Eindelijk de opname kunnen maken waar ik al even van droomde 
Een mozaïek van twee panelen, het rechtse paneel poste ik eerder deze week al in een blauwere afwerking
Wat zie je:
Van links naar rechts
- De vlamnevel
- De Paardenkopnevel
- De "Running man" nevel
- De grote Nevel van Orion
Te vinden in het sterrenstelsel Orion. Dit zijn nog maar een paar van de mooie nevels in en rond het sterrenbeeld Orion.
Jammer genoeg is Orion enkel tijdens de wintermaanden in onze contreien te zien
Voordeel is wel, wanneer er dan eens geen wolken zijn, er lange nachten zijn en dikwijls een beter seeing.
Deze opnames zijn tussen 19h00 en 24h00 gemaakt, om 19h00 staat Orion net boven ons dak en rond 24h00 gaat die onder het dak van de buren.

Opname:
Rechte paneel: 427 opnamen van 30 sec
Linker paneel: 168 opnamen van 90 sec
Door een f/4.5 telescoop te gebruiken in combinatie met een hoger gain (iets zoals ISO) kan ik op kortere tijd veel data capteren. Bvb een f/8 telescoop zal 4x zo lang moeten capteren om evenveel signaal te vergaren.
Gear:
Telescoop Omegon APO 76/342 AP ED PRO (f/4.5)
Camera ZWO ASI 294 MC PRO (Gain 200, Offset 30; temperatuur -10°) (Sony sensor)
Filter IDAS LPS D2
Volgsysteem: Off Axis Guider met ZWO ASI 290 MM en Phd² autoguider software
Statief (mount) Skywatcher EQ6-R
Focus motor ZWO EAF
Plate solving met ASTAP
Hunsn fanless minicomputer om de hele cinema aan te sturen met N.I.N.A.
Flickr doet nogal moeilijk met panoramische afbeeldingen, hier kan je een grotere versie bekijken: Orion Nevels
Met de plate solving software kan je de telescoop tot op een paar boogseconden nauwkeurig positioneren, dit werkt met sterherkenning.
De camera neemt een opname vergelijkt die met de databank en bepaalt zo de postie en de hoek van de camera.
De software stuurt het gemotoriseerd statief aan zodat de framing die je vraagt de framing is van de camera.
De camera draai je manueel, momenteel staat die op 3° tolerantie.
Zo kan je dus panelen gaan capteren die dan ook in de juiste hoek gedraaid zijn.
Gear

Een mozaïek van twee panelen, het rechtse paneel poste ik eerder deze week al in een blauwere afwerking

Wat zie je:
Van links naar rechts
- De vlamnevel
- De Paardenkopnevel
- De "Running man" nevel
- De grote Nevel van Orion
Te vinden in het sterrenstelsel Orion. Dit zijn nog maar een paar van de mooie nevels in en rond het sterrenbeeld Orion.
Jammer genoeg is Orion enkel tijdens de wintermaanden in onze contreien te zien

Deze opnames zijn tussen 19h00 en 24h00 gemaakt, om 19h00 staat Orion net boven ons dak en rond 24h00 gaat die onder het dak van de buren.

Opname:
Rechte paneel: 427 opnamen van 30 sec
Linker paneel: 168 opnamen van 90 sec
Door een f/4.5 telescoop te gebruiken in combinatie met een hoger gain (iets zoals ISO) kan ik op kortere tijd veel data capteren. Bvb een f/8 telescoop zal 4x zo lang moeten capteren om evenveel signaal te vergaren.
Gear:
Telescoop Omegon APO 76/342 AP ED PRO (f/4.5)
Camera ZWO ASI 294 MC PRO (Gain 200, Offset 30; temperatuur -10°) (Sony sensor)
Filter IDAS LPS D2
Volgsysteem: Off Axis Guider met ZWO ASI 290 MM en Phd² autoguider software
Statief (mount) Skywatcher EQ6-R
Focus motor ZWO EAF
Plate solving met ASTAP
Hunsn fanless minicomputer om de hele cinema aan te sturen met N.I.N.A.
Flickr doet nogal moeilijk met panoramische afbeeldingen, hier kan je een grotere versie bekijken: Orion Nevels
Met de plate solving software kan je de telescoop tot op een paar boogseconden nauwkeurig positioneren, dit werkt met sterherkenning.
De camera neemt een opname vergelijkt die met de databank en bepaalt zo de postie en de hoek van de camera.
De software stuurt het gemotoriseerd statief aan zodat de framing die je vraagt de framing is van de camera.
De camera draai je manueel, momenteel staat die op 3° tolerantie.
Zo kan je dus panelen gaan capteren die dan ook in de juiste hoek gedraaid zijn.
Gear
Comment