Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een roos aan de hemel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] Een roos aan de hemel

De Rosette nevel, (Caldwell 49) te vinden in het sterrenbeeld Monoceros ligt op 5000 lichtjaar van de aarde.
    Deze nevel heeft een diameter van ongeveer 50 lichtjaar.

Meer info: Astrobin

Telescoop: Skywatcher Quattro 250 f/4
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
    Filter: IDAS LPS D2

Met deze combinatie is de Rosette nevel te groot om in één beeld te capteren. Dit beeld is een samenstelling van twee beelden (mozaïek).
    Ieder deelbeeld bestaat uit een stack van 100 foto's met een sluitertijd van 3 minuten.
    Deze zijn genomen over drie nachten (van 19h30 tot 23h30 dan zat ie lager dan 30° waar te veel lichthinder is )

Postprocessing: Stacking met DeepSkyStacker, mozaïek en verwerking met Pixinsight, afwerking met Photoshop.

Update:

Meer aandacht voor het center en de lichte vignet. NASA toont hem anders, dus ik heb deze dan maar 180° gedraaid
    Berekening met pixelmath andere formule gebruikt, meer detail in het zwart en hogere saturatie van de kleuren, wel wat meer korrel.
    Last edited by Rudy M.; 2 maart 2022, 17:59.
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Re: Een roos aan de hemel

Mooie nevel. Indrukwekkende tele ook wel, beeldhoek 1/100, en dat is "te groot" voor 1 beeld...

Comment

Toch wel heel indrukwekkend en prachtig om te zien, ik wist niet dat er zoveel moois te ontdekken was in het heelal [emoji106][emoji106][emoji106]

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
        Mooie nevel. Indrukwekkende tele ook wel, beeldhoek 1/100, en dat is "te groot" voor 1 beeld...
        De ZWO ASI 294 is een crop sensor ~19x13mm die geeft op deze 1000mm telescoop een field of view van 1,5° x 0.5°. Met een full frame camera zou die er net helemaal op kunnen (2,3° x 1.22°).
        Waarom dan toch met de ZWO en niet met de EOS R, de ZWO (Sony sensor) is gekoeld op -10°C en heeft hierdoor bitter weinig ruis (dark noise). Dit is ook een dual gain sensor die vanaf gain 120 een lage read noise heeft.
        Een ander belangrijke eigenschap van de Sony 294 is de hoge full well capacity, met deze sensor heb je niet snel overbelichte, opgeblazen sterren.

De Quattro 250 is wel een beest, heeft een parabolische spiegel van 250mm diameter die heel veel fotonen vangt en naar de sensor stuurt, ik schat deze minstens 4x sneller dan mijn eerste Skywatcher 150-750 die een spiegel van 150mm heeft.

Het is geen speeltje voor beginners, een f/4 telescoop moet perfect uitgelijnd staan om goede beelden te maken (hoe groter de openingsverhouding hoe delicater de uitlijning (collimatie)).
        Het eerst wat je met je fonkelnieuwe Newtontelescoop doet, is de spiegels uitlijnen. Met een lenzen telescoop heb je dat uiteraard niet
        (maar een lenzen telescoop van 1000mm f/4 dat vind je niet en mocht dat bestaan dan is dat onbetaalbaar)

Uiteraard zet je dat ook niet op een statiefje, je hebt daar een statief (mount) voor nodig dat 20kg kan dragen. De Quattro op zich weegt al 15 kg.
        Rudy,

Comment

Indrukwekkend mooi

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
          EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
          EOS 10 Glas 28-105 70-210

Comment

Je hebt je hier mooi op het center gericht Rudy, veel detail
            Maar daarentegen door het lange brandpuntafstand mis ik wel de kenmerkende kleuren en vorm van de Rosette nevel

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Je hebt je hier mooi op het center gericht Rudy, veel detail
              Maar daarentegen door het lange brandpuntafstand mis ik wel de kenmerkende kleuren en vorm van de Rosette nevel

grts
              Sieg
              Deze was eigenlijk een test om met mozaïeken te beginnen.
              Ik hou vooral van de structuren binnen de nevels, hier wou ik rond het center de structuren van gaswolken en stof vastleggen. Met slechts twee panelen zou dat lukken.

Ondertussen heb ik hem nog eens door de processing gedraaid, met meer aandacht voor het center en de saturatie.
              't Is een ander beeld, wat meer korrel, zal het toevoegen als update (beiden zijn HOS afgewerkt, maar met een andere berekening van de pixelwaarden via pixelmath.)
              Rudy,

Comment

De update vind ik persoonlijk de betere, de kenmerkende kleuren komen er beter uit
                Maar zoals altijd is dat uiteraard puur persoonlijk en smaak

grts
                Sieg

Comment

Prachtig, mijn voorkeur gaat hier naar de zachtere kleuren van het origineel.
                  www.erikthomas.be

Comment

oeps verkeerd

grts
                    Sieg

Comment

Knap ! Voor mij twee mooie versies.
                      Mvg Philip

Comment