Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Heksenbezem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] De Heksenbezem

    De Heksenbezemnevel (Caldwell 34) maakt deel uit van een gigantisch nevelcomplex (veil nebula) onderaan het sterrenbeeld De Zwaan. In deze periode hoog aan de hemel.

    Dit is m.a.w. een deel van de nevel die ontstaan is uit een supernova (ontplofte ster die 20x de massa van onze zon had cfr. NASA) een 20.000 jaar geleden.
    Eveneens volgens NASA beweegt de Heksenbezennevel zich aan een snelheid van 600.000 km/h.




    Telescoop Newton 150/750 f/5
    Camera ZWO ASI 294 MC PRO Gain 250, Offset 30, Temp -10°
    Optolong l-eXtreme filter (dual smalband)
    Stack van 100 beelden met een sluitertijd van 5 minuten, genomen over twee nachten.


    Ter informatie een geen al te beste foto van de van de volledige supernova overblijfselen, geschoten met een 200mm Canonlens. Geeft een idee van de afmetingen
    De veil nevel heeft een diameter van 130 lichtjaar, d.w.z. dat het licht 130 jaar nodig heeft om van de ene naar de andere kant te reizen


    Lens Canon 70/200 f/2.8
    Camera ZWO ASI 294 MC PRO
    Filter IDAS LPS D2 (breedband lichtpolutiefilter.)
    Last edited by Rudy M.; 23 september 2021, 11:13.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: De Heksenbezem

    Mooi Rudi maar toch wel heel erg zwak naar mijn gevoel
    Denk dat je een pak meer data nodig hebt bij deze ook al is het een zeer duidelijke nevel, ofwel zou ik 'm nog eens opnieuw bewerken en is daar iets misgegaan

    De bijgevoegde tekst is weer zeer interessant om te lezen, knap hoe je alles zo duidelijk uitlegt !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: De Heksenbezem

      ik ken van deze fotografie niets ,maar wat ik zie doet mij toch nadenken hoe groot het heelal wel is ,en waar stopt het ,wat is er na de eindstreep ,het oneindige zegt men maar wat houd dat in .ik vind deze foto alvast heel mooi en ook de kleuren zijn heel bijzonder

      Comment


      • #4
        Re: De Heksenbezem

        Terug een opmerkelijk beeld met bijkomende uitleg.
        Wat Sieg neerschrijft kan ik niet bevestigen daar ik er geen kennis van heb.

        Groetjes,
        Dirk

        Comment


        • #5
          Re: De Heksenbezem

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Mooi Rudi maar toch wel heel erg zwak naar mijn gevoel
          Denk dat je een pak meer data nodig hebt bij deze ook al is het een zeer duidelijke nevel, ofwel zou ik 'm nog eens opnieuw bewerken en is daar iets misgegaan

          De bijgevoegde tekst is weer zeer interessant om te lezen, knap hoe je alles zo duidelijk uitlegt !

          grts
          Sieg
          Tnx voor de feedback Sieg, heb ondertussen nog wat data gecapteerd en zet deze in een nieuwe post
          Last edited by Rudy M.; 23 september 2021, 11:14.
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment

          Working...
          X