Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeven zusters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Zeven zusters

    De Zeven Zusters, het Zevengesternte, de Plejaden of object 45 in de Messier cataloog (M45) In de mythologie zijn daar straffe verhalen over te vinden
    Het is een open sterrencluster omgeven door nevels én deze is waar te nemen met het blote oog .

    Een tekst uit Wikipedia:
    Nadat de vader van de Pleiaden, Atlas, het hemelgewelf op zijn schouders moest torsen, achtervolgde Orion de zeven zusters en probeerde hen het hof te maken. Om Atlas gerust te stellen veranderde Zeus de Pleiaden eerst in duiven en later in het zevengesternte. Men zegt dat Orion de zusters nog steeds door de hemel achtervolgt.

    In het zevengesternte zijn voor de meeste mensen slechts zes van de zeven sterren goed zichtbaar op Aarde; van de zevende ster wordt gezegd dat het Merope is, die zich schaamt omdat ze een relatie had met een sterfelijke man, in plaats van met goden zoals haar zusters.

    Aan de nachtelijke winterhemel zie je eerste de plejaden en wat later het Orion strerrenbeeld en ja je zou kunnen zeggen de Orion de zeven zuster achterna zit



    Instrument:
    Refractor: Omegon APO 76/376 AP ED PRO
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO (Gain 200, offset 30, temperatuur sensor -10°C)
    Volgsysteem: Off Axis Guider + camera ZWO ASI 290 MM micro
    Filter: IDAS LPS D2
    Statief: Skywatcher EQ6-R Goto

    Software:
    Acquisitie: N.I.N.A.; Phd²; EQmod
    Processing: DeepSkyStacker
    Postprocessing: Pixinsight; Photoshop CC
    Last edited by Rudy M.; 17 december 2022, 18:17.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Zeven zusters

    Een dankbaar onderwerp in deze tijd van het jaar, makkelijk met het blote oog te zien deze "diamond in the nightsky"
    Mooie kleuren al heb ik het gevoel dat deze meer integratietijd kan gebruiken Rudy want ik mis redelijk wat nevel in het volledige beeld ?
    Wat me ook opvalt zijn de enorme halos die je hier hebt, ligt het aan de LPS-D2 of teveel vocht in de lucht ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Zeven zusters

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Een dankbaar onderwerp in deze tijd van het jaar, makkelijk met het blote oog te zien deze "diamond in the nightsky"
      Mooie kleuren al heb ik het gevoel dat deze meer integratietijd kan gebruiken Rudy want ik mis redelijk wat nevel in het volledige beeld ?
      Wat me ook opvalt zijn de enorme halos die je hier hebt, ligt het aan de LPS-D2 of teveel vocht in de lucht ?

      grts
      Sieg
      Ik woon niet echt op de ideale plaats voor deze hobby . Lichtpolutie Bortle 7 (Schaal van 1-9), België veel bewolking en waar ik woon veel obstructie.
      Dus ja je probeert er het beste van te maken, er zit inderdaad nog redelijk wat nevel rond. Die komt amper boven de lichtpolutie uit, om die eruit te krijgen is meer integratie niet echt de oplossing denk ik, verhuizen wel

      De halo's, die ik persoonlijk wel cool vind zijn idd het gevolg van de luchtvochtigheid, deze heb ik donderdag j.l. gecapteerd en idd geen al te beste seeing door de vochtigheid.
      Voordat ik naar de les vertrok had ik alles opgezet en uitgelijnd, maar geen rekening gehouden met de notelaar (haast en spoed...)
      Met als gevolg tijdens de les via Telegram redelijk wat foutmeldingen binnengekregen van de telescoop, de notelaar... en om 2h00 heb ik alles binnengehaald omdat de wolken opkwamen en buienradar gaf mogelijks neerslag ('t was -7°C volgens de temperatuur sensor van de EAF)
      Dit is dus een kleine 4 uur integratie geweest. Met een F4.5 telescoop en de camera gepimpt.
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Zeven zusters

        Herkenbaar verhaal Rudy, afgelopen zaterdag de scope buiten gezet en aangesloten (montering was toch blijven buitenstaan van enkele nachten ervoor) en dus ook alles in Nina klaargezet (dat zijn maar enkele klikjes uiteraard)
        En toen moest ik voor enkele uurtjes weg, ik kreeg al foutmeldingen op de telefoon en kon op mijn smartphone ook het eigenlijke beeld volgen die de astrocamera maakte.
        Er was blijkbaar een heel pak wolken binnengelopen en heb ik vanop afstand even alles op hold gezet.
        Toen ik na enkele uurtjes weer thuiskwam zat alles nog steeds potdicht, doch hardnekkig zoals ik ben :-) heb ik toch alles laten staan, de wolkenradar in de gaten houdend wist ik dat er een break zou zijn van enkele uren en dit vanaf middernacht, en ik had geluk want ik kon nog een viertal uurtjes bijschieten bij m'n projectje.
        En inderdaad hier was het ook -7° in de nacht en een luchtvochtigheid van 88% gaf een gevoelstemperatuur van -10
        Wat is het toch een luxe hobby geworden zeg om alles van overal uit te kunnen bedienen, waar is de tijd naartoe dat ik buiten moest staan om alles zelf te regelen, controleren en bijsturen, tjah ...

        Wat die halos betreft, grappig dat je deze wel cool vind terwijl iedereen erop vloekt om ze te proberen vermijden.
        Ik weet dat enkele series uit de L-extreme en ook uit de Idas LPS redelijk wat halos produceren bij langere belichtingstijden.
        Zo heb ikzelf al enkele filters geretourneerd omdat die halos eigenlijk een fout in de filter betreft, de fabrikanten zijn daarvan maar al te goed op de hoogte uiteraard en de geretourneerde filters worden dan ook omgeruild.
        Maar als ik totaal geen halos wil dan moet ik een pak meer geld uitgeven aan filters en dat zie ik voorlopig niet zitten.

        Maar als jij die halos mooi vind is dat uiteraard mooi meegenomen hé
        Trouwens dit object (M45) is enorm gevoelig voor halos, er zijn weinig tot geen filters die bij dit object geen halos geven.
        Zelf heb ik dit object al met meerdere filters vastgelegd maar nog geen enkele keer naar m'n goesting, al heb ik wel een pak meer Ha nevel rondom de blauwe nevel van de zusters.

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 18 december 2022, 21:59.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Zeven zusters

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Herkenbaar verhaal Rudy, afgelopen zaterdag de scope buiten gezet en aangesloten (montering was toch blijven buitenstaan van enkele nachten ervoor) en dus ook alles in Nina klaargezet (dat zijn maar enkele klikjes uiteraard)
          En toen moest ik voor enkele uurtjes weg, ik kreeg al foutmeldingen op de telefoon en kon op mijn smartphone ook het eigenlijke beeld volgen die de astrocamera maakte.
          Er was blijkbaar een heel pak wolken binnengelopen en heb ik vanop afstand even alles op hold gezet.
          Toen ik na enkele uurtjes weer thuiskwam zat alles nog steeds potdicht, doch hardnekkig zoals ik ben :-) heb ik toch alles laten staan, de wolkenradar in de gaten houdend wist ik dat er een break zou zijn van enkele uren en dit vanaf middernacht, en ik had geluk want ik kon nog een viertal uurtjes bijschieten bij m'n projectje.
          En inderdaad hier was het ook -7° in de nacht en een luchtvochtigheid van 88% gaf een gevoelstemperatuur van -10
          Wat is het toch een luxe hobby geworden zeg om alles van overal uit te kunnen bedienen, waar is de tijd naartoe dat ik buiten moest staan om alles zelf te regelen, controleren en bijsturen, tjah ...


          grts
          Sieg
          Eigenlijk was dit een perfecte test voor de automatisatie en herstelsystemen .
          Omdat de boom in de weg stond, varieerde de HFR redelijk wat, hierdoor werd de autofocus getriggerd, die uiteraard ook faalde wegens, ja de boom.
          De autoguiding viel uit omdat de guide star niet meer zichtbaar was, verborgen achter een dikke tak.
          De plate solving die ging ook de mist in omdat niet alle sterren zichtbaar waren.
          M.a.w. alle systemen faalden

          Maar eenmaal de Plejaden voorbij de notelaar waren stopten de foutmeldingen, herstelde het systeem zich volledig en verliepen de captures normaal.
          M.a.w. komen er tijdens een nacht wolken aanzetten dan corrigeert het systeem zich van zodra de wolken weg zijn. Je moet dan enkel hopen dat het niet regent

          Je gaat dan wel een reeks beelden moeten weggooien, takken foto's of wolken foto's boeien niet echt
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: Zeven zusters

            Knappe foto, en mooi om dergelijke apparatuur te bezitten.
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: Zeven zusters

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
              Eigenlijk was dit een perfecte test voor de automatisatie en herstelsystemen .
              Omdat de boom in de weg stond, varieerde de HFR redelijk wat, hierdoor werd de autofocus getriggerd, die uiteraard ook faalde wegens, ja de boom.
              De autoguiding viel uit omdat de guide star niet meer zichtbaar was, verborgen achter een dikke tak.
              De plate solving die ging ook de mist in omdat niet alle sterren zichtbaar waren.
              M.a.w. alle systemen faalden

              Maar eenmaal de Plejaden voorbij de notelaar waren stopten de foutmeldingen, herstelde het systeem zich volledig en verliepen de captures normaal.
              M.a.w. komen er tijdens een nacht wolken aanzetten dan corrigeert het systeem zich van zodra de wolken weg zijn. Je moet dan enkel hopen dat het niet regent
              Inderdaad, daarmee dat ik zeg "waar is de tijd naartoe om alles in het oog te houden en zelf ook buiten te zitten bij -8°"

              In het genre van astrofotografie is er op heel korte tijd enorm veel verandert.

              Wat de regen betreft, vorige week op een avond geen wolken, dus mooi heldere en ijskoude avond
              Na enkele uren capteren, ik had alle meldingen uitgezet ..., dus na middernacht ging ik eens buiten kijken en lag er een laagje sneeuw op het materiaal.
              Op de lenzen was het uiteraard weggesmolten, dan toch maar de scope binnengehaald, in de garage wel te verstaan anders zou het temperatuur verschil te groot zijn geweest, en 's anderdaags enkele uurtjes proper maken.
              Al bij al viel alles nog goed mee van de nattigheid en ook qua vastgelegde beelden.
              En eigenaardig genoeg is het systeem blijven guiden zonder enige fout, uiteraard wel een variabele in de HFR da's een feit, doch ook niet zo overdreven.

              Dus ik bedoel maar, het kan ondanks alles, toch nog eens verkeerd gaan (in mijn geval)

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment

              Working...
              X