Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Efkes met de demo van PTgui aan 't spelen geweest en 't is inderdaad knap gemaakt. Toch nog een beetje werk om er iets van te maken maar dat zal wel zijn omdat ik het nog niet echt ken.
Surfer, bij de eerste pano merk ik wat overgangen in de lucht (toch op groot formaat), bij de andere twee niet. Is daar enige specifieke reden voor ?
PTGui is inderdaad een krachtige tool. Het ligt als een schil over het gratis verkrijgbare panorama tools.
De foto's bestaan uit ca 8 tot 11 foto's gemaakt in portretstand en uit de hand. Ik kijk in de P mode wat een beetje de gemiddelde belichting is en zet deze vast in de M mode, zodat alle foto's dezelfde belichting hebben. Ik draai de camera denkbeeldig over 1 punt (en dus niet de camera met je hoofd meebewegen, want dan krijg je teveel afwijking).
Ik schiet alles in RAW en converteer naar TIF. Deze lees ik in in PTGui en zet tussen twee foto's in telkens 3 referentie punten. Daar heeft de software genoeg aan. Ik kwam na de eerste tot de ontdekking dat er ook nog een plugin is enblend.exe wat in staat is om de kleur overgangen tussen 2 foto's te corrigeren. Deze heb ik al wel toegepast op foto 2 en 3. De eerste maak ik morgen even opnieuw.
Het kost me per pano ongeveer 10 minuten conversie van RAW naar TIF, 10 minuten om de referentiepunten te bepalen, 15-20 minuten staat ie te rekenen en 10 minuten voor mij om na te bewerken. Per panorama dus ongeveer 45 tot 60 minuten (en dat is zeer kort ivm andere pakketten!).
Comment