Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bode's en Sigar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] Bode's en Sigar

Valt dit onder natuur?

Door corona een andere hobby gezocht en in mei 2020 gestart met astrofotografie, eerst met de dslr en 600mm f/6.3 lens nadien met wat gepaster gerief.
    Ik beschouw mezelf nog als rookie, maar wil deze toch eens tonen

Dit zijn Bode's (Messier 81) en Sigaar (Messier 82) sterrenstelsels staan op 14 miljoen lichtjaar van de aarde verwijderd, dus wat je ziet is hoe het was 14 miljoen jaar geleden
    Locatie in de Grote Beer, staan nu bijna op het hoogte punt aan de nachtelijke hemel, waar de lichtpollutie minder is.
    Met het blote oog niet te zien, met telelens of verrekijker zie je erg vaag de kern van M81

Last edited by Rudy M.; 1 april 2021, 10:07.
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Re: Bode's en Sigar

Ik ben vroeger (lang geleden) amateur astronoom geweest (had een eenvoudige telescoop) alleen toen wist ik nog niks af van fotografie.. dus het was alleen planeten kijken zoals bijv. saturnus en zijn ringen en o.a de andromedanevel en de maan...
    Of heel vaak het planetarium bezoeken..

Maar dit vind ik echt geweldige platen.... Top...

Rob,

Comment

prachtig om zoiets door een lens te zien .De nachtelijke hemel heeft mij altijd geboeid maar ben er nooit verder in verdiept ,miss zou ik dit dit toch eens moeten doen ,ook een raar gevoel naar iets kijken die miss al miljoenen jaren geleden verdwenen is !
      wat zijn wij toch nietig !!!

Comment

zeer mooi en het moet voldoening geven om dit op beeld te kunnen vastleggen

Comment

Een beeld van een onderwerp dat we hier zelden zien op dit forum.
          Het mooie verborgene in het heelal.
          Een heel verdienstelijk resultaat.

Groetjes,
          Dirk

Comment

Prima gelukt hoor
            Heb net even de gegevens bij de foto bekeken en mooie starterset heb je daar
            Zo zie je maar dat je niet steeds het duurste materiaal moet hebben om dit te doen
            Wel héél veel geduld want de meeste mensen denken dat dit gewoon een opname is, men vergeet dat er enorm veel datatijd is ingestoken, alles gestacked en daarna afgewerkt en bewerkt
            De starspikes zijn persoonlijk niet zo m'n ding, maar dat is uiteraard puur persoonlijke smaak
            Hoeveel tijd aan data had je om deze zo af te werken ?

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Prima gelukt hoor
              Heb net even de gegevens bij de foto bekeken en mooie starterset heb je daar
              Zo zie je maar dat je niet steeds het duurste materiaal moet hebben om dit te doen
              Wel héél veel geduld want de meeste mensen denken dat dit gewoon een opname is, men vergeet dat er enorm veel datatijd is ingestoken, alles gestacked en daarna afgewerkt en bewerkt
              De starspikes zijn persoonlijk niet zo m'n ding, maar dat is uiteraard puur persoonlijke smaak
              Hoeveel tijd aan data had je om deze zo af te werken ?

grts
              Sieg
              Dank je Sieg,

Redelijk wat data hoor

4 nachten van 3h30 belichting, twee in december en twee in maart (helder nachten zijn schaars in Belgenland) In totaal heb ik hiervan iets meer dan 10 uur beeld data (lights) kunnen gebruiken (satellieten en vliegtuigen wil je niet zien op je foto )
              De subframes (zo noemt dat dan) zijn op 240 sec belichting geschoten, m.a.w. zijn er een 180 foto's gestackt

Hier boven zijn er een 100-tal calibratieframes toegevoegd om de fouten in de lichttrein in kaart te brengen (ruis, banding, stof, vignet,...) In totaal was de stack net geen 300 foto's
              De opnames zijn gemaakt met een 11 megapixel gekoelde astronomiecamera (vond het wat zonde om mijn EOS R ganse nachten buiten te laten staan) zonder IR filter met een vrij hoge full well capacity (65K) en lage ruis (alles op sensortemperatuur -10° geschoten)

Nadien ga je alles stacken, met de 11MP beelden val dat best mee (voordien de 30MP van de EOS R was wat anders) De stack loopt voor een klein uurtje op een Intel i7 PC. Nadien krijg je een lineair beeld dat geprocessed moet worden

Via Drizzle (ontwikkeld door NASA voor de Hubble) pomp je de resolutie op naar 44 of 99 megapixel (scherp beeld, NASA hé)

De postprocessing, afhankelijk van het lineaire beeld kan nog wel een paar uur in beslag nemen. Dus idd dit is geen kiekje

Wat betreft de starspikes, diffractie, daar heb je geen keuze. Werk je met een Newton spiegeltelescoop of aanverwante dan gaat de ophanging van de vangspiegel hier voor zorgen.(op mijn Flickr staat een video van de setup)
              Een degelijke Newton f/5 spiegeltelescoop heb je voor minder dan 300 Euro. (750mm f/5, scherp en geen chromatische aberratie... 't ding weegt wel 5 Kg) een lenzen telescoop, een apochromaat kost 3 tot 10 x zo veel voor een f/8.
              Last edited by Rudy M.; 1 april 2021, 10:24.
              Rudy,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                Dank je Sieg,

Redelijk wat data hoor

4 nachten van 3h30 belichting, twee in december en twee in maart (helder nachten zijn schaars in Belgenland) In totaal heb ik hiervan iets meer dan 10 uur beeld data (lights) kunnen gebruiken (satellieten en vliegtuigen wil je niet zien op je foto )
                De subframes (zo noemt dat dan) zijn op 240 sec belichting geschoten, m.a.w. zijn er een 180 foto's gestackt

Hier boven zijn er een 100-tal calibratieframes toegevoegd om de fouten in de lichttrein in kaart te brengen (ruis, banding, stof, vignet,...) In totaal was de stack net geen 300 foto's
                De opnames zijn gemaakt met een 11 megapixel gekoelde astronomiecamera (vond het wat zonde om mijn EOS R ganse nachten buiten te laten staan) zonder IR filter met een vrij hoge full well capacity (65K) en lage ruis (alles op sensortemperatuur -10° geschoten)

Nadien ga je alles stacken, met de 11MP beelden val dat best mee (voordien de 30MP van de EOS R was wat anders) De stack loopt voor een klein uurtje op een Intel i7 PC. Nadien krijg je een lineair beeld dat geprocessed moet worden

Via Drizzle (ontwikkeld door NASA voor de Hubble) pomp je de resolutie op naar 44 of 99 megapixel (scherp beeld, NASA hé)

De postprocessing, afhankelijk van het lineaire beeld kan nog wel een paar uur in beslag nemen. Dus idd dit is geen kiekje

Wat betreft de starspikes, diffractie, daar heb je geen keuze. Werk je met een Newton spiegeltelescoop of aanverwante dan gaat de ophanging van de vangspiegel hier voor zorgen.(op mijn Flickr staat een video van de setup)
                Een degelijke Newton f/5 spiegeltelescoop heb je voor minder dan 300 Euro. (750mm f/5, scherp en geen chromatische aberratie... 't ding weegt wel 5 Kg) een lenzen telescoop, een apochromaat kost 3 tot 10 x zo veel voor een f/8.
                Bedankt voor de info Rudy
                Ik weet goed hoeveel tijd er in kruipt hoor, daarmee dat ik het vermelde ;-)
                Zelf heb ik al eens gehad dat m'n pc (I7) meer dan 24 uur aan het stacken was (lights, darks, bias, flats en dark flats)
                En inderdaad zoals je zegt, daarna komt nog eens het stretchen en de verdere afwerking
                Leuke hobby waar ik zelf persoonlijk erg tot rust kan komen, wel een "money pit" en daar is de wederhelft niet altijd blij mee
                Wat de starspikes betreft, klopt dat dit eigen is aan de gebruikte OTA, daarmaa dat ikzelf gekozen heb om voor Apo's te gaan

grts
                Sieg

Comment

Dag Sieg,

Heb je astrowerk ergens online staan?

grtjs
                  Rudy
                  Rudy,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                    Dag Sieg,

Heb je astrowerk ergens online staan?

grtjs
                    Rudy
                    Hey Rudi, voorlopig nog niet maar ben ermee aan het werk
                    Ook mijn "gewone" site loopt al geruime tijd achter, laatste aanpassing daar was geloof ik in 2018

grts
                    Sieg

Comment

Working...
                    X