Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Driehoek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Driehoek

De Driehoeknevel, gecatalogeerd in de Messier cataloog onder nummer 33, of in het kort: M33 is te vinden onder de Andromedanevel vrij hoog aan de hemel deze tijden.
    Deze "nevel" is eigenlijk een sterrenstelsel dat op 3 miljoen lichtjaar van de aarde staat, astronomisch gezien naast de deur.
    Ten tijde van Messier (17de eeuw) was men nog niet bewust dat er nog sterrenstelsels bestonden zoals onze Melkweg en nam men aan dat dit nevels waren. Ondertussen weten we beter.

Qua afmetingen meet M33 de driehoeknevel of in het Engels Triangulum galaxy de helft van onze Melkweg. Deze is in ideale omstandigheden met het blote oog waar te nemen en in minder ideale omstandigheden met een verrekijker of kleine telescoop.

Gezien het schitterende weer en de vele heldere nachten... niet dus slechts data van één nachtje.
    100x180 sec belichting met een breedband lichthinder-reductie-filter IDAS LPS D2

Gelijk de dauwkap eens getest
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Re: Driehoek

Toch een redelijk goed resultaat Rudy met zo weinig data
    De spiraalarmen hebben toch al wat detail, al mis ik wel redelijk wat Ha dat bij M33 toch heel aanwezig is

Wat de dauwkap betreft, ben benieuwd of deze alleen de klus zal klaren ...

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Toch een redelijk goed resultaat Rudy met zo weinig data
      De spiraalarmen hebben toch al wat detail, al mis ik wel redelijk wat Ha dat bij M33 toch heel aanwezig is

Wat de dauwkap betreft, ben benieuwd of deze alleen de klus zal klaren ...

grts
      Sieg
      Veel heldere nachten hebben we niet gekregen het voorbije jaar Toch redelijk wat data hier kunnen capteren tot de wolken kwamen.
      100 opnamen is in se voldoende om de signaal ruis verhouding factor 10 te verbeteren. Ha komt niet goed door dankzij de Bortle 7 lichthinder hier en het gebruik van een breedband LPS filter. België hé

De dauwkap heeft standgehouden, er was een luchtvochtigheid van 88% die dag en we zaten kort tegen het dauwpunt.
      De mount en scoop waren kleddernat, de dauwkap aan de binnenkant Halver wegen, dus we hadden nog wat ruimte.
      Gezien het aantal gedetecteerde sterren mooi bleef stijgen en de half flux radius stabiel bleef naargelang de scoop naar het Zenit ging, kan je ervan uitgaan dat de vangspiegel niet aangedampt is.

Ik zet er effe een screenshotje van het dashboard van de beta van N.I.N.A. bij. Genomen op het einde van de sessie terwijl ik de flats en dark flats aan het nemen was.
      De guiding was een beetje off, moet PHD² eens opnieuw kalibreren.

Rudy,

Comment

Toch weer een mooi heelalschapje
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

toch knap hoor en telkens leerzaam !

Comment

Heldere nachten - zwijg me ervan. Sinds ik me (een beetje) bezig houdt met nightscapes, zijn er geen echt heldere nachten meer geweest
            Van waar komt de naam driehoeksnevel? Een echte driehoek kan ik er niet direct in herkennen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
              Heldere nachten - zwijg me ervan. Sinds ik me (een beetje) bezig houdt met nightscapes, zijn er geen echt heldere nachten meer geweest
              Van waar komt de naam driehoeksnevel? Een echte driehoek kan ik er niet direct in herkennen..
              Driehoek, Triangulum is een sterrenbeeld. Dit sterrenstelsel M33 bevindt zich in de buurt van Driehoek en onttrekt zijn naam hieraan.
              Driehoek is een klein sterrenbeeld in de buurt van Andromeda.
              Volgende week hopen we toch op heldere nachten
              Rudy,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                Veel heldere nachten hebben we niet gekregen het voorbije jaar Toch redelijk wat data hier kunnen capteren tot de wolken kwamen.
                100 opnamen is in se voldoende om de signaal ruis verhouding factor 10 te verbeteren. Ha komt niet goed door dankzij de Bortle 7 lichthinder hier en het gebruik van een breedband LPS filter. België hé
                Bortle7, het kan slechter natuurlijk
                Woon je dan ergens middenin een gemeente of stad ?
                Hier bij mij is het Bortle 5 randje van 6 (volgens de kaart maar ga me nog eens een SQM toestelletje aanschaffen om zeker te weten)
                Ardennen is ideaal hé en is ook nog België, uiteraard niet makkelijk met zwaar spul om mee te nemen.
                Een paar weken geleden daar een weekje op vakantie geweest, niet normaal wat je allemaal ziet, ik moest al goed kijken om de sterrenbeelden eruit te halen, zoveel sterren meer te zien dan hier.
                Was gewoon de weg kwijt in de sterrenhemel

De dauwkap heeft standgehouden, er was een luchtvochtigheid van 88% die dag en we zaten kort tegen het dauwpunt.
                De mount en scoop waren kleddernat, de dauwkap aan de binnenkant Halver wegen, dus we hadden nog wat ruimte.
                Gezien het aantal gedetecteerde sterren mooi bleef stijgen en de half flux radius stabiel bleef naargelang de scoop naar het Zenit ging, kan je ervan uitgaan dat de vangspiegel niet aangedampt is.
                Inderdaad dat is een goed teken
                Zelf zet ik het materiaal niet buiten als er geen goede seeing is, doch hier waar ik woon zijn die dagen bij manier van spreken op één hand te tellen
                Vind het een beetje nutteloos om bij mindere seeing beelden te maken die er daarna dan toch worden uitgefilterd.
                Maar ik zal mijn visie toch wat moeten bijsturen want anders komt het er amper van
                Nu vandaag, een heldere nacht, maar veel maanlicht en nevelig, dus die combinatie van maanlicht en nevel is niet echt goed

Ik zet er effe een screenshotje van het dashboard van de beta van N.I.N.A. bij. Genomen op het einde van de sessie terwijl ik de flats en dark flats aan het nemen was.
                De guiding was een beetje off, moet PHD² eens opnieuw kalibreren.
                Guiding inderdaad niet zo goed naar het einde toe, doch over driekwart toch niet echt slecht hé
                Leuk om eens de sequence van een ander te zien Rudi
                Geen "Park Scope" op het einde ?

grts
                Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Guiding inderdaad niet zo goed naar het einde toe, doch over driekwart toch niet echt slecht hé
                  Leuk om eens de sequence van een ander te zien Rudi
                  Geen "Park Scope" op het einde ?

grts
                  Sieg
                  Hey Sieg,

PHD2 gaf warnings dat de kalibratie off was, maar al bij al zijn de sterren mooi rond en was dit niet echt een issue. (De guide scope is een 240mm en de guide cam heeft 3.75µm pixels)
                  Als het ooit nog eens helder is moet ik eerst de guiding kalibreren.

Deze sequentie staat vrij goed op punt, met een paar vangnetten om te kunnen ingrijpen zonder de sequentie te moeten stoppen.
                  En neen geen park scope op het einde.
                  De laatste "Slew to Alt/Az" instructie zet de Newton op 10° Alt met de opening gericht naar de muur. Dit voorkomt dat er dauw en stof op de spiegel valt, bij PARK staat die omhoog richting Poolster gericht.
                  Als je dan s 'ochtends je flats wil maken heb je een probleem met een natte spiegel.

Deze sequentie gaat ook PHD2 actief houden als er een wolk overkomt. Als er terug sterren te zien zijn neemt PHD2 een nieuwe guide star en ASTAP zorgt ervoor dat de afwijking wordt gecorrigeerd (instructie Distance 1.06/1.50 = De afwijking is 1'06" wanneer die hoger komt dan 1'50 (64 pixels)" dan wordt de mount met ASTAP opnieuw gecentreerd op het target, een nieuwe functie binnen N.I.N.A.)

In de screenshot zie je de gele lijn in de grafiek naar beneden duiken = aantal sterren. Dus een wolk nadien mooi gerecupereerd zonder ingrijpen.

Van de seeing trek ik me weinig aan, met de juiste filter en postprocessing werk ik dat wel weg.
                  Uiteraard ga ik bij een volle maan geen sterrenstelsels schieten maar eerder nevels met een smalband filter en een nevel uit de buurt van de maan. Er zijn al zo weinig heldere nachten en nog zoveel waar te nemen
                  Rudy,

Comment

Een niet alledaagse techniek.. Ik ga me er niet aan wagen , maar het resultaat bevalt mij wel
                    " Make RAW Not WAR"
                    Nikon D750. Tamron 15-30mm f2.8, Tamron 24-70mm f2.8, Tamron 70-200 f2.8, Tamron 90mm F2.8 macro, Nikon 85mm f1.8, Nikon 50mm f1.8 Nikon D7100

Comment

Altijd mooi om te lezen hoe zo'n foto tot stand komt.

Comment

Hey Sieg,

PHD2 gaf warnings dat de kalibratie off was, maar al bij al zijn de sterren mooi rond en was dit niet echt een issue. (De guide scope is een 240mm en de guide cam heeft 3.75µm pixels)
                        Als het ooit nog eens helder is moet ik eerst de guiding kalibreren.

Deze sequentie staat vrij goed op punt, met een paar vangnetten om te kunnen ingrijpen zonder de sequentie te moeten stoppen.
                        En neen geen park scope op het einde.
                        De laatste "Slew to Alt/Az" instructie zet de Newton op 10° Alt met de opening gericht naar de muur. Dit voorkomt dat er dauw en stof op de spiegel valt, bij PARK staat die omhoog richting Poolster gericht.
                        Als je dan s 'ochtends je flats wil maken heb je een probleem met een natte spiegel.

Deze sequentie gaat ook PHD2 actief houden als er een wolk overkomt. Als er terug sterren te zien zijn neemt PHD2 een nieuwe guide star en ASTAP zorgt ervoor dat de afwijking wordt gecorrigeerd (instructie Distance 1.06/1.50 = De afwijking is 1'06" wanneer die hoger komt dan 1'50 (64 pixels)" dan wordt de mount met ASTAP opnieuw gecentreerd op het target, een nieuwe functie binnen N.I.N.A.)

In de screenshot zie je de gele lijn in de grafiek naar beneden duiken = aantal sterren. Dus een wolk nadien mooi gerecupereerd zonder ingrijpen.

Van de seeing trek ik me weinig aan, met de juiste filter en postprocessing werk ik dat wel weg.
                        Uiteraard ga ik bij een volle maan geen sterrenstelsels schieten maar eerder nevels met een smalband filter en een nevel uit de buurt van de maan. Er zijn al zo weinig heldere nachten en nog zoveel waar te nemen
                        Interessante denkwijze Rudy over de slew to Alt/az, je hebt wel een punt daar, nooit bij stilgestaan eigenlijk.
                        Maar ik gebruik enkel refractors op het ogenblik, dus wat minder problemen daarmee.

In verband met slechte seeing wegwerken met een gepaste filter, daar heb ik mijn twijfels over
                        Hetgeen er niet is kan je ook niet tevoorschijn halen met een filter uiteraard

Maar altijd leuk te lezen iemands denk- en werkwijze

grts
                        Sieg

Comment

Working...
                        X