Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rosette

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Rosette

Hartelijk dank voor deze leerzame info.
    Als ik eens wat tijd vind zal ik het een en ander eens bekijken.

Groetjes,
    Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
      Klopt als een bus

Ik gebruik een Skywatcher EQ3 PRO Synscan als mount, maximale draaglast is 5 KG. Ik kocht die in een promotie samen met de Newton telescoop, de Newton had ik er dan bij voor 200 euro. Ik dacht leuk om eens door te kijken, maar fotograferen doe ik met mijn ouwe 60D en Tamron 150-600. En in die combinatie: super. De EQ3 is nog best mobiel, weegt niet veel en je sluit hem op de sigaretten aansteker van je wagen aan of een batterij als je er op uit trekt

Maar blijkt dat die Newton beter beelden geeft dan de Tamron... Dus we gaan daarmee aan de slag.
      De EQ3, max 5Kg, de Newton weegt 5.5Kg. Je camera een 1/2 Kg en daar begint het. Later een guide scope en camera + bijna 1 kg. De meegeleverde finder scope, moeilijk om door te kijken als die onderaan zit, dus upgrade naar een betere (meer licht) en 90° prisma + bracket want de guide scope zit in de houder van de finder scope
      Pfff met een astrocamera moeilijk scherp stellen op de pc, we gooien er een focus moter bij 300gr. Nu hebben we wel veel kabeltjes, 4 USB kabels van de mount naar de PC, dat zou via één lange USB kabel moeten, want ik wil in de winter lekker warm binnen zitten. Dus een USB hub met voeding op de scoop en we zitten aan net geen 9KG gewicht voor de telescoop

dat is wel serieus wat overbelasting van dat mountje hé Rudy, wel knap dat je dan nog zulke resultaten eruit weet te halen
      Zeker als je weet dat bij het fotograferen eigenlijk de helft wordt gerekend van de draaglast van de montering

Tjah astrofotografie of anders gezegd de "money pit", en dat is het echt wel hé

Ja een nieuwe montering zal wonderen doen met jouw set en de ervaring die je ondertussen al hebt
      Als je nu al uw guiding zo goed kunt krijgen zal het nadien alleen maar beter zijn.

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        dat is wel serieus wat overbelasting van dat mountje hé Rudy, wel knap dat je dan nog zulke resultaten eruit weet te halen
        Zeker als je weet dat bij het fotograferen eigenlijk de helft wordt gerekend van de draaglast van de montering

Tjah astrofotografie of anders gezegd de "money pit", en dat is het echt wel hé

Ja een nieuwe montering zal wonderen doen met jouw set en de ervaring die je ondertussen al hebt
        Als je nu al uw guiding zo goed kunt krijgen zal het nadien alleen maar beter zijn.

grts
        Sieg
        Ik had die combi op advies van de winkel aangekocht, eigenlijk om te zien of het echt wel mijn ding is. Fotograferen met de telelens en kijken met de Newton.
        In die setup is dat ideaal en is die eigenlijk niet overbelast (5kg is draaglast voor astrofotografie)
        Momenteel met de Newton en al wat er bij gekomen is, is uitbalanceren erg belangrijk en lukt het wel maar je merkt wel dat je niet goed bezig bent.

De nieuwe mount is onderweg en de EQ3 ga ik weg doen, het blijft een ideaal computer gestuurde starter statief en zolang je met camera en lenzen werk gaat dit perfect.
        Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Ik had die combi op advies van de winkel aangekocht, eigenlijk om te zien of het echt wel mijn ding is. Fotograferen met de telelens en kijken met de Newton.
          In die setup is dat ideaal en is die eigenlijk niet overbelast (5kg is draaglast voor astrofotografie)
          Momenteel met de Newton en al wat er bij gekomen is, is uitbalanceren erg belangrijk en lukt het wel maar je merkt wel dat je niet goed bezig bent.

De nieuwe mount is onderweg en de EQ3 ga ik weg doen, het blijft een ideaal computer gestuurde starter statief en zolang je met camera en lenzen werk gaat dit perfect.
          Net even gekeken , de EQ3 PRO GOTO heeft een maximum capaciteit van 5Kg visueel Rudy, je mag van geluk spreken dat er nog geen rook is uitgekomen
          Moet wel enorm goed gebalanceerd geweest zijn om dat gewicht te kunnen tracken
          Welke mount heb je nu besteld ?

grts
          Sieg

Comment

Net even gekeken , de EQ3 PRO GOTO heeft een maximum capaciteit van 5Kg visueel Rudy, je mag van geluk spreken dat er nog geen rook is uitgekomen
            Moet wel enorm goed gebalanceerd geweest zijn om dat gewicht te kunnen tracken
            Welke mount heb je nu besteld ?

grts
            Sieg
            Terug een Skywatcher, de EQ6R-PRO. De EQ3 kan wel meer aan dan wat ze aangeven, alleen wordt die onstabiel en dat zie je in de autoguiding. Nu ja 9kg er op is er wel wat over
            Ik denk dat de EQ6R in die range de beste koop is, even getwijfeld voor een iOptron CEM40, maar die komt 600€ duurder als je de zwaardere driepoot neemt.
            De EQ6R PRO is een beest hoor voor astrofotografie draagt die tot 20 KG, dus daar kom ik wel een tijdje mee toe en de Skywatcher drivers staan al op de laptop
            Het valt wel op dat de prijzen van Skywatcher met corona de hoogte in gaan, ik heb er nog eentje lokaal op de kop kunnen tikken, bijna 300€ goedkoper dan online bij Astroshop
            Rudy,

Comment

Terug een Skywatcher, de EQ6R-PRO. De EQ3 kan wel meer aan dan wat ze aangeven, alleen wordt die onstabiel en dat zie je in de autoguiding. Nu ja 9kg er op is er wel wat over
              Ik denk dat de EQ6R in die range de beste koop is, even getwijfeld voor een iOptron CEM40, maar die komt 600€ duurder als je de zwaardere driepoot neemt.
              De EQ6R PRO is een beest hoor voor astrofotografie draagt die tot 20 KG, dus daar kom ik wel een tijdje mee toe en de Skywatcher drivers staan al op de laptop
              Het valt wel op dat de prijzen van Skywatcher met corona de hoogte in gaan, ik heb er nog eentje lokaal op de kop kunnen tikken, bijna 300€ goedkoper dan online bij Astroshop
              Mooie mount die EQ6R PRO, hij is zo populair dat 'm in gans de wereld amper te krijgen is, de grote verdelers hier in Europa die hebben er geen en hebben ook nog geen zicht wanneer er eentje binnenkomt.
              Als je er nog eentje nieuw gevonden hebt mag je een gat in de lucht springen en zeker als het de nieuwste versie is
              Je zult in ieder geval heel tevreden zijn, perfecte tracking en met de riemoverbrenging is hij enorm stil
              Een héél groot verschil met je EQ3 . Maar spijtig genoeg ook qua gewicht, hij is zwaarder dan je verwacht.

grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 16 april 2021, 02:05.

Comment

Mooie mount die EQ6R PRO, hij is zo populair dat 'm in gans de wereld amper te krijgen is, de grote verdelers hier in Europa die hebben er geen en hebben ook nog geen zicht wanneer er eentje binnenkomt.
                Als je er nog eentje nieuw gevonden hebt mag je een gat in de lucht springen en zeker als het de nieuwste versie is
                Je zult in ieder geval heel tevreden zijn, perfecte tracking en met de riemoverbrenging is hij enorm stil
                Een héél groot verschil met je EQ3 . Maar spijtig genoeg ook qua gewicht, hij is zwaarder dan je verwacht.

grts
                Sieg
                't Is te zeggen van zodra ze binnenkomen heb ik er eentje In verschillende winkels verwachten ze begin mei een levering van Skywatcher.
                Zowat alle producten van Skywatcher zijn terug leverbaar vanaf 1 mei.

Echt gek op de astromarkt qua leveringen, je moet op sommige dingen langer wachten dan op een nieuwe auto en de prijzen gaan de hoogte in.
                Ik zie al een tijdje verwachte levertijden van bepaalde merken in november staan
                Rudy,

Comment

't Is te zeggen van zodra ze binnenkomen heb ik er eentje In verschillende winkels verwachten ze begin mei een levering van Skywatcher.
                  Zowat alle producten van Skywatcher zijn terug leverbaar vanaf 1 mei.

Echt gek op de astromarkt qua leveringen, je moet op sommige dingen langer wachten dan op een nieuwe auto en de prijzen gaan de hoogte in.
                  Ik zie al een tijdje verwachte levertijden van bepaalde merken in november staan
                  Het is inderdaad heel erg, ik wacht ondertussen al een vijf maand op een apo van Skywatcher, steeds maar weer uitgesteld en geen zicht op levering
                  Heb zelfs te horen gekregen van mijn leverancier dat Skywatcher dit jaar amper nog iets zal uitleveren
                  Hopelijk is het geen waar en zijn ze vroeger, doch met het galaxy seizoen dat toch al over halfweg is en het melkweg seizoen in aantocht doe ik wel verder met de kortere apo

grts
                  Sieg

Comment

Ik ken er niets van en ga er ook niet aan beginnen, maar ik geniet van je mooie beelden en ook van je uitleg, laat maar komen dus
                    Zo veel mensen, zoveel meningen
                    Groetjes Francine

Comment

Pfffff .... Als 16-jarige mijn eigen spiegel geslepen en Newtontelescoop gemaakt. Aanvankelijk dacht ik aan een Cutter, maar 't werd uiteindelijk de Newton met een brandpunt van 2005 mm (de periode dat Dany Cardoen zijn spiegel sleep voor in heuvelland, heb hem nog ghelopen). Een 25cm Newton, parabolisch ...
                      Helaas, helaas, dank zij het zomeruur en de lichtpolutie minder en minder mee kunnen bezig zijn. Hoeveel keer niet alles verhuisd, opgesteld, gealigineerd (er waren toen nog geen laptops, ... ) op temperatuur laten komen en éénmaal klaar, een bewolkte hemel, ...
                      Gezondheidsperikelen, ... en minder en minder echte waarnemingsmogelijkheden hier opzij geschoven ....
                      Maar het blijft warm in het hart. Ik denk dat ik dra, wanneer ik thuis ben dit weer oppik.
                      In ieder geval een knappe foto. Euh, gebruik je ook deepskystacker om beter opnames te halen ?
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Pfffff .... Als 16-jarige mijn eigen spiegel geslepen en Newtontelescoop gemaakt. Aanvankelijk dacht ik aan een Cutter, maar 't werd uiteindelijk de Newton met een brandpunt van 2005 mm (de periode dat Dany Cardoen zijn spiegel sleep voor in heuvelland, heb hem nog ghelopen). Een 25cm Newton, parabolisch ...
                        Helaas, helaas, dank zij het zomeruur en de lichtpolutie minder en minder mee kunnen bezig zijn. Hoeveel keer niet alles verhuisd, opgesteld, gealigineerd (er waren toen nog geen laptops, ... ) op temperatuur laten komen en éénmaal klaar, een bewolkte hemel, ...
                        Gezondheidsperikelen, ... en minder en minder echte waarnemingsmogelijkheden hier opzij geschoven ....
                        Maar het blijft warm in het hart. Ik denk dat ik dra, wanneer ik thuis ben dit weer oppik.
                        In ieder geval een knappe foto. Euh, gebruik je ook deepskystacker om beter opnames te halen ?
                        Ja het stacken doe ik in DSS. Postprocessing in PixInsight en Photoshop
                        Rudy,

Comment

fantastische plaat, en heel veel respect voor de technische opzet om dit voor elkaar te krijgen
                          de dag dat ik begon te fotograferen, was ik terug verwonderd als een kind...
                          Canon EOS R, Tamron 24-70mm 2.8, Canon 70-200mm f/4 L IS USM, Sigma 85mm 1.4, Canon 16-35 f/4 L IS

Comment

Working...
                          X