Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De hartnevel Deel 2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] De hartnevel Deel 2

Een poging om de beelden van de zwart/wit astrofotografiecamera's te evenaren.
    Met deze camera's' maken ze drie reeksen die ze nadien samenvoegen tot een kleurenbeeld:
    - OIII = blauw-groen
    - Ha = rood
    - SII = ook rood maar net iets anders
    (Met de vele wolken hier is dit niet evident, de reden waarom ik in kleur fotografeer)

Mijn smalbandfilter geeft enkel OIII en Ha waar vooral Ha de overhand neemt = rood

Het RGGB kleurenbeeld werd opgesplitst in drie lagen R,G en B waar we dan met enkele trukken OIII, Ha en SII lagen van bouwen.
    Nadat deze terug samengevoegd zijn komt er een totaal andere kleurenpallet boven (ipv het overwegende rood van Ha)

Enne wat zie je hier eigenlijk

Merlotte 15 in de Hartnevel IC1805
    Zelfde data als de vorige post, maar met een totaal andere aanpak van postprocessing

Merlotte 15 is een "nieuwe" sterrencluster van ongeveer 1,5 miljoen jaar jong midden in de Hartnevel.
    De sterke sterrenwind van de nieuwe massieve hete sterren van Merlotte 15 blaast de stof- en gaswolken uit elkaar wat ons deze mooie nevel geeft.
    The Heart nebula staat op 7500 lichtjaar van de aarde en bevindt zich in het sterrenbeeld Cassiopeia (net eronder maar onzichtbaar)

126 subframes van 240 en 480 seconden (> 11 uur belichting)

Newton 150-750
    ZWO ASI 294 MC PRO
    Optolong L-eXreme dual smalband filter
    Postproces DSS, PixInsight, Photoshop CC, Astropanel
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Re: De hartnevel Deel 2

Zoals ik al eerder heb geschreven ken ik er niks van, maar dit is voor mij een héél indrukwekkend beeld.
    Mvg Philip

Comment

Mooi gedaan Rudy, komt inderdaad wat meer werk bij kijken doch vind ik het (meestal) wel mooier
      De details komen er hier beter uit op deze manier

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Mooi gedaan Rudy, komt inderdaad wat meer werk bij kijken doch vind ik het (meestal) wel mooier
        De details komen er hier beter uit op deze manier

grts
        Sieg
        t' Is een totaal andere aanpak van postprocessing. Van een rggb kleurbeeld naar 4 lagen zwart-wit Heb ik me de voorbije weken aangeleerd.

Rekening houdend dat er dual smalbandfilter voor de camera zit en je eigenlijk enkel het licht van Oxygen III en H-alpha capteert moet je twee andere basislagen samenstellen.
        In deze postprocessing werd de luminantie van het originele kleurenbeeld gebruikt als Sulphur II laag en uiteraard ook als luminantielaag. (met dank aan Cuiv)

Nadien bereken ik via pixmath vanaf de OIII, Ha en SII lagen een nieuw RGB-beeld. Ieder kanaal heeft een eigen formule die per object wat kan afwijken.
        Nadien gooi ik er de luminantielaag over om het beeld wat op te lichten.

Uiteraard zijn de voorbereidende stappen zoals achtergrond verwijderen, kleur kalibratie, denoise, stretch,.... en nabewerking curves, saturatie, unsharpmask,... nog nodig.
        De totale postprocessingstijd ligt rond de vier uur met deze techniek (stacken niet inbegrepen)
        Rudy,

Comment

Heel mooi die diamanten! Ik ken weinig van deze fotografietak van maar ik zie precies vlekvorming in het rood...
          www.erikthomas.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
            t' Is een totaal andere aanpak van postprocessing. Van een rggb kleurbeeld naar 4 lagen zwart-wit Heb ik me de voorbije weken aangeleerd.

Rekening houdend dat er dual smalbandfilter voor de camera zit en je eigenlijk enkel het licht van Oxygen III en H-alpha capteert moet je twee andere basislagen samenstellen.
            In deze postprocessing werd de luminantie van het originele kleurenbeeld gebruikt als Sulphur II laag en uiteraard ook als luminantielaag. (met dank aan Cuiv)

Nadien bereken ik via pixmath vanaf de OIII, Ha en SII lagen een nieuw RGB-beeld. Ieder kanaal heeft een eigen formule die per object wat kan afwijken.
            Nadien gooi ik er de luminantielaag over om het beeld wat op te lichten.

Uiteraard zijn de voorbereidende stappen zoals achtergrond verwijderen, kleur kalibratie, denoise, stretch,.... en nabewerking curves, saturatie, unsharpmask,... nog nodig.
            De totale postprocessingstijd ligt rond de vier uur met deze techniek (stacken niet inbegrepen)
            Inderdaad, ik weet niet of je ooit de video bekeken hebt van Luke in verband met deze werkwijze
            Heel erg duidelijke uitleg en een meester in postprocessing wat mij betreft
            één van de weinige personen die ik volg, erg rustgevend zijn video's en veel, soms verscholen, tips

grts
            Sieg

Comment

Inderdaad, ik weet niet of je ooit de video bekeken hebt van Luke in verband met deze werkwijze
              Heel erg duidelijke uitleg en een meester in postprocessing wat mij betreft
              één van de weinige personen die ik volg, erg rustgevend zijn video's en veel, soms verscholen, tips

grts
              Sieg
              Over welke Luke heb je het? Vind die niet terug op YouTube.
              Gezien ik de laatste weken toch weinig anders kon doen dan zitten en liggen was het het moment om me eens te verdiepen in het processen van smal band kleurenbeelden
              Vele vids gekeken van Cuiv the lazy geek, VisibleDark, Lukomatico en op de site van PixInsights betreft deze materie.
              Het is wel zo dat ieder deep sky object een toch iets andere aanpak verreist, ze maken vids specifiek op een bepaald DSO.

Met trail and error heb ik de voorbije dagen een tweetal methoden neergeschreven, eentje waar je de sterren meeneemt in het proces (die van de post) en eentje waar je eerst een ster extractie bij doet
              Deze is van methode 2.

Rudy,

Comment

ik vind het echt heel bijzonder om te zien ,ongelooflijk wat nabewerking er daar in gaat , voor mij iets te hoog gegrepen ,maar één en al bewondering

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                  Over welke Luke heb je het? Vind die niet terug op YouTube.
                  Gezien ik de laatste weken toch weinig anders kon doen dan zitten en liggen was het het moment om me eens te verdiepen in het processen van smal band kleurenbeelden
                  Vele vids gekeken van Cuiv the lazy geek, VisibleDark, Lukomatico en op de site van PixInsights betreft deze materie.
                  Het is wel zo dat ieder deep sky object een toch iets andere aanpak verreist, ze maken vids specifiek op een bepaald DSO.
                  Luke van Lukomatico
                  In één van z'n opnames legt hij perfect en heel duidelijk uit om van een OSC opname naar een Hubble palette te gaan
                  Is wel al van een hele tijd terug hoor, dus even zoeken
                  Zelfs Trevor gebruikt deze werkwijze dankzij Luke z'n video's en ik meen dat ook Quiv daar wat komen kijken is om tips op te doen

grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 14 november 2021, 18:32.

Comment

Van al die technieken om dit te bereiken ken ik ook niks maar het resultaat is verbluffend!

Comment

Luke van Lukomatico
                      In één van z'n opnames legt hij perfect en heel duidelijk uit om van een OSC opname naar een Hubble palette te gaan
                      Is wel al van een hele tijd terug hoor, dus even zoeken
                      Zelfs Trevor gebruikt deze werkwijze dankzij Luke z'n video's en ik meen dat ook Quiv daar wat komen kijken is om tips op te doen

grts
                      Sieg
                      Lukomatico volg ik ook
                      Hij gebruikt inderdaad enkele interessante technieken, heb er daar enkele van "geleend" voor de het process dat ik nu gebruik
                      Wat ik minder geslaagd vind is dat hij LRGBCombination gebruikt om de lagen samen te voegen, zelf geef ik de voorkeur om dit via pixel math te doen.
                      The Coldest Night heeft daar een interessante paper over geschreven inclusief de formules om met pixel math de RGB lagen te berekenen vanaf de Ha, OIII en SII lagen.
                      Is wat subtieler dan LRGBCombination.
                      Rudy,

Comment

Working...
                      X