Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Olifant Slurf Nevel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] De Olifant Slurf Nevel

Wat zie je:
    The Elephants Trunk nebula (IC1396) te vinden in het sterrenbeeld Cepheus staat op een 2400 lichtjaar van onze bol.
    The Elephants Trunk nebula zelf is te vinden in het midden onderaan het beeld en maakt deel uit van een veel grotere regio van interstellaire gas en stof wolken.

Voor deze opname wou ik de Elephant Trunk en de Garnet star op één afbeelding hebben.
    De heldere ster boven rechts is de Garnet ster (Erakis). Dit is een pulserende variable (dubbel) ster met een magnitude van 4.2, indien het weer en de lichtpollutie het toelaten is ze zichtbaar.

De Garnet ster en Olifant slurf nevel zijn circumpolar, wat betekent dat ze in het noordelijk halfrond altijd zichtbaar zijn (als het weer het toelaat en het donker genoeg is natuurlijk )

Gear:
    Omegon APO AP 76/342 ED
    ZWO ASI 2940 MC PRO (gain 200; offset 30; temp -10°)
    Optolong L-eXtreme
    OAG guiding met ZWO ASI 290mm
    Skywatcher EQ6-R computergestuurd statief

Processing:
    Het beeld is een stack van 132 opnamen met een sluitertijd van 5 minuten in totaal 11 uur integratie.
    Vanaf de tweede nacht werd een Optolong L-eXtreme dual smalbandfilter gebruikt, de eerste nacht gebruikte ik een IDAS LPS D2 maar dat viel tegen, dus een nachtje voor de vuilbak
    De L-eXtreme filter laat enkel licht door van 500nm (blauw-groen) en 680nm (rood). Deze golflengtes worden door de gassen in nevels gereflecteerd. Lichtpollutie, zelfs de het licht van de volle maan worden geblokkeerd.
    Last edited by Rudy M.; 20 augustus 2022, 17:45.
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Re: De Olifant Slurf Nevel

Ik vind dit een onwaarschijnlijk indrukwekkend beeld!!

Comment

Mooi gedaan Rudy, bij mij is het beeld een heel pak weidser ...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke processing jij gebruikt om de rgb foto om te zetten naar false color ?

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Mooi gedaan Rudy, bij mij is het beeld een heel pak weidser ...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke processing jij gebruikt om de rgb foto om te zetten naar false color ?

grts
        Sieg
        Als basis van de opname ligt een dual smalbandfilter die twee pieken van 7nm doorlaat op 500nm en 656 nm
        Na het stacken bestaat het lineair kleuren beeld uit twee frequenties nl.
        - 500nm = blauw/groen
        - 656nm = rood
        Wat de kleur betreft zit het kleurenpallet in deze afbeelding vrij kort tegen wat de nevels reflecteren.
        Langs de andere kant, wetenschappelijk gezien weet niemand hoe de kleuren er uit zien, omdat we ze visueel niet kunnen waarnemen. Wat is dan true en false?

Na de basis processing extraheer je de RGB lagen, zodat je 4 bestanden hebt. Drie monochrome en één kleuren beeld. (Pixinsight werkt niet met lagen)

Vanaf deze bestanden bereken ik de (nog steeds) lineaire (monochrome) bestanden voor OIII, Ha en Sii.
        Met deze drie bestanden werk je dan verder. (in se volg je dan de workflow voor monochrome camera's)

Het toegepaste stretchproces gaat al voor een groot deel de kleuren bepalen.
        Wat voor mij goed werkt is om de mediaan van het histogram op hetzelfde niveau te zetten voor de drie HOS beelden/bestanden.

Na het stretchen bereken je het RGB beeld, hiervoor gebruik ik twee systemen, eentje dat natuurlijke kleuren berekend en eentje dat een HOS kleurenpallet berekend.
        (je kan ook de Hubble pallet gebruiken bij deze berekening, dat is een persoonlijke keuze.)

Door deze twee berekende beelden te mixen bereken ik met trail and error het finale RGB bestand, welke dan verder door de processing gaat.
        (in het voorbeeld 40% natuurlijk en 80% HOS, de 20% extra is om het beeld al wat helderder te krijgen)

(Dit is in erg grote lijnen uitgelegd, ik slaag een 10-tal stappen over.)

Voorbeeld
        Rudy,

Comment

Eigenlijk gebruik je het systeem zoals de meesten dus doen op youtube
          Ik volg meestal de werkwijze van luke (lucomatico), wat op het ogenblik door veel "grotere" youtubers gekopieerd wordt met enkele persoonlijke aanpassingen.

Tjah true, false color, hubble pallet, het is maar hoe je het noemt hé
          Het is zoals je zegt, wat is de "echte" kleur van de nevels rondom ons ...

Klopt wat je zegt dat het in hoeverre stretchen van de afzonderlijke bestanden uiteindelijk je kleur bepaalt, logisch uiteraard

Toch altijd leuk om ook anderen hun werkwijze te horen vertellen, zal hier voor vele kijkers heel erg interessant zijn,
          En velen zullen ook wel schrikken van het werk dat eraan te pas komt, daarmee dat ik het vroeg zodat dit ook eens vermeld wordt

grts
          Sieg

Comment

Eigenlijk gebruik je het systeem zoals de meesten dus doen op youtube
            Ik volg meestal de werkwijze van luke (lucomatico), wat op het ogenblik door veel "grotere" youtubers gekopieerd wordt met enkele persoonlijke aanpassingen.

Tjah true, false color, hubble pallet, het is maar hoe je het noemt hé
            Het is zoals je zegt, wat is de "echte" kleur van de nevels rondom ons ...

Klopt wat je zegt dat het in hoeverre stretchen van de afzonderlijke bestanden uiteindelijk je kleur bepaalt, logisch uiteraard

Toch altijd leuk om ook anderen hun werkwijze te horen vertellen, zal hier voor vele kijkers heel erg interessant zijn,
            En velen zullen ook wel schrikken van het werk dat eraan te pas komt, daarmee dat ik het vroeg zodat dit ook eens vermeld wordt

grts
            Sieg
            Per sessie ben ik een kleine 2 uur bezig, dit is het installeren, afstellen. s'Ochtends de flat frames maken en terug afbreken.
            Postprocessing, ik ben driemaal opnieuw begonnen, dus een dikke 10 uur achter de computer (i7-12700k; 32gb RAM; 1Tb SSD)

Dus totaal een 14-tal uurtjes om één fotooke te maken

De postprocessing die ik zag van Lucomatico, een Hubble pallet op de Pelicaan nevel, ben ik persoonlijk niet weg van.
            Er ontbreken daar toch enkele stappen en doet hij zaken wat andersom waardoor de controle voor een groot deel verloren gaat.
            Hierdoor moet hij nadien met de curves gaan spelen om de kleuren erdoor te krijgen.

Een Hubble pallet kan je op een andere manier verkrijgen, bvb met een SHO blend ipv een HSO blend. De kleuren zitten dan direct goed.

Het is wel een snelle flow, ik heb minimaal het dubbel aantal stappen nodig om een beeld af te werken. (zonder veel met de curves te moeten spelen )
            Rudy,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
              Per sessie ben ik een kleine 2 uur bezig, dit is het installeren, afstellen. s'Ochtends de flat frames maken en terug afbreken.
              Amai dan ben je lang bezig Rudy, bij mij duurt het opstellen een tiental minuutjes en het afbreken nog minder
              Maar ik moet wel zeggen dat mijn Eq6 steeds buiten blijft staan met een hoes erover, zeker met dit weer
              Het is sinds het voorjaar geleden dat ik mijn montering uit de tuin heb gehaald, super makkelijk.
              De scope haal ik wel elke morgend binnen, kan soms al 's middags zijn

Dus qua opstellen is dat snel gedaan dan hé, gewoon de kijker erop, aansluiten, NINA opstarten en klaar

Maar als ik mijn gras afgereden heb, zoals vandaag, ben ik een tijdje langer bezig want dan heb ik de montering verplaatst, dus weer een pooluitlijning dan
              Al duurt dat ook niet echt lang meer na zoveel keer al gedaan te hebben, pooluitlijning duurt een tiental minuutjes bij mij.

Een sessie opstarten is sowieso peanuts hé, normaal heb ik de meeste targets al opgeslagen in NINA voor later te gebruiken
              Ook de rotatie ervan is reeds opgeslagen
              Dus eigenlijk moet ik enkel de targets laden en NINA kan beginnen.

Vandaag bezig met een nieuw projectje, ben benieuwd hoe deze zal uitdraaien, eerste subs zien er goed uit moet ik zeggen
              Dat projectje laat ik automatisch draaien tot de volgende target boven mijn horizon komt en dan stuurt NINA de mount daar automatisch naartoe
              Om dat te kunnen bereiken moet je uiteraard wel je omgeving in een horizon file gieten, veel werk maar eenmaal je dat gedaan hebt een ferme luxe.

Het is in ieder geval een mooie maar ook dure hobby, niet te veel over nadenken

Owja, ik heb het afgeleerd om elke morgend flat files te maken, aangezien het systeem niet uit elkaar gehaald wordt heeft dat in mijn geval geen meerwaarde.
              En Dark files heb je sowieso al in een bibliotheekje zitten toch, al heb ik die eigenlijk niet nodig met de 2600

grts
              Sieg

Comment

Amai dan ben je lang bezig Rudy, bij mij duurt het opstellen een tiental minuutjes en het afbreken nog minder
                Maar ik moet wel zeggen dat mijn Eq6 steeds buiten blijft staan met een hoes erover, zeker met dit weer
                Het is sinds het voorjaar geleden dat ik mijn montering uit de tuin heb gehaald, super makkelijk.
                De scope haal ik wel elke morgend binnen, kan soms al 's middags zijn

Dus qua opstellen is dat snel gedaan dan hé, gewoon de kijker erop, aansluiten, NINA opstarten en klaar
                Die luxe heb ik niet. We hebben een betrekkelijk klein tuintje en ik bouw op op het terras achter het huis.
                De montering kan daar niet blijven staan, dus iedere maal afbreken en terug binnen zetten. Daar kruipt het meeste tijd in.
                Ik bouw op bij valavond en wacht tot, in deze periode Deneb zichtbaar wordt om dan de polar alignment te doen. (dan is de poolster door de polar scope goed te zien en de sterren errond nog niet )
                Polar alignment duurt idd maar een paar minuutjes.
                Vanaf de deur van de opslagplaats te openen tot de start klik bij N.I.N.A. ben je dan toch snel een dik uur bezig geweest incl. wachten op de poolster.
                Sowieso zit er dan nog een uur pauze tussen vooraleer N.I.N.A. dan effectief start met capteren.
                Ik gebruik de nautical dusk en nautical dawn om de sessie te starten en te stoppen in combi met een offset zodat ik de hele nacht kan capteren.

De ochtend nadien is het dan flats schieten, probeer ik altijd te doen, easy peasy via N.I.N.A en ondertussen zet ik koffie Daarna afbreken en alles terug wegzetten.
                Twee uur is misschien iets wat gestretcht maar toch ergens tussen anderhalf en twee uurtjes per sessie.

We hebben al eens nagekeken voor een andere oplossing, de enige oplossing is om een observatorium achteraan in de tuin te bouwen, maar dat gaat dan ten kosten van de 60 jaar oude notelaar gaan enne dat is er wat over voor een hobby.
                Last edited by Rudy M.; 30 augustus 2022, 09:11. Reden: typo
                Rudy,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                  dat gaat dan ten kosten van de 60 jaar oude notelaar gaan enne dat is er wat over voor een hobby.
                  Knap beeld waar ik toch de slurf meen te herkennen !
                  En een fijne conclusie
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Ronduit prachtig beeld!
                    www.erikthomas.be

Comment

Working...
                    X