Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De juwelen van Orion

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] De juwelen van Orion

    De grote nevel in Orion, zowat de enige nevel die met het blote oog hier waar te nemen is.
    Het sterrenbeeld Orion zie je deze tijd van het jaar in het zuiden en is herkenbaar aan het rijtje van de drie heldere sterren, de gordel van Orion.
    Onder de linkse ster, Alnitak zie je een vlekje, een vage ster, dat is deze nevel.

    De Orion nevel staat op 1344 lichtjaar van de aarde.
    Links van de nevel zie de "Running man nebula" (in de blauwe wolken )

    De grote Orion nevel (Messier 42) is een broedplaats van nieuwe sterren.
    Het center van de nevel waar intensieve stervorming plaatsvindt is met de gevoelige apparatuur moeilijk te capteren en gezien dit een widefield is vind ik dit niet storend.
    Het doel is om de komende dagen/weken of volgend jaar nog drie extra panelen te capteren om zo een goed overzicht te krijgen van deze regio.


    De opname is een stack van 425 beelden genomen met een sluitertijd van 30 seconden.
    Plus calibratieframes:
    60 FLATS, 40 DARKS en 40 BIAS frames

    Gear:
    telescoop Omegon APO 76/342 AP ED f/4.5
    Camera ZWO ASI 294 MC PRO (Gain 200, Offset 30, temp -10°C)

    Postprocessing
    Stack in DeepSkyStacker
    Postprocessing in PixInsight
    Afgewerkt in Photoshop CC
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: De juwelen van Orion

    Schitterende laat en de uitleg is natuurlijk een meerwaarde zelfs voor de leek (tot op zekere hoogte )
    nikon coolpix s9100

    Comment


    • #3
      Re: De juwelen van Orion

      Die heb je er mooi opstaan Rudy, is inderdaad elke winter weer iets om naar uit te kijken dat gebied rond Orion
      Enorm veel te zien daar, maar zo weinig tijd met altijd maar dat slechte weer
      Welke filter heb je hier gebruikt ?
      De afwerking van de sterren zo in het blauw heeft er wel een andere kijk op, mooi gedaan

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: De juwelen van Orion

        indrukwekkende foto

        Comment


        • #5
          Re: De juwelen van Orion

          Dit is ook een juweeltje, prachtig
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: De juwelen van Orion

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Die heb je er mooi opstaan Rudy, is inderdaad elke winter weer iets om naar uit te kijken dat gebied rond Orion
            Enorm veel te zien daar, maar zo weinig tijd met altijd maar dat slechte weer
            Welke filter heb je hier gebruikt ?
            De afwerking van de sterren zo in het blauw heeft er wel een andere kijk op, mooi gedaan

            grts
            Sieg
            Deze is met een standaard lichpolutiefilter, een IDAS LPS D2 genomen.
            Gezien het slechts twee nachten helder ging blijven (enne ik wou de komeet C/2022 E3 ook wel eens Schieten ) moest het "snel" gaan en is dit de beste oplossing.
            Het is inderdaad een regio waar veel te beleven is. Hopelijk krijgen we de volgende weken nog een paar heldere nachten voordat het "galaxy season" aanbreekt
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #7
              Re: De juwelen van Orion

              Prachtige foto !
              Mvg Philip

              Comment


              • #8
                Re: De juwelen van Orion

                dit is inderdaad een juweeltje!
                "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                Comment


                • #9
                  Re: De juwelen van Orion

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                  Deze is met een standaard lichpolutiefilter, een IDAS LPS D2 genomen.
                  Gezien het slechts twee nachten helder ging blijven (enne ik wou de komeet C/2022 E3 ook wel eens Schieten ) moest het "snel" gaan en is dit de beste oplossing.
                  Het is inderdaad een regio waar veel te beleven is. Hopelijk krijgen we de volgende weken nog een paar heldere nachten voordat het "galaxy season" aanbreekt
                  Bedankt Rudy, ik was curieus naar de filter vanwege de grote halo rond de dubbelster Hatysa, zodoende ...

                  Ja die komeet, ik heb al redelijk wat losse uurtjes kunnen vastleggen sinds hij te zien is, moet ze wel nog eens afwerken als ik zin heb.
                  Ik had gehoopt dat zaterdagnacht een heldere nacht zou worden, omdat de komeet dan net naast Mars staat, maar blijkbaar zullen die plannen in het water vallen.
                  Misschien hopen op een "break in the clouds" zoals ze het zo mooi verwoorden op Engelse fora

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: De juwelen van Orion

                    Heerlijke foto! Niet alleen technisch maar ook qua beeldvulling!
                    www.erikthomas.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: De juwelen van Orion

                      Een zeer mooie kijk, dat we anders niet zien!
                      Interessant met de uitleg er bij!
                      BD0681BE -
                      Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                      Comment


                      • #12
                        Re: De juwelen van Orion

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Bedankt Rudy, ik was curieus naar de filter vanwege de grote halo rond de dubbelster Hatysa
                        grts
                        Sieg
                        De halo's worden door de camera zelf gegenereerd. Na jouw opmerking op de vorige opname, ben ik gaan uitzoeken waar deze vandaan komen en die halo is er met de IDAS, met de Optolong en zonder filter.
                        Vroeger op de Newton zat de filter voor de comacorrector en nu zit die in een filterschuif net voor de camera (verschil van 7cm) , ook hier zijn de halo's even groot, dus camera
                        Een nieuwe camera met kleinere pixels stond op de planning voor 2023, maar het schitterende weer van de voorbije maanden laat me nu toch wat twijfelen.

                        De komeet heb ik 3 uur gevolgd, het stacken loopt al fout het is ook mijn eerste komeet
                        Ik ga nu uitzoeken hoe ik via PixInsight kan stacken en eventueel de helpdesk inroepen, een collega astrofotograaf maakt schitterende komeet foto's en ga ik daar wel ten rade.
                        Last edited by Rudy M.; 9 februari 2023, 09:24.
                        Rudy,

                        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: De juwelen van Orion

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                          De halo's worden door de camera zelf gegenereerd. Na jouw opmerking op de vorige opname, ben ik gaan uitzoeken waar deze vandaan komen en die halo is er met de IDAS, met de Optolong en zonder filter.
                          Vroeger op de Newton zat de filter voor de comacorrector en nu zit die in een filterschuif net voor de camera (verschil van 7cm) , ook hier zijn de halo's even groot, dus camera
                          Een nieuwe camera met kleinere pixels stond op de planning voor 2023, maar het schitterende weer van de voorbije maanden laat me nu toch wat twijfelen.

                          De komeet heb ik 3 uur gevolgd, het stacken loopt al fout het is ook mijn eerste komeet
                          Ik ga nu uitzoeken hoe ik via PixInsight kan stacken en eventueel de helpdesk inroepen, een collega astrofotograaf maakt schitterende komeet foto's en ga ik daar wel ten rade.
                          Een camera die zelf halo's genereert , daar had ik nog nooit van gehoord, wist zelfs niet dat dit mogelijk was, weer wat bijgeleerd dus.

                          Tjah dat stacken van de komeet opnames is inderdaad een stapje verder.
                          Om het beste resultaat te hebben moet je stacken zonder sterren, dus eerst sterren eruit halen en dan stacken
                          Dan op het laatste de sterren er weer in plaatsen.
                          Dat is uiteraard ook het meest logische, tenzij je startrails wilt hebben uiteraard, wat ook niet verkeerd is.

                          Het internet ontploft de laatste weken met tutorials van hoe comet stacking in Pixinsight en andere software
                          Dus niet moeilijk te vinden hoor Rudy, tenzij je uiteraard een persoonlijke kennis hebt die je ermee verder wilt helpen wat nog makkelijker is dan.

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: De juwelen van Orion

                            één en al bewondering ,prachtig beeld ,letterlijk een juweeltje

                            Comment


                            • #15
                              Re: De juwelen van Orion

                              Schitterende foto, ik snap niet veel van de gebruikte techniek maar kan er zeker van genieten en wegdromen

                              Comment

                              Working...
                              X