Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Merlotte 15, een blik in het verleden.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] Merlotte 15, een blik in het verleden.

Geen weer om de Newton buiten te zetten, dan maar nieuwe postprocessingstechnieken aanleren

Merlotte 15 is een jonge sterrencluster (1.3 miljoen jaar jong) gelegen in het midden van de Hartnevel (IC1805)
    De sterrenwind van de massieve jonge sterren blaast de gas en stofwolken weg, wat voor deze mooie nevel zorgt.
    Merlotte 15 ligt op 7500 lichtjaar van de aarde, m.a.w. zo zag die er 7500 geleden uit.

Technisch:

Deze opname is het resultaat van het samenvoegen van ongeveer 160 foto's tot één lineair kleurenbeeld (stacking, totaal 11 uur belichting)
    Het lineair beeld werd uitgesplitst in vier monochrome beelden, LRGB die omgevormd werden tot drie niet lineaire lagen welke de reflectiekleur van gasatomen weergeven.
    Waterstof, zuurstof en zwavel (Hydrogen Alpha, Oxygen III en Sulphur II) De meeste nevels bevatten deze atomen
    Via deze drie lagen werd het basis beeld via pixel math berekend. Met pixel math ga je iedere pixel van de nieuwe laag berekenen aan de hand van de RGB lagen.
    Bijvoorbeeld (B*.3 + G*.7) gaat een nieuwe laag maken die bestaat uit de som van 30% van de B-laag en 70% van de G-laag
    Nadien wordt het beeld afgewerkt met enkele basis Photoshoptechnieken.

Voor deze koos ik om rustige kleuren te gebruiken en een minimale sterreductie toe te passen.

Telescoop Newton 150/750 f/5 (15cm diameter, focale lengte 750mm)
    Camera ZWO ASI 294 MC PRO (gekoelde camera: sluitertijden tot 8 minuten per opname aan -10°C)
    Statief EQ6-R PRO
    Software: DSS, PixInsight, Photoshop CC & Astropanel
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Re: Merlotte 15, een blik in het verleden.

weeral heel bijzonder

Comment

Mooie uitleg ook weer, zodat je ziet wat je ziet

Comment

schitterend beeld
        mijn website : klik

Comment

Indrukwekkende foto.

Interessant onderwerp en uitleg ook.

Heb je misschien een linkje waar ik wat meer gedetailleerde uitleg kan vinden hoe zo'n postprocessing verloopt?

Comment

Imponerend beeld!

Comment

Voor mij een mooie intrigerende foto van een wereld die we niet goed kennen. Ik ben blij om zulke foto's hier te mogen zijn.

Comment

Mooi Rudy, hebben we deze hier al niet zien voorbij komen ?

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Mooi Rudy, hebben we deze hier al niet zien voorbij komen ?
                  Dit is inderdaad een herneming van Merlotte 15 en de Hartnevel.
                  De opnamen met korte sluitertijden van 4 minuten werden vervangen door opnamen van 8 minuten die ik onlangs bijnam.
                  De stack is opnieuw gebouwd en de postprocessing op een andere manier gedaan, wat het voor mij toch een nieuwe afbeelding maakt.
                  Het handige met plate solving is dat je op 1 boogseconde nauwkeurig je scoop kan positioneren en frames bijschieten

Dank je voor de commentaren, altijd leuk als het werk geapprecieerd wordt

Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
                  Heb je misschien een linkje waar ik wat meer gedetailleerde uitleg kan vinden hoe zo'n postprocessing verloopt?
                  Er is geen postprocessing die voor alle objecten werkt, het is steeds experimenteren en zien wat het beste uitkomt.

Deze opname werd gemaakt met een filter die enkel het licht van OIII en Ha doorlaat, m.a.w. heb ik een kleurenbeeld met enkel het signaal van OIII en Ha en moet ik dat dus uitsplitsen.
                  Deze legt het vrij goed uit: https://thecoldestnights.com/2020/06...ith-pixelmath/ er staan ook linken naar andere pagina's die interessant zijn.
                  Uit deze videos heb ik ook info gehaald: https://youtu.be/1OoCtt6VPHw
                  Deze doet het nog op een iets andere manier: https://youtu.be/lT1fXqR82_M
                  Beiden gebruiken ze de Hubble pallet, maar ik vind die wat vreemd, hou meer van rustige kleuren. Smaken verschillen .

De software die we gebruiken is PixInsight https://pixinsight.com/
                  Dit is het resultaat van gewone RGGB postprocessing van een gelijkaardige stack (Ha = rood en is overwegend)
                  Last edited by Rudy M.; 22 november 2021, 01:12. Reden: typo
                  Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Working...
                  X