Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een hartje aan de hemel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Een hartje aan de hemel

    Ofwel de Hartnevel IC1805

    In het center van het hart zie je Merlotte 15, een nieuwgeboren sterrencluster met massieve hete sterren die met haar sterrenwinden de gas- en stofwolken wegblaast.

    Merlotte 15 zou 1,5 miljoen jaar jong zijn, afstand tot de aarde bedraagt ongeveer 7500 lichtjaar en situeert zich net onder het sterrenbeeld Cassiopeia (het sterrenbeeld in W-vorm nu hoog aan de nachtelijke hemel)

    Het doel van deze sessie was vooral om Merlotte 15 te capteren. De twee vorige pogingen met breedband filters kon je niet echt geslaagd noemen




    Een andere postprocessingtechniek waaronder sterreductie en in de donkere delen het rood weggenomen zodat de nevel beter uitkomt.



    Totaal iets meer dan 11 uur belichting in 126 sub-frames van 240 en 480 seconden.

    Skywatcher N150-750 f/5
    ZWO ASI 294 MC PRO
    Optolong L-eXtreme dual smalbandfilter
    Last edited by Rudy M.; 10 november 2021, 20:23.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Een hartje aan de hemel

    Mooi detail Rudy
    Voor mij persoonlijk mocht het wat feller afgewerkt worden, maar dat is puur kwestie van smaak
    En al een beslissing genomen voor de wide field ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Een hartje aan de hemel

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Mooi detail Rudy
      Voor mij persoonlijk mocht het wat feller afgewerkt worden, maar dat is puur kwestie van smaak
      En al een beslissing genomen voor de wide field ?

      grts
      Sieg
      Ik hou meer van het zachte

      Heb nog een paar uurtjes de stack opnieuw door PixInsight en Photoshop gedraaid, heeft wat meer contrast.

      Nog geen beslissing genomen ivm de wide field, de levertijden swingen de pan uit (tenzij je meer wil uitgeven en hopen dat de levertijden op die site correct zijn).
      Rasa, Edge maar ook de (nieuwe) Omegon/TS optics/sharpstar... GSO dus 150 f2.8 Newtons zijn ook niet leverbaar voor juni 2022

      We hebben tijd, momenteel gebruik ik de 70-200 f/2.8 lens op de astrocamera, werkt wel.
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Een hartje aan de hemel

        De up (onderste) vind ik persoonlijk beter Rudy, minder sterren en dus meer aandacht voor de uiteindelijke nevel
        Zelf werk ik ook altijd mijn nevels apart af van de sterren om ze daarna weer samen te voegen, zo heb ik meer controle over de sterren en sterreductie
        Maar zoiets is heel persoonlijk, bij alle soorten fotografie heb je een soort natuurlijke referentie, behalve bij dit genre van fotografie
        Aangezien er totaal geen natuurlijke referentie is, is het dus puur op gevoel en smaak afwerken

        Ja tegenwoordig als je iets besteld heb je het misschien volgend jaar, het is niet meer normaal
        En ondertussen blijven de prijzen stijgen, ook niet meer normaal ...

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment

        Working...
        X