Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Tja Stijn, dat is zo'n beetje het probleem met panorama's hé. Als je ze in een applet verwerkt en ziet ronddraaien in een venster zijn ze heel mooi, maar op een breedte van 900 pixels stellen ze niet zoveel voor.
Anders moet je dat effectje eens uitproberen zoals ik gedaan heb (zie Birdseye...de laatste)
Hoe heb ik het gedaan...
In Photoshop, doe een canvas resize met de panorama, zorg dat de richting van het vergroten naar boven toe gaat. Je neemt de grootte even hoog als de breedte van de panorama, zodat je een gigantisch vierkant vlak bekomt (eventueel achtergrond zwart.)
Nu kan je wat experimenteren volgens eigen goesting, maar ik heb m'n panorama in het vierkant nu uitgerokken in de hoogte tot ong. een beetje voorbij de helft van het vierkant. Het beeld is nu compleet vervormd.
En nu een filtertje, Polar Coordinates (onder distort) (optie rectangular to polar). en voilà, dat ist.
Het beste effect krijg je natuurlijk met een volledig rond aansluitende panorama.
Moest er iets niet duidelijk zijn, moet je maar wat laten weten.
Update:
'k heb nog iets vergeten te zeggen. Op het laatste moet je nog een Cirkelselectie maken, even breed en hoog als het vierkant, selectie omkeren en het buitenste (onduidelijke) deel van de panorama uitvegen.
Comment