De halve maan nevel in sterrenbeeld De Zwaan, ook gekend als Cresent nebula, NGC6888 en Caldwell 27 is een emissienevel op 5000 lichtjaar van de aarde.
Deze nevel wordt gevormd door de sterrenwind van de centrale ster die onlangs (400.000 jaar geleden) een rode reus werd en waarschijnlijk binnen een paar 100.000 jaar als een supernova zal eindigen.
De Halve Maan nevel bevindt zich in het dense deel van de Melkweg, tussen ontelbare sterren, stof- en gaswolken, ik heb een sterreductietechniek toegepast om de nevel beter te kunnen bekijken.
De halve maan nevel is een erg zwak object dat zonder filter niet te zien is.
Voor deze opname werd een breedband filter gebruikt en bestaat uit een stack van 140 opnamen van elk 4 minuten (9h20 belichting) plus een 80-tal kalibratieframes.
Dit is mijn derde poging om deze te capteren, derde keer beste keer
Scope: Sky-Watcher N150/750
Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
Filter: IDAS LPS D2
Bedankt om te kijken
Deze nevel wordt gevormd door de sterrenwind van de centrale ster die onlangs (400.000 jaar geleden) een rode reus werd en waarschijnlijk binnen een paar 100.000 jaar als een supernova zal eindigen.
De Halve Maan nevel bevindt zich in het dense deel van de Melkweg, tussen ontelbare sterren, stof- en gaswolken, ik heb een sterreductietechniek toegepast om de nevel beter te kunnen bekijken.
De halve maan nevel is een erg zwak object dat zonder filter niet te zien is.
Voor deze opname werd een breedband filter gebruikt en bestaat uit een stack van 140 opnamen van elk 4 minuten (9h20 belichting) plus een 80-tal kalibratieframes.
Dit is mijn derde poging om deze te capteren, derde keer beste keer
Scope: Sky-Watcher N150/750
Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
Filter: IDAS LPS D2
Bedankt om te kijken
Comment