Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

The Cygnus Wall

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] The Cygnus Wall

    De Cygnus wall is een onderdeel van de Noord-Amerika nevel, te vinden in het sterrenbeeld De Zwaan (Cygnus)
    In de Cygnus Wall is stervorming nog volop bezig, de lengte is ongeveer 20 lichtjaar. Het licht heeft m.a.w. 20 jaar nodig om van de ene naar de andere kant te reizen.
    De afstand tot de aarde is om en bij de 1500 lichtjaar.



    Newton 150/750 f/5
    ZWO ASI 294 MC PRO
    Optolong l-eXtreme
    Skywatcher EQ6-R PRO

    104 opnamen met sluitertijden van 70x5 en 34x8 minuten

    ------

    Info:
    De Zwaan staat deze periode rond middernacht aan het hoogste punt van de hemel.
    De Noord-Amerika nevel en Pelikaannevel (zie vorige post) staan net naast de helderste ster (Deneb, hier rechts boven te zien) van het sterrenbeeld De Zwaan.
    Onderstaande foto van het overzicht werd met standaard fotoapparatuur geschoten (buiten het statief en de filter uiteraard )
    Door gebruik te maken van een breedband lichtpolutiefilter krijg je vooral de rode kleuren binnen.
    Met een smalbandfilter krijg je andere kleuren binnen



    Canon EOS R
    Canon L70-200mm f/2.8 (2x crop)
    Astronomik CLS clip-in filter
    Skywatcher EQ3 PRO
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: The Cygnus Wall

    Wat een beelden.
    Het onzichtbare zichtbaar maken, heel indrukwekkend.
    Die Deneb ster, wat zijn die zwarte dingen boven en onder die voor die ster hangen?

    Groetjes,
    Dirk

    Comment


    • #3
      Re: The Cygnus Wall

      Heel mooi wederom Rudy, persoonlijk vind ik dit één van de mooiste objecten aan onze nachthemel.
      Ik vraag me wel af waarom al jouw tot nu toe geplaatste beelden zo subtiel zijn qua details en contrasten.
      Aan de belichtingstijden zal het niet liggen want die is ruim genoeg dus ligt het aan de afwerking vermoed ik ?
      Uiteraard is het kwestie van smaak hoe deze beelden worden afgewerkt en de vrijheid van de fotograaf, doch vroeg ik me dat af waarom uit curiositeit

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: The Cygnus Wall

        Weer mysterieus en knap

        Comment


        • #5
          Re: The Cygnus Wall

          Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
          Wat een beelden.
          Het onzichtbare zichtbaar maken, heel indrukwekkend.
          Die Deneb ster, wat zijn die zwarte dingen boven en onder die voor die ster hangen?

          Groetjes,
          Dirk
          Dank je Dirk,
          Die opname is van vorig jaar toen ik nog wat groen achter de oren was in deze discipline , ik heb die toegevoegd om aan te geven hoe groot die nevels wel zijn.
          De combinatie EOS R en L70-200 f2.8 IS II geeft bij heldere sterren altijd die artifacten na het stacken, één van de redenen waarom die astrofotografiecamera er gekomen is.

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Heel mooi wederom Rudy, persoonlijk vind ik dit één van de mooiste objecten aan onze nachthemel.
          Ik vraag me wel af waarom al jouw tot nu toe geplaatste beelden zo subtiel zijn qua details en contrasten.
          Aan de belichtingstijden zal het niet liggen want die is ruim genoeg dus ligt het aan de afwerking vermoed ik ?
          Uiteraard is het kwestie van smaak hoe deze beelden worden afgewerkt en de vrijheid van de fotograaf, doch vroeg ik me dat af waarom uit curiositeit

          grts
          Sieg
          Ik hou idd niet zo van die contrastrijke en over gesatureerde foto's die je ziet op de fora. Ik hou van subtiele contrasten en zachte kleuren.
          Met deze heb ik een andere aanpak gebruikt en de kleurenkalibratie achterwegen gelaten, waardoor je deze tinten krijgt, vond die tinten best iets hebben, zie niet alledag
          Ik ga hem nog wel eens door de postprocessing draaien met kleurkalibratie zodat ie wat rooier en contrastrijker is
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: The Cygnus Wall

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
            Ik hou idd niet zo van die contrastrijke en over gesatureerde foto's die je ziet op de fora. Ik hou van subtiele contrasten en zachte kleuren.
            Met deze heb ik een andere aanpak gebruikt en de kleurenkalibratie achterwegen gelaten, waardoor je deze tinten krijgt, vond die tinten best iets hebben, zie niet alledag
            Ik ga hem nog wel eens door de postprocessing draaien met kleurkalibratie zodat ie wat rooier en contrastrijker is
            Tjah wat is té contrastrijk of over gesatureerd wanneer het over de nachthemel gaat hé Rudy ?
            Zelf hou ik wel van wat meer punch in de nevels, maar zoals ik schreef is dat de vrijheid van de maker uiteraard
            Want visueel zijn sommige dingen amper te zien uiteraard, dus gaat het sowieso om afwerking op persoonlijke smaak

            Blijf het trouwens altijd héél erg interessant vinden de uitleg omtrent het object en je belichtingsgegevens die je erbij plaatst

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: The Cygnus Wall

              Weer een knap beeld waar enorm veel tijd en kennis in gestopt is !
              Ik zou er niet kunnen aan beginnen zelf al stond hier al het nodige materiaal ...
              Je toont ons wat er gelukt is maar eer je op dit niveau was zullen daar wel heel wat mislukkingen aan vooraf gegaan zijn.
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: The Cygnus Wall

                Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                Weer een knap beeld waar enorm veel tijd en kennis in gestopt is !
                Ik zou er niet kunnen aan beginnen zelf al stond hier al het nodige materiaal ...
                Je toont ons wat er gelukt is maar eer je op dit niveau was zullen daar wel heel wat mislukkingen aan vooraf gegaan zijn.
                Dank je,

                Na de paasvakantie in 2020 ben ik begonnen met astro. Het idee was om met de (ouwe) 60D en de Tamron 150-600mm foto's te maken en de Newton telescoop enkel te gebruiken om te kijken.
                Die 750mm f/5 spiegeltelescoop van 350euro zal wel niet kunnen tippen aan de cameralenzen van +1000 euro dacht ik
                De eerste foto is met de 60D en de Tamron gemaakt, je hebt geen idee hoe gelukkig ik was om dat beeld na de postprocessing te zien verschijnen 60x25sec sluitertijd op 08/05/2020.
                De tweede foto is genomen met de EOS R op de Newton met een 2x vergroter (had toen nog niet door hoe ik de camera zonder de vergroter moest monteren ) 70x70sec sluitertijd op 24/06/2020
                De derde foto is genomen met de Newton en de astronomiecamera van ZWO met een lichtpollutiefilter, verschillende sluitertijden tot 300sec over 5 nachten van 09/03/2021 tot 22/4/2021
                Volgend jaar doen we die opnieuw, het nieuwe statief is veel stabieler en zou nog scherpere beelden moeten opleveren.




                En zo ziet er dat dan uit na anderhalf jaar knutselen https://flic.kr/p/2mty8QX
                Last edited by Rudy M.; 30 september 2021, 09:47.
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment

                Working...
                X