Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pelikaan nevel in de zwaan

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Pelikaan nevel in de zwaan

De afgelopen nacht de Newton nog eens op de Pelikaan nevel (IC5070) gericht. Eigenlijk een testje om de upgrade te evalueren

De Pelikaannevel is een emissienevel die deel uitmaakt van een groter H-II-gebied in het sterrenbeeld Zwaan. De nevel heeft zijn naam te danken aan zijn gelijkenis met een pelikaan.
    De Pelikaannevel is een interessant object voor astronomen omdat hij een actieve mix van stervorming en evoluerende gaswolken bevat.
    Het licht van jonge, energieke sterren verandert langzaam het koude gas in heet gas en doet zo een ionisatiefront naar buiten schuiven.

Apparatuur:
    Skywatcher Quattro 250 (1000mm, f/4)
    ZWO ASI 294 MC PRO (4144x2822 pixels van 4,68µm, gain 200, offset 30, temp -10°C)
    Filter Optholong LPro
    Skywatcher EQ-6 R Equatoriaal statief
    Guider: Off Axis Guider + ZWO ASI 290MM
    Software:
    N.I.N.A, Phd², ASTAP, EQMOD
    Postprocessing:
    Deepskystacker, PixInsight, Photoshop Beta, Topaz Photo AI​
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Mooi gedaan Rudy, die spikes zijn wel heel erg opvallend hé
    Persoonlijk zie ik het liever in een iets rodere kleur maar dat is kwestie van smaak hé, net zoals de spikes trouwens
    Mooie details trouwens met maar één kort nachtje belichting

Hier geen heldere nacht gezien sinds Juni, wat is dit toch een leuke hobby hier in België ....

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Mooi beeld toch weer, ik zie mij daar niet aan beginnen
      Ik heb de kennis niet, het materiaal niet en het geduld ook al niet ...
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Prachtig beeld.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Wat een schouwspel, buitengewoon mooi!
          BD0681BE -
          Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Dank je voor de leuke reacties
            Het is voor astrofotografie anders al een héél zwak jaar geweest, had redelijk wat op de planning staan, maar helaas

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Mooi gedaan Rudy, die spikes zijn wel heel erg opvallend hé
            Persoonlijk zie ik het liever in een iets rodere kleur maar dat is kwestie van smaak hé, net zoals de spikes trouwens
            Mooie details trouwens met maar één kort nachtje belichting

Hier geen heldere nacht gezien sinds Juni, wat is dit toch een leuke hobby hier in België ....

grts
            Sieg
            Een toch ingrijpende upgrade gedaan van de Newton.
            In se is die helemaal gedemonteerd geweest, wat stukken vervangen, terug gemonteerd en uitgelijnd, een vrij delicate opdracht.
            En dan weken moeten wachten om te kunnen testen

Het verschil is wel vrij groot, minder reflectie in de buis (lichte vignet), scherpe diffractie spikes, scherpte en contrast lijken ook beter te zijn.
            De nieuwe spider is stabieler en houdt beter de collimatie, wat waarschijnlijk de reden is voor de scherpere beelden. (de secundaire spiegel is bij een 250 echt te zwaar voor de standaard spider)
            Wel jammer dat Skywatcher dit niet standaard doet voor hun Quattro lijn, zou een serieuze meerwaarde zijn.
            Kostprijs van de upgrade was zowat de helft van de aankoopprijs van de Newton en zou ik de focusser nog willen swappen
            Last edited by Rudy M.; 31 juli 2023, 12:08.
            Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
              Dank je voor de leuke reacties
              Het is voor astrofotografie anders al een héél zwak jaar geweest, had redelijk wat op de planning staan, maar helaas

Een toch ingrijpende upgrade gedaan van de Newton.
              In se is die helemaal gedemonteerd geweest, wat stukken vervangen, terug gemonteerd en uitgelijnd, een vrij delicate opdracht.
              En dan weken moeten wachten om te kunnen testen

Het verschil is wel vrij groot, minder reflectie in de buis (lichte vignet), scherpe diffractie spikes, scherpte en contrast lijken ook beter te zijn.
              De nieuwe spider is stabieler en houdt beter de collimatie, wat waarschijnlijk de reden is voor de scherpere beelden. (de secundaire spiegel is bij een 250 echt te zwaar voor de standaard spider)
              Wel jammer dat Skywatcher dit niet standaard doet voor hun Quattro lijn, zou een serieuze meerwaarde zijn.
              Kostprijs van de upgrade was zowat de helft van de aankoopprijs van de Newton en zou ik de focusser nog willen swappen
              Tjah "the famous Rabbit Hole of astrophotography" zoals ze zeggen hé Rudy
              Heel herkenbaar ....

grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
              X