Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bubble in space

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Bubble in space

De Bubbel nevel (NGC7635) in het sterrenbeeld Cassiopeia, één van mij favorietjes en onderaan in het midden de Cassiopeia zout en peper sterrencluster (M52).

De bubbel ligt op 11.000 lichtjaar en is ontstaan door de sterrenwind van een jonge hete ster. NGC7635 is circumpolair, wat betekent dat die het hele jaar door zichtbaar is. (of zou moeten zijn )

De foto is genomen is richting "melkweg", dus op het breedste van ons sterrenstelsel, je ziet dan ook ontelbaar veel sterren, nevels,...

Newton 750mm f/5
    ZWO ASI 294 MC PRO
    IDAS LPS D2
    Belichting 3uur in subs van 240sec
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Re: Bubble in space

Mooi Rudy, inderdaad ééntje van de mooiere vind ik ook
    Maar niet makkelijk om er echt de bubbel uit te halen hé, dit is zo'n typische nevel die je, denk ik, beter vastlegt met monochrome en passende filters Ha, SII en OIII ?

grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 8 april 2021, 19:10.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

ik vind deze weeral super ,man als je ziet hoeveel sterren (zonnen ) er eigenlijk zijn en dan bedenkt dat veel van die zonnen ook planeten hebben of tenminste ......hadden in vele gevallen !!! prachtig

Comment

geweldige plaat wederom... Knap..

Rob,

Comment

Het verborgene in beeld brengen.
          Heel sterk beeld. Schitterend.

Groetjes,
          Dirk

Comment

Wauw!
            www.erikthomas.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Mooi Rudy, inderdaad ééntje van de mooiere vind ik ook
              Maar niet makkelijk om er echt de bubbel uit te halen hé, dit is zo'n typische nevel die je, denk ik, beter vastlegt met monochrome en passende filters Ha, SII en OIII ?

grts
              Sieg
              Een zwart/wit camera heeft idd zijn voordelen, nadeel is dat je dan minstens een paar nachten hetzelfde object zou moeten kunnen capteren, maar geeft wel de beste resultaten.

De IDAS filter die ik gebruik laat OIII, H-alfa en SII door, knipt een heel stuk van 450nm tot 475nm en van 550nm tot 650nm weg. dat is 75% van het kunstlicht (lichtpollutie) Er is ondertussen een D3 uit maar daar heb ik nog geen grafieken van gezien. De natte droom is een Triad quadband filter, maar die zit wat boven budget (€1025 voor 48mm opschroeffilter ) )
              Last edited by Rudy M.; 11 april 2021, 23:36.
              Rudy,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                ik vind deze weeral super ,man als je ziet hoeveel sterren (zonnen ) er eigenlijk zijn en dan bedenkt dat veel van die zonnen ook planeten hebben of tenminste ......hadden in vele gevallen !!! prachtig
                Astronomen schatten 100 miljard sterren in ons sterrenstelsel en ze schatten een 100 miljard andere sterrenstelsels, in de wetenschap dat we de verste nog niet kunnen zien omdat hun licht nog niet tot op aarde geraakt is.
                Als het weer wat mee wil post ik later een opname van M106 in Canes Venatici, ben ik momenteel mee bezig, daar zie je een tiental sterrenstelsels sommige die meer dan 400 miljoen lichtjaar verwijderd staan.
                Rudy,

Comment

Mooi al denk ik wel, dat je interesse er moet liggen om het echt goed te kunnen beoordelen..?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                    Een leuk feitje over het aantal sterren is, dat in het heelal ongeveer honderd maal zo veel sterren zijn dan zandkorrels op aarde.

Bron van onderstaand stukje. KLIK

[CITAAT]
                    Zandkorrels zijn niet allemaal even groot, maar gemiddeld passen er zo’n tienduizend in een kubieke centimeter. De totale oppervlakte van alle zandwoestijnen op aarde ligt in de orde van 25 miljoen vierkante kilometer. Als we aannemen dat dat oppervlak bedekt is met gemiddeld vier centimeter zand, komen we uit op honderd triljoen zandkorrels (een één met twintig nullen).

Het aantal sterrenstelsels in het waarneembare heelal is ongeveer honderd miljard, en elk stelsel telt gemiddeld zo’n honderd miljard sterren. Dat betekent dat er naar schatting tien triljard sterren in het heelal zijn (een één met tweeëntwintig nullen). Dus ja: de sterren in het heelal zijn ongeveer honderd maal zo talrijk als de zandkorrels op aarde. Onvoorstelbaar, maar echt waar.
                    [/CITAAT]

© Govert Schilling

Comment

Working...
                    X