Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alien

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] Alien

Dit is object 33 uit de Caldwell catalogus.

De Caldwell cataloog werd in 1995 door sir Patrick Moore samengesteld als aanvulling van de Messier cataloog die in de 18de eeuw door Charles Messier werd gemaakt.
    De Messier en Caldwell catalogi zijn ideaal voor de beginnende astronoom.
    De Caldwell cataloog bevat enkele deep sky objecten die voor Charles Messier in de 18de eeuw onzichtbaar waren met de in die tijd beschikbare technologie.

Dit is dus Caldwell 33, ook wel de alien nebula genoemd naar de alien van de gelijknamige film reeks

Technisch:
    Scope: Omegon APO AP 76/342 ED
    Cam: ZWO ASI 294 MC PRO
    Filter: Optolong L-eXtreme

120 opnamen van ieder 360 seconden

De combinatie ASI 294 met 4.68µm pixels en een 342mm lens zijn niet ideaal.
    Onze vrienden bij NASA hebben een algoritme ontwikkeld om dit probleem van undersampling aan te pakken voor hun Huble Space Telescope en waren zo goed om dit te publiceren. Ze gaven het de naam DRIZZLE (motregen).

Deze stack van 120 beelden werd met Drizzle 3x verwerkt. Dit resulteert in een beeld dat 9x groter is. Ofwel de 11,7 megapixel van de ASI 294 sensor wordt om en bij 120 megapixel.
    Het nadeel is dat je met een lineair TIFF bestand van een 630megabyte aan de slag moet, een uit de kluiten gewassen computer is dan geen luxe

In detail
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Re: Alien

Mooi Rudy, leuk dat je 'm ook even gekanteld hebt want dat past beter bij de titel
    Een Alien heb ik er persoonlijk nooit echt in gezien, toch niet die uit de film, maar dat geldt bij wel veel meer nevels aan de nachthemel waar ik me vragen bij stel over de naam, mss te weinig fantasie op dat vlak

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
    X