Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Andromeda wide field

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Andromeda wide field

    Rekening gehouden met de opmerkingen bij de vorige Andromeda post, heb ik een Canon L 70-200 f/2.8 IS II lensje op de ZWO ASI 294MC geschroefd en een wide field opname gemaakt van de Andromeda galaxy.



    98 x 60 sec subframes + 10x (DARK, BIAS, FLAT & DARKFLAT)
    Camera op Gain 200 en -5°C
    Lichtpolutiefilter IDAS LPS D2
    ZWO ASI 294 MC is een 14bit 11 Megapixel crop sensor. Iedereen lacht nu effe 11 Megapixel. Via NASA Drizzle krijgen we die vrij scherp naar 46 megapixel
    Last edited by Rudy M.; 13 oktober 2021, 18:08.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Andromeda wide field

    't Is daar wel druk hé

    Mooi gedaan en ik heb veel bewondering voor je werk.
    Mvg Philip

    Comment


    • #3
      Re: Andromeda wide field

      Ik zit hier zeker niet te lachen, knap gedaan weer
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: Andromeda wide field

        Vind ik persoonlijk véél mooier Rudy, mooie opname hoor
        Ik vraag me af of jij boven de wolken woont , hier bij ons is het alweer weken geleden dat het een ietwat heldere nacht is geweest
        En als het dan eens helder is dan is de seeing zo slecht dat het ook de moeite niet waard is om het materiaal uit te halen

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Andromeda wide field

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Vind ik persoonlijk véél mooier Rudy, mooie opname hoor
          Ik vraag me af of jij boven de wolken woont , hier bij ons is het alweer weken geleden dat het een ietwat heldere nacht is geweest
          En als het dan eens helder is dan is de seeing zo slecht dat het ook de moeite niet waard is om het materiaal uit te halen

          grts
          Sieg
          Tussen de wolken door, gisteren gaf het weerbericht enkele uurtjes helder. Dus alles opgesteld en een tweetal uurtjes kunnen schieten. Voordeel van een f/2.8 lensje
          Het eerste half uur had ik een half flux radius van 3,21 tot 3,00 en telde een 300 sterren, die heb ik niet gebruikt.
          (Sorry voor het jargon, Half Flux Radius = grootte van de sterren, combinatie van grootte en aantal geeft een idee van de seeing = kwaliteit)
          Op het einde zaten we op HFR van 2,54 en telde 500 sterren wat best wel OK voor een zoomlens die manueel is scherpgesteld.

          De HFR en aantal sterren neem ik op in de bestandsnaam, zo heb ik een idee van de kwaliteit van de opnames.
          Voorbeeldje:
          LIGHT_0069_200x60.00_-5.00gr_Andromeda_2.51_495.fits
          opname 69; gain 200; 60 sec; -5°C; object; HFR; sterren (*.fits = raw bestand van de camera)

          Om half twaalf ben ik er mee gestopt, dan sloeg de dauw op de lens (de rest was ook al kletsnat). Ik heb voor deze geen dauwlint en was de multistekker voor de haardroger vergeten.

          Deze weer-site gebruik ik : https://www.meteoblue.com/ => Outdoor & Sport => Astronomy Seeing
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment

          Working...
          X