Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boom tijdens de nachtelijke uurtjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Boom tijdens de nachtelijke uurtjes

Ik zou deze mogelijk beter in de beginnershoek posten, aangezien het mijn eerste stappen zijn in de nightscapes. Wat prullen, settings uitproberen, postproductie testen, om later op locatie "voor echt" te gaan. En om sommige personen op dit forum te plezieren, heb ik zelfs de vliegtuigstreep erin laten staan
    Persoonlijk ben ik verrast dat, ondanks het uur van de opname (22u54), er toch nog veel "licht" tegen de horizon zat.

Tips uiteraard welkom.

Re: Boom tijdens de nachtelijke uurtjes

Ik vind dit een heel moeilijke om te beoordelen en ga vnl af op gevoel. Vliegtuigstrepen laten me in het algemeen koud, maar deze zou ik toch weghalen. Wat ik het meest bizar vind zijn de bomen. Die lijken me wat donker tegenover de hemel er onmiddelijk achter. Je krijgt ook gradaties van licht ... gaande van vooravond onderaan tot pikdonker boven.

Ik zeg niet dat het een slechte foto is, maar het komt bij mij wat raar over. Missschien moet ik eens een aantal keer terug komen kijken
    Last edited by philitalia; 18 oktober 2021, 14:26.
    Mvg Philip

Comment

Ik post deze foto ook niet zozeer omdat ie "goed" zou zijn, meer om te zien waar ik op moet letten. Anders zou ik niet gewoon de boom in de tuin fotograferen
      De lichte onderkant verraste me ook, 30 seconden op iso 2000 zorgt er blijkbaar voor dat die nog naar voren komt.
      Ondertussen elders de regel van 400/500/600 gelezen, en een formule om de ideale iso-waarde te berekenen.
      Voorts is de foto gemaakt bij f9 om boom en sterren scherp te krijgen, maar dat doe je blijkbaar best in hyperfocus, om meer licht binnen te krijgen. Interessant leerproces.

Comment

Als je't niet erg vindt maak ik er voor mezelf ook een leermoment van Ik begrijp niet goed waarom je 30 seconden op iso 2000 hebt gekozen. Dat is heel lang op die iso-waarde. Mijn motto is "iso altijd zo laag mogelijk houden" - ook al kunnen camera's ondertussen tot 128000 of zo gaan.
        Last edited by philitalia; 18 oktober 2021, 15:45.
        Mvg Philip

Comment

Dat was omdat ik f9 gekozen had om ook de boom scherp te krijgen. Iets wat achteraf gezien niet nodig was - je kiest je grootste diagragma en werkt met hyperfocus.
          Ook werk je best met hogere iso ipv te lang belichten met lagere iso, ttz de 400-regel (om beweging van sterren binnen de perken te houden op je beeld). Met 24mm kom je dan op max ongeveer 16 seconden uit.

Comment

Dank voor je uitleg.
            Ik heb ooit eens in een cursus geleerd dat vanaf 8 seconden de beweging van de sterren zichtbaar is , maar blijkbaar zijn er ook andere theorieen.
            Hyperfocaal scherpstellen lijkt me hier moeilijk want tussen de boom en de sterren is er niks om je op te richten.
            Als het echt niet anders kan zou ik de tijd zo kort mogelijk houden en eventueel wat onderbelichten om dan nadien dit te corrigeren in post (met Nikon) ... maar ik ben ook maar een amateur en nog steeds aan het bijleren
            Mvg Philip

Comment

Mja, wel apart om te zien, blijkbaar zit er in de bomen geen kleur ...
              Het lijkt makkelijker dan het is en puur op theorie mag je ook niet werken, het is proberen en proberen en al doende leert men
              Na een tijdje weet je wel welke instellingen te gebruiken bij nachtfotografie en vooral voor je eigen camera, maar zoals ik schreef het lijkt makkelijker dan het is

grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
              X