Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Heel mooi Jan, die kleuren, oranje en blauw, doen het altijd goed samen
Staan daar ook al een pak molens zo te zien
Er is wel kleurbanding te zien in de wolken, dat is spijtig
Je hebt er werk van gemaakt Jan. Je hebt waarschijnlijk een bedoeling met je titel die voor mij mag verduidelijkt worden want ik zie windmolens en een golvende zee.
Je hebt er werk van gemaakt Jan. Je hebt waarschijnlijk een bedoeling met je titel die voor mij mag verduidelijkt worden want ik zie windmolens en een golvende zee.
Raymnd, Ik bedoel te zeggen dat de ronding van de aarde er voor zorgt dat als de molens verder uit de kust staan we er ook steeds een stukje minder van gaan zien. Aan de onderzijde verdwijnt er steeds een stukje totdat ze uit het zicht verdwenen zijn. Het kleiner lijken vanwege de grote afstand laat ik even buiten beschouwing
Heel mooi Jan, die kleuren, oranje en blauw, doen het altijd goed samen
Staan daar ook al een pak molens zo te zien
Er is wel kleurbanding te zien in de wolken, dat is spijtig
Raymnd, Ik bedoel te zeggen dat de ronding van de aarde er voor zorgt dat als de molens verder uit de kust staan we er ook steeds een stukje minder van gaan zien. Aan de onderzijde verdwijnt er steeds een stukje totdat ze uit het zicht verdwenen zijn. Het kleiner lijken vanwege de grote afstand laat ik even buiten beschouwing
Het lijkt me sterk dat in dit geval de kleinere molens op de achtergrond te verklaren zijn door kimduiking, vooral omdat ze toch niet zo heel ver lijken te staan van de eerste rij molens.
Voor G.R. en anderen die wat meer informatie willen over het berekenen van kimduiking is er een interessant topic over kimduiking op natuurkunde.nl (https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/33801).
Ergens halverwege het topic vind je een excel-rekenbladje dat je kan downloaden en zelf de parameters van de berekening aanpassen.
Het lijkt me sterk dat in dit geval de kleinere molens op de achtergrond te verklaren zijn door kimduiking, vooral omdat ze toch niet zo heel ver lijken te staan van de eerste rij molens.
Voor G.R. en anderen die wat meer informatie willen over het berekenen van kimduiking is er een interessant topic over kimduiking op natuurkunde.nl (https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/33801).
Ergens halverwege het topic vind je een excel-rekenbladje dat je kan downloaden en zelf de parameters van de berekening aanpassen.
Als het geen kimduiking is ben ik zeer nieuwsgierig wat het dan wel is.
Ik ken de gegevens niet over de windmolens; grootte van beide reeksen molens en afstand tussen elkaar. Staan ze uberhaupt op de zelfde hoogte tegenover het zeepeil?
Zoals je op de link kan zien moet de afstand al vrij groot zijn om een verschil van tientallen meters (of meer (100 ofzo) afhankelijk van de grootte van de molens) te verklaren. Misschien is dat zo maar dat kan ik niet afleiden uit de foto.
Ze lijken op de foto ook niet echt vele kilometers uit mekaar te staan, maar ook dat is gissen. Zonder feitelijke gegevens kunnen we alleen maar gissen.
Ik ken de gegevens niet over de windmolens; grootte van beide reeksen molens en afstand tussen elkaar. Staan ze uberhaupt op de zelfde hoogte tegenover het zeepeil?
Zoals je op de link kan zien moet de afstand al vrij groot zijn om een verschil van tientallen meters (of meer (100 ofzo) afhankelijk van de grootte van de molens) te verklaren. Misschien is dat zo maar dat kan ik niet afleiden uit de foto.
Ze lijken op de foto ook niet echt vele kilometers uit mekaar te staan, maar ook dat is gissen. Zonder feitelijke gegevens kunnen we alleen maar gissen.
Er ziijn wel gegevens te vinden van de diverse windparken en hun afstand tot de kust maar dan weet je nog niet tot welk windpark een bepaalde molen behoort.
Op de dag van de foto was het zeer helder weer. Normaal als ik aan de kust op deze plek ben zie ik doorgaans alleen de eerste rij windmolen. Bij uitzondering zijn de achterliggende molens zichtbaar
Als de afstand in de buurt van de 20km of meer ligt dan zou het natuurlijk kunnen (afhankelijk van de grootte van de molens) dat het volledig op rekening van kimduiking komt. Of je ook rekening moet houden met het afbuigen van licht over zo'n afstanden, dat weet ik eigenlijk niet.
Comment