto te zien van hoe zo'n nevel er met het blote oog uitziet.
                  Groetjes,
                  Xavier
                  Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
                  Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
                  Laat de commentaren maar komen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door xaviermortsel Bekijk bericht
                    Dat is zoals al gezegd een beetje tovenarij. Ik heb des te meer bewondering voor die Mevrouw Herschel, want die nevel zal in haar telescoop met het blote oog toch amper en heel fijntjes te zien zijn geweest. Het zou trouwens heel interessant zijn voor ons leken (die het astrofoto-chinees hierboven ook voor geen snars snappen) om eens een foto te zien van hoe zo'n nevel er met het blote oog uitziet.
                    Groetjes,
                    Xavier
                    Effe wat theorie: De helderheid wordt uitgedrukt in magnitude, de ster Wega is de gold standard en heeft magnitude van 0. Alles wat helderder is, bvb Jupiter heeft een negative magnitude -10 bvb. Alles wat donkerder is heeft een positieve magnitude.
                    Hoe hoger de magnitude hoe donkerder het object (kort door de bocht uitleg, maar dat is het concept erachter)

                    Onze ogen zijn bar slecht wij kunnen tot magnitude 6 waarnemen met het blote oog onder ideale omstandigheden. De Tovenaarsnevel heeft een magnitude van 7,25 dus onzichtbaar met het blote oog.

                    Met een telescoop kan je objecten met een hogere magnitude waarnemen (kijk eens met een verrekijker naar de sterren, je gaat er een pak meer zien dan zonder de verrekijker)
                    De regel hier is hoe groter het optische element hoe meer fotonen die capteert en hoe meer je dus kan zien.

                    Bvb een telescoop met een optisch element van 10 cm kan tot een magnitude van 11,6 waarnemen, eentje van 25cm gaat tot 13,8 en eentje van 50cm tot 15,6 magnitude. (weerom onder ideale omstandigheden)
                    (Caroline Herschel maakte haar eigen spiegels, dat was in die tijd zo. Je moet haar eens googelen, een straffe madam van 1m30)

                    In principe zou je deze nevels, bij ideale omstandigheden (dus niet in België) door een telescoop kunnen waarnemen, maar kleuren ga je waarschijnlijk niet zien. Dat is dan ook de hamvraag welke kleuren hebben die nevels?
                    NASA heeft het Hubble pallet ontwikkeld en krijg je blauwe-gele nevels. Persoonlijk hou ik het bij de kleuren van het spectrum (wel een beetje gepimpt) blauw voor ozon en rood voor geïoniseerd waterstof. Die kleurenmix geeft dan dit beeld.
                    Last edited by Rudy M.; 11 september 2023, 14:54. Reden: Typo's slecht idee om rond middernacht nog veel te typen
                    Rudy,

                    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                    Comment


                    • #11
                      Een zeer verdiende HoF, proficiat

                      Comment


                      • #12
                        Proficiat met je HoF-plaat(s)!
                        BD0681BE -
                        Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                        Comment


                        • #13
                          Gezien in den Hof, schitternede foto, proficiat met je nominatie

                          Comment


                          • #14
                            Proficiat met jouw Hof, Rudy. En bedankt voor jouw uitleg over Mevrouw Herschel en wat ze kon zien.
                            Groetjes,
                            Xavier
                            Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
                            Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
                            Laat de commentaren maar komen.

                            Comment

                            Working...
                            X