Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achter de waterval stond een pot met goud

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Achter de waterval stond een pot met goud

De Seljalandsfoss is een van de bekendste watervallen van Ijsland. Via een soms heikel pad kan je achter de waterval heen wandelen.
    De pot met goud is allicht al meegenomen door een van de vele voorgaande toeristen, maar leuke beelden levert ie nog altijd op.

Re: Achter de waterval stond een pot met goud

Indrukwekkende schouwspel en heel mooi vastgelegd, met die kleine mensen erbij krijg je een indruk hoe groot het is..

Rob,

Comment

Dubbelklik de moeite waard.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
        Indrukwekkende schouwspel en heel mooi vastgelegd, met die kleine mensen erbij krijg je een indruk hoe groot het is..
        De waterval is inderdaad 65m hoog, volledig in vrij val.

Comment

Ik wou dat ik daar nu ook weer stond ,niet voor de waterval maar voor de vulkaanuitbarsting die nu heel actueel is .
          deze is wel één van de mooiste watervallen die gemakkelijk te bereiken zijn ,het interessante is dat je bij deze achter het watergordijn kan staan ,ook ik had een vroegere foto klaarstaan maar ik zal uit respect eerst de jouwe laten passeren
          ik vind vooral mooi omdat je het weidse landschap laat zien ,wel een beetje spijtig van de lucht die toch wat aan de overbelichte kant is ,een blend was hier toch wel de oplossing geweest , goed dat je de mensen erbij hebt gelaten om de omvang in te schatten ,al moet ik zeggen ik was er in 2016 en 2020 en ik was verwonderd welk verschil er was kwa massatoerisme ,in 2016 was die nog veel mooier zonder al die aangelegde paadjes om er gemakkelijk te geraken .

Comment

Je hebt gelijk Patje. Prachtig land, was er in 2012 ook al en het aantal toeristen is op die tijd makkelijk vertienvoudigd. In die mate zelfs dat men bij mijn tweede reis bepaalde kwetsbare gebieden al had afgesloten voor bezoekers, waar ze in 2012 nog gratis en vrij te bezoeken waren. Op andere plekken (bvb Pingvellir) waren kilometerslange vlonderpaden aangelegd om de site te beschermen tegen bodemerosie. Slachtoffer van het succes...

Comment

Niet alleen het landschap met zijn interessante natuur is boeiend maar ook de mensen die daar in processie aanwezig zijn brengt een bedenkelijk verhaal in deze opname. Knap !
              Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Ik ben het eens met Bopatje wat de lucht betreft, maar verder een prachtig beeld
                Zo veel mensen, zoveel meningen
                Groetjes Francine

Comment

Ik heb een gevoel dat er meer uit te halen is in dit beeld.
                  Zoals voorgangers reeds beschrijven is het zonde van die lucht, maar ik mis ook wat detail in de schaduwen.
                  Nooit in Ijsland geweest, maar als ik ook hier weer zie hoe alles platgelopen wordt door 2-voeters is mijn
                  interesse veel minder geworden, of je kan deze locaties bezoeken terwijl ieder ligt te knorren bvb.

Groetjes,
                  Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                    Ik heb een gevoel dat er meer uit te halen is in dit beeld.
                    Zoals voorgangers reeds beschrijven is het zonde van die lucht, maar ik mis ook wat detail in de schaduwen.
                    Nooit in Ijsland geweest, maar als ik ook hier weer zie hoe alles platgelopen wordt door 2-voeters is mijn
                    interesse veel minder geworden, of je kan deze locaties bezoeken terwijl ieder ligt te knorren bvb.

Groetjes,
                    Dirk
                    Het is serieus beginnen veranderen vanaf 2011 (de Eyjafjallajökull heeft het land wereldwijd op de kaart gezet). Tot 2014 ging het nog redelijk maar in 2018 kreeg ik soms al braakneigingen van dat processiemierengedrag; Patrick heeft me nog gewaarschuwd en terecht. Wat Dirk zegt klopt maar 's avonds laat gaan heeft geen enkele zin, het moet dus gebeuren 's morgens vroeg, dan kan het, ook bij mijn 9e bezoek aan Geysir heb ik de foto's zonder toeristen. Tegen 12 h stonden er al 24 bussen (ik heb ze geteld)... Waar dat niet kon heb ik het gewoon anders opgelost : gewoon overgeslagen. Zo ook Seljalandsfoss. Maar ook Dettifoss, Gullfoss, Skogafoss (daar ligt naar verluidt de pot met goud, niet hier), maar ook Landmannalaugar, Thingvellir, Fjadrárgljúfur, Hveravellir, Skaftafell, Ásbyrgi, de DC-3, Blue Lagoon, Jökulsárlón, the hot river, en nog vele andere.... allemaal links laten liggen. Het verhaal dat heel IJsland is platgelopen wil ik ten stelligste ontkennen, dat hoor je alleen van iemand die er op de twee weken de ringweg heeft afgereden (en dus het land "kent", "gezien" heeft....). Ik heb tijdens mijn laatste drie maanden in 2018, hoofdzakelijk het binnenland, geen kat ontmoet, heel dikwijls meegemaakt dat ik geen GSM bereik had, dat ik dus serieus in de sh*t zou zitten als ik ergens in een rivier kwam vast te zitten. Dus mensen : kleine correctie : het toeristische gedeelte is plat gelopen, dat is een zéér groot verschil met "alles is plat gelopen". Ik heb het "geluk" dat ik veel hints krijg van goede IJslandse vrienden daar. Heb niet het minste probleem om hier 50 foto's te zetten die niemand kan localiseren, zeker weten, en die minstens even mooi zijn als de toeristische highlights. Je kan achter Seljalandsfoss, klopt, dat weet iedereen, maar dat er nog een gelijkaardige is waar je ook achter kan en die veel mooier gelegen is (canyon), weet er niemand (maar daar is er wel geen betalende parking annex worstenkraam hé....). Veel toeristen heb ik nooit verstaan, iedereen moet met alle geweld naar de echorotsen van Hlódaklettar maar dat extra halfuur stappen naar "de rode holen" is er dan weer teveel aan. Patrick zal me zeker bijvallen maar internet heeft zeer veel kapot gemaakt, en op zeer korte tijd (3-4 jaar). Een voorbeeld is Bruárfoss, in 2014 nog onbekend, nu vergeven van de selfie-Chinezen. Alle natuurlijke warme bronnen staan met GPS incluis op het internet, een gevolg van de vertaling naar het Engels van een boek. Zowat nergens ben je nog alleen, toch niet in de gemakkelijkst bereikbare, gelukkig is er nog die éne (de allermooiste), die er niet in staat (zeer moeilijk te vinden en vrij gevaarlijk ook). Er is me al dikwijls verweten dat ik die locaties voor mezelf wil houden, dat klopt niet, die zijn wel enkel voor goede vrienden/fotografen (zoals Patrick, zoals Danny (Dama) van wie ik weet dat ze kunnen zwijgen. Met dat laatste staat of valt alles. Een zeer mooi voorbeeld is Grótagjá, een warmwaterkloof die (gelukkig) te warm is om er in te gaan, twee ingangen zijn gemeenzaam bekend, de derde was al iets moeilijker maar daar was de temperatuur perfect. Binnen de kortste keren : zwefvuil, WC-papier, ze gingen er hun haar in wassen... Die grotten liggen op privéland van de Vógarboerderij, toen dat aan hun oren kwam hebben ze meteen een hek geplaatst. Afgelopen dus. Niet iedereen is natuurlijk zo maar het zijn die verdomde onerpercenters die het verknoeien voor de rest.
                    Just saying.
                    Maar voor iemand die voor de eerste keer gaat begrijp ik die reactie wel : je hebt al genoeg je pluk aan de highlights alleen,en je komt dus automatisch terecht in het gejoel.

Comment

Het is inderdaad zo dat de meeste toeristen de golden circle doen, of de ringroad, en niet ver erbuiten komen. Daar zijn dan ook supermooie plekken, en het gevolg is dat het er steeds drukker wordt. Ik hoop maar dat ze die plekken goed kunnen beschermen. Maar daarnaast zijn er nog vele mooie, desolate gebieden. De westfjorden of de oostkust bvb. Ver weg. Het is dus onterecht om Ijsland te mijden omwille van de drukte. Dan moet je al naar Kamtsjatka ofzo uitwijken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
                        Het is inderdaad zo dat de meeste toeristen de golden circle doen, of de ringroad, en niet ver erbuiten komen. Daar zijn dan ook supermooie plekken, en het gevolg is dat het er steeds drukker wordt. Ik hoop maar dat ze die plekken goed kunnen beschermen. Maar daarnaast zijn er nog vele mooie, desolate gebieden. De westfjorden of de oostkust bvb. Ver weg. Het is dus onterecht om Ijsland te mijden omwille van de drukte. Dan moet je al naar Kamtsjatka ofzo uitwijken
                        Heel juist. Westfjorden kosten de modale toerist veel te veel tijd (reken maar op een kleine week) wegens de enorme afstanden en wat je zegt over de Oostfjorden is ook maar al te waar, daar gaan ook deze die de ringroad af racen (zo noem ik dat) er niet af, nochtans een zeer onbekend gebied met vele prachtige landschappelijke parels. Beide streken hebben wel geen actieve geothermische zones hoewel ik er zelf telkens verbaasd over sta dat er op de Westfjorden zo veel warme bronnen zijn. De laatste keer heb ik me oa bezig gehouden met alle zuidelijke uitlopers van de Vatnajökull af te lopen (heeft me een week en veel kou gekost), de enige plaats waar ik toeristen zag was bij de Skaftafellsjökull, de Svinafellsjökull en nu ook de Virkisjökull die ze nu hebben uitverkozen (de Svina is nu te ver afgesmolten) om met de avonturiers de l'avenue Louise te gaan gletsjerwandelen voor veel geld. Wij waren daar erg vroeg en bij het terugkeren kwamen we de "avonturiers" tegen, tijdens dat uurtje stappen telde ik er meer dan 200. De rest ? Gewoon niemand. Kamtsjaka lijkt me ook wel iets, samen met de Aleoeten

Comment

[QUOTE=opapol;4837138 Kamtsjaka lijkt me ook wel iets, samen met de Aleoeten [/QUOTE]
                          Kamtsjatska is naar het schijnt ook al niet meer wat het geweest is
                          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Working...
                          X