Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretje van de Pelikaan (nevel)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Portretje van de Pelikaan (nevel)

    De pelikaan nevel (IC5070, Index Catalogue 5070) vertoeft in dezelfde moleculaire wolk als de Noord Amerika nevel en de Cygnus Wall (zie vorige post)

    Deze maal werd die gecapteerd met de 1000mm f/4 Newton Spiegeltelescoop, met als doel enkel de kop van de pelikaan in beeld te brengen.
    De Pelikaan nevel bevat verschillende protosterren, dat zijn de voorlopers van sterren. Een protoster ontstaat door de contractie van gas- en stofwolken onder invloed van de zwaartekracht.
    Ze worden steeds heter en donkerder tot ze zwaar genoeg zijn om een kernfusie te kunnen starten en zo stabiliseren. De zwarte "lijn" aan de rechterkant is een spoor van een protoster.

    Newtonians: Een Newton telescoop is een uitvinding van Isaac Newton (1670), in se als oplossing om de chromatische aberratie van lenzentelescopen op te lossen. Eigenlijk bestaat een Newton telescoop uit een buis en twee spiegels.
    Hierdoor kan je vrij goedkoop hoge openingsverhoudingen bouwen. Deze Newton is een 1000mm f/4 en heb je voor minder dan duizend Euro (ding weegt 15Kg).
    Typisch zijn de diffractie spikes, vooral zichtbaar rond de heldere sterren. Dit wordt veroorzaakt door afbuiging van het licht rond de kruisvormige ophanging van de vangspiegel vooraan de telescoop.
    De helderste ster vertoont ook zes donkere spikes, deze worden veroorzaakt door de ophanging van de hoofdspiegel achteraan. Er is een upgradekit onderweg om deze te verbeteren, scherpere diffractiespikes en een andere ophanging om de donkere spikes weg te werken. Hiervoor gaat de telescoop volledig gedemonteerd worden en terug opgebouwd en uitgelijnd. Ook een deel van de hobby



    Apparatuur:
    Skywatcher Quattro 250 (1000mm, f/4)
    ZWO ASI 294 MC PRO (4144x2822 pixels van 4,68µm, gain 200, offset 30, temp -10°C)
    Skywatcher EQ-6 R Equatoriaal statief
    Guider: 240x60mm + ZWO ASI 120 MC
    Software:
    N.I.N.A, Phd², ASTAP, EQMOD
    Postprocessing:
    Deepskystacker, PixInsight, Photoshop CC, Topaz Photo AI​
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    prachtig beeld ... en hoed af hoor.
    nikon coolpix s9100

    Comment


    • #3
      Super! Echt magisch, die astrofotografie!

      Comment


      • #4
        prachtig plaatje, helemaal af
        de dag dat ik begon te fotograferen, was ik terug verwonderd als een kind...
        Canon EOS R, Tamron 24-70mm 2.8, Canon 70-200mm f/4 L IS USM, Sigma 85mm 1.4, Canon 16-35 f/4 L IS

        Comment


        • #5
          Ook weer mooi Rudy al vond ik de Cygnus Wall beter afgewerkt
          Persoonlijk vind ik die diffractie spikes heel spijtig, maarja dat is kwestie van smaak hé
          Je blijft in ieder geval op het zelfde stukje nachthemel gericht

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Ook weer mooi Rudy al vond ik de Cygnus Wall beter afgewerkt
            Persoonlijk vind ik die diffractie spikes heel spijtig, maarja dat is kwestie van smaak hé
            Je blijft in ieder geval op het zelfde stukje nachthemel gericht

            grts
            Sieg
            De diffractie spikes zijn niet echt scherp op de uiteinden, de oorzaak hiervan is dat de spider van Skywatcher niet mooi symmetrisch is.
            Via Duitsland kan ik een CNC gefreesde spider bestellen die perfect uitgelijnd is en past in de Quattro 250
            Ik ga dan gelijk de ophanging van de primaire mee vervangen en de tube van binnen bekleden met fluweel oid.
            Achteraan zitten er al baffels in om reflectie tegen te gaan en wat aan contrast te winnen.
            Het stuk focusser dat in de tube komt wordt ook nog zwart geschilderd (Black 3.0) tenzij ik er een andere focusser op zet.
            Een leuke bezigheid voor bewolkte dagen
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment

            Working...
            X