Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Driehoek sterrenstelsel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Driehoek sterrenstelsel

    Na weken onder de wolken, een hele nacht helder En bonus om 23h00 gaat de straatverlichting hier uit.

    Wat zie je:

    Object Messier 33 ofwel Triangulum galaxy.
    Een klein sterrenstelsel op 3 miljoen lichtjaar van de aarde, kortbij dus. Andromeda staat iets korter, op 2.6 milj lichtjaar en bevindt zich in de buurt van Triangulum.
    M33 is ongeveer de helft van onze melkweg groot en ligt zoals onze melkweg op ramkoers met Andromeda, Nasa schat dat dat binnen 4 miljard jaar gaat gebeuren plus of min.

    M33 is en spiraal sterrenstelsel, je ziet hier duidelijk de spiraal armen. De rode vlekken zijn waterstof (Ha) gaswolken waar stervorming in plaats vindt.
    Het beeld van Triangulum is een beeld van 3 miljoen jaar geleden, de photonen die op mijn sensor vielen zijn m.a.w 3 miljoen jaar oud... Astronomie, blijft fun



    Instrument:
    Omegon APO 76/376 AP ED PRO
    IDAS LPS D2 filter
    ZWO ASI 294 MC PRO camera
    OAG + ZWO ASI 290MM autoguiding
    Skywatcher EQ6-R equatoriaal statief met goto

    Detail:
    200 opnamen (lights) van 120 sec gain 200 offset 30 + calibratie opnames (40 flats, 40 darks, 40 bias) met N.I.N.A; Phd²; EQMOD
    Stack in DeepSkyStacker
    Processed PixInsight
    Afgewerkt in Photoshop CC.

    Om 2h00 zat M33 te laag en ben ik gestopt met het capteren, het was op dat moment -7°.
    Om te voorkomen dat de lens van de telescoop bevriest, zit er een warmte weerstand rond de telescoop (dauwlint), dauw en antivries bescherming.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Driehoek sterrenstelsel

    Prachtig en tevens fascinerend om te bekijken en lezen, super hoor

    Comment


    • #3
      Re: Driehoek sterrenstelsel

      Altijd boeiend, dergelijke foto's.

      Comment


      • #4
        Re: Driehoek sterrenstelsel

        Knap als je dergelijke foto's kan maken, maar aan de kennis is te zien dat het een onderwerp is waar je veel van weet.
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Driehoek sterrenstelsel

          Staat er weer goed op Rudy, mooi en de Ha regio's komen er heel goed door
          Van de spiraalarmen had ik wat meer verwacht gezien de toch redelijke aantal data
          Maar in ieder geval knap gedaan, ik ben bij deze nog niet verder gekomen dan twee uur integratie

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment

          Working...
          X