Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bubble in space (update)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Bubble in space (update)

Eindelijk nog eens twee nachten helder

Deze maal richtte ik de Newton op de bubbelnevel. The bubble Nebula, of object nr 11 in de Caldwell cataloog (C11).
    Dit is een emissienevel in het sterrenbeeld Cassiopeia (de steren in de vorm van een W). De "bubbel" wordt gevormd door de sterrenwind van een hete, jonge centrale ster.
    De bubbel is ongeveer 7.100 tot 11.000 lichtjaar van de aarde verwijderd en heeft een diameter van 3 tot 5 lichtjaar. (het licht heeft m.a.w. 3 tot 5 jaar nodig om van de ene kant van de bubbel naar de andere kant te reizen).
    7000 tot 11000 jaar geleden zag die er dus zo uit.

Eerste nacht fotonen gevangen door een standaard lichtpolutiefilter (Optolong LPro), Tweede nacht door een dual smalband filter (Optolong l-Extreme)

Een derde nachtje fotonen toegevoegd, in totaal iets meer dan 12 uur integratietijd.
    Zelfde postprocessing, de HOS en "Natuurlijke" kleuren van beide 50% via Pixmath opgeteld. (HOS geeft vrij veel geel in het beeld, Nature houdt het bij rood )
    Sterren en nevel zijn afzonderlijk verwerkt en nadien samengevoegd in Photoshop.
    PhotoAI enkel op de nevel niet op de sterren.

Apparatuur:
    Optiek: Skywatcher Quattro 250 (gemodifieerd)
    Equatoriaal Statief: Skywatcher EQ6-R
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
    Volgcamera: ZWO ASI 290MM via OAG (Off Axis Guiding)
    Filters: Optolong LPro & Optolong L-eXtreme
    Focusmotor: ZWO EAF

Software opname:
    Aansturing apparatuur: N.I.N.A.
    Guiding: Phd²
    Plate solver: ASTAP
    Sturing statief: EQMOD

Software postporocessing:
    DeepSkyStacker
    PixInsight
    Topaz Photo AI
    Photoshop Beta​
    Last edited by Rudy M.; 14 augustus 2023, 09:15.
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Goed gecapteerd Rudy, dit was m'n allereerste target toen ik begonnen ben met astrofotografie (met een telescoop wel te verstaan)

Heb jij geluk dat je twee nachten gekregen hebt, hier bij ons was het maar eentje, de vorige nacht redelijk wat wolken gehad.
    tevens zijn er hier bij ons op een 9tal km vandaan de Lokerse Feesten, en daar heeft men dit jaar niet beter op gevonden dan zo'n paar van die zware spots in de lucht te laten cirkelen

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Goed gecapteerd Rudy, dit was m'n allereerste target toen ik begonnen ben met astrofotografie (met een telescoop wel te verstaan)

Heb jij geluk dat je twee nachten gekregen hebt, hier bij ons was het maar eentje, de vorige nacht redelijk wat wolken gehad.
      tevens zijn er hier bij ons op een 9tal km vandaan de Lokerse Feesten, en daar heeft men dit jaar niet beter op gevonden dan zo'n paar van die zware spots in de lucht te laten cirkelen

grts
      Sieg
      Dank je Sieg,

Met de nieuwe LED verlichting hier die enkel licht naar beneden gooit is de lichtpolutie gedaald, daarboven gaat om 23h het straatlicht uit.
      Ik heb gisteren zelfs de melkweg gefotografeerd, (15mm f/2.8 met de EOS R) allé ja je ziet de melkweg heel vaag
      Rudy,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht

Dank je Sieg,

Met de nieuwe LED verlichting hier die enkel licht naar beneden gooit is de lichtpolutie gedaald, daarboven gaat om 23h het straatlicht uit.
        Ik heb gisteren zelfs de melkweg gefotografeerd, (15mm f/2.8 met de EOS R) allé ja je ziet de melkweg heel vaag
        Ja dat is hier ook zo nog een dingetje, ik snap eerlijk gezegd niet waarom hier in België alle straatverlichtingen moeten blijven branden.
        Blijkbaar wil men niet besparen.
        Hier bij ons hebben we ook van die nieuwe ledlampen al een hele tijd, nu was er eentje kapot en hebben ze er terug een fel wit licht ingestoken, tjah ...

Heb even gezocht naar de file die ik toen gemaakt had, toen vond ik 'm wel geslaagd maar denk dat ik eens opnieuw aan het werk ga met de data en de kennis die ik nu heb.
        Dit is trouwens al eens een herwerkte versie met die oude data en herwerkt vorig jaar ergens

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Ja dat is hier ook zo nog een dingetje, ik snap eerlijk gezegd niet waarom hier in België alle straatverlichtingen moeten blijven branden.
          Blijkbaar wil men niet besparen.
          Hier bij ons hebben we ook van die nieuwe ledlampen al een hele tijd, nu was er eentje kapot en hebben ze er terug een fel wit licht ingestoken, tjah ...

Heb even gezocht naar de file die ik toen gemaakt had, toen vond ik 'm wel geslaagd maar denk dat ik eens opnieuw aan het werk ga met de data en de kennis die ik nu heb.
          Dit is trouwens al eens een herwerkte versie met die oude data en herwerkt vorig jaar ergens

grts
          Sieg
          Mooie wide field van de omgeving. Zo breed had ik die regio nog niet gezien.
          Rudy,

Comment

Mooi beeld ! In dat van Sieg zit er rechts een oog dat toekijkt op de bubbel
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

knap en indrukwekkend
              mijn website : klik

Comment

Super !
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
                X