Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Het Sporofyt is iets meer dan 1 cm groot. Links zie je het huikje nog zitten. Bij de meest scherpe is het huikje al verdwenen en resteert nog het dekseltje. Als dat eraf valt, komen de sporen vrij.
Genomen met de sigma 105 bij 1/60 sec - F/4 zonder flits.
ik heb de link erbij gezet om de determinatie te bevestigen en niet om de
fotografische vergelijking te maken.
Ik had het er moeten bijzetten en kwam mijn bericht een beetje verkeerd over. sorry Beecool.
Gunther
Canon 7D
Sigma APO Macro F/2.8 150mm
Canon F/4 17-40mm
Het beste is deze soort te determineren aan het blad. Het blad (niet te zien op de foto) is het breedst boven het midden. Wat wel te zien is, de grijze glasharen aan het einde van de bladeren.
Topkapselmossen bloeien vaak in de winter en geven dan mooie plaatjes.
Deze kwam (zoals velen opmerkten) er bijzonder mooi uit... met name door de lichtval (15.30 uur) ... ik heb nog iets geprobeerd met een alluminiumscherm (meer licht, grotere dof) maar dat werkte op 3 meter hoogte vanaf een ladder niet echt.
Comment