Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

The Cygnus Wall

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] The Cygnus Wall

    De Cygnus Wall (Caldwell 20) is een deel van de Noord-Amerika Nevel in het sterrenbeeld Zwaan.
    Deze wolken van moleculaire waterstof en zuurstof liggen op ongeveer 2600 lichtjaar van onze bol
    De nevel is een voorbeeld van een emissienevel, waarbij het gas wordt geïoniseerd door een nabije ster, hierdoor gaat het gas gloeien als het energie uitzendt.
    De roodachtige kleur die kenmerkend is voor waterstof die Caldwell 20 domineert.
    De Noord Amerika nevel werd voor het eerst ontdekt door William Herschel in 1786 en kreeg zijn bijnaam door zijn gelijkenis met het continent Noord-Amerika.
    De nevel maakt deel uit van dezelfde interstellaire wolk van geïoniseerd waterstof als de Pelikaannevel, gescheiden door een donkere band van stof.
    De nevel bevat ook jonge sterren die variëren in helderheid en omringd zijn door schijven van gas en stof die mogelijk zonnestelsels kunnen vormen.



    De sterren en de nevel worden apart verwerkt en nadien samengevoegd, voor de fun zet ik de sterloze nevel er even bij, zie je wat beter details.




    Apparatuur:
    Skywatcher Quattro 250 (1000mm, f/4)
    ZWO ASI 294 MC PRO
    194x90sec met Optolong LPro
    60x240sec met Optolong L-eXtreme
    Autoguiding met OAG en ZWO ASI 290 MM
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    dit zijn toch wel beelden waar mijn mond van openvalt (en hem niet meer dicht krijg... ) fantastisch ...
    nikon coolpix s9100

    Comment


    • #3
      Prachtig toch weer...

      Comment


      • #4
        Prachtig. Knap hoe je het voor elkaar krijgt!

        Comment


        • #5
          Sublieme beelden!
          BD0681BE -
          Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

          Comment


          • #6
            Knap hoor - en spectaculairder met sterren voor mij als leek
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              Prachtig werk .
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                prachtig werk

                Comment


                • #9
                  Wauw, hoe krijg je dat voor elkaar ! KNAP

                  Comment


                  • #10
                    Prachtig.

                    Verwant met Chriet Titulaer ?


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                    EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
                    EOS 10 Glas 28-105 70-210

                    Comment


                    • #11
                      Dank je voor de leuke reacties.

                      De Cygnus Wall vind ik persoonlijk één van de mooiere nevels, eigenlijk is de hele regio daar best wel interessant.
                      Dit beeld is over drie nachten gemaakt en het heeft een 16 uur gekost om tot dit resultaat te komen . Inclusief de opnametijd terwijl ik in bed lag
                      Rudy,

                      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                      Comment


                      • #12
                        Mooi gedaan Rudy, afgelopen weken heb ik net dezelfde target aan het capteren geweest, alleen zit er bij mij veel meer belichtingstijd in.
                        Gelukkig is mijn framing net iets anders of we hadden dezelfde opname

                        Ik zit wel met een deftig probleem, na het stacken en stretchen zie ik een lichte cirkelvormige onregelmatigheid in mijn beeld.
                        Ik heb de kanalen opgesplitst en het is duidelijk zichtbaar in het blauwe kanaal, een beetje in het groene kanaal en totaal niet zichtbaar in het rode kanaal, héél eigenaardig
                        Is de eerste keer dat ik dit voorheb, ik heb daarna het stacken geprobeerd in DSS en het was nog duidelijker zichtbaar dan.

                        Ik kan begot niet denken vanwaar het komt, ik heb al met lange en korte flats geprobeerd, een hogere en lagere ADU waarde, niks lijkt te helpen.
                        Nu heb ik eens opnieuw een setje darks gemaakt en ben benieuwd hoe deze gaan uitpakken.

                        Na proberen in PI en DSS heb ik een stack gedaan van 1/3 van mijn subs in ASTAP en daar is op het gestackte beeld helemaal niks meer te zien, dus goed uitgekalibreerd
                        Nu is de pc zwaar aan het werk om in ASTAP al mijn frames te stacken, spijtig dat het in ASTAP véél langer duurt maar het lijkt dan ook wel grondiger gedaan te zijn.
                        Dus ik ben benieuwd wanneer de computer morgen gedaan zal hebben met het stacken en vooral hoe het gestackte resultaat zal zijn vanuit ASTAP

                        Leuke hobby toch .....

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 26 juni 2023, 23:34.
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Prachtig.
                          Proficiat met je HoF!
                          Zie ook flickr

                          Comment


                          • #14
                            Dikke proficiat ! Deze leek staat telkens weer versteld !
                            Stel dat ik het gerief heb ik zou er waarschijnlijk de moed niet voor hebben ...
                            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Mooi gedaan Rudy, afgelopen weken heb ik net dezelfde target aan het capteren geweest, alleen zit er bij mij veel meer belichtingstijd in.
                              Gelukkig is mijn framing net iets anders of we hadden dezelfde opname

                              Ik zit wel met een deftig probleem, na het stacken en stretchen zie ik een lichte cirkelvormige onregelmatigheid in mijn beeld.
                              Ik heb de kanalen opgesplitst en het is duidelijk zichtbaar in het blauwe kanaal, een beetje in het groene kanaal en totaal niet zichtbaar in het rode kanaal, héél eigenaardig
                              Is de eerste keer dat ik dit voorheb, ik heb daarna het stacken geprobeerd in DSS en het was nog duidelijker zichtbaar dan.

                              Ik kan begot niet denken vanwaar het komt, ik heb al met lange en korte flats geprobeerd, een hogere en lagere ADU waarde, niks lijkt te helpen.
                              Nu heb ik eens opnieuw een setje darks gemaakt en ben benieuwd hoe deze gaan uitpakken.

                              Na proberen in PI en DSS heb ik een stack gedaan van 1/3 van mijn subs in ASTAP en daar is op het gestackte beeld helemaal niks meer te zien, dus goed uitgekalibreerd
                              Nu is de pc zwaar aan het werk om in ASTAP al mijn frames te stacken, spijtig dat het in ASTAP véél langer duurt maar het lijkt dan ook wel grondiger gedaan te zijn.
                              Dus ik ben benieuwd wanneer de computer morgen gedaan zal hebben met het stacken en vooral hoe het gestackte resultaat zal zijn vanuit ASTAP

                              Leuke hobby toch .....

                              grts
                              Sieg
                              De focusser is dikwijls een bron van lichtlekkage. Ik ken jouw setup niet, maar ik had een probleem door een fel blauw led lampje op één van de voedingen.
                              Nu de achterkant dichtgetimmerd is en de focusser afgeplakt zie ik niet veel lek meer.

                              De opname is met een F/4 genomen, 25cm spiegel, dat ding pakt véél fotonen waardoor je snel data kan capteren.
                              Als je met een f/5.6 werkt heb je 2x zoveel belichtingstijd nodig, dus 6 nachten ipv 3 om evenveel licht te capteren.

                              Top hobby en je raakt er niet aan verslaafd met al die wolken hier in 't landje
                              Rudy,

                              Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                              Comment

                              Working...
                              X