Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nucleaire natuur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Nucleaire natuur

    Kerncentrale van Doel en de Doelpolder, gezien vanop 59m hoogte, een paar minuutjes na zonsondergang...





  • #2
    Re: Nucleaire natuur

    Wel een mooi overzicht maar hele slechte kwaliteit en rare kleuren
    Misschien is er iets fout gegaan met je upload of je bewerking ...
    Is deze met een drone gemaakt ? Zoja, mag je daar eigenlijk wel vliegen boven natuurgebied en nabij een kerncentrale ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Nucleaire natuur

      Vreemde kleuren is wat me hier opvalt.
      compo wel mooi.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Nucleaire natuur

        Je mag daar vliegen buiten een straal van 500m van de centrale. Meer info op map.droneguide.be (site van de luchtverkeersleiding). De kleuren zijn wat ze waren net na zonsondergang. Beetje versterkt, maar niet veranderd.

        Comment


        • #5
          Re: Nucleaire natuur

          Mooie plaat met een mooie compo...

          ps qua kleuren lijkt er (ook op de voorgrond) een soort magenta/roodachtige zweem te zitten... met een correctie van de witbalans/kleuren vind ik de foto persoonlijk wel mooier worden...


          Rob,

          Comment


          • #6
            Re: Nucleaire natuur

            Verzadiging sterk verminderen en de witbalans juist zetten en als laatste de foto verscherpen.
            De rest is reeds gezegd.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Nucleaire natuur

              Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
              De kleuren zijn wat ze waren net na zonsondergang. Beetje versterkt, maar niet veranderd.
              is je scherm gekalibreerd ? miss zie jij de kleuren anders dan wij
              ook de scherpte is ondermaats toch zeker het stuk voor de koeltorens .

              Comment


              • #8
                Re: Nucleaire natuur

                Op zich een mooie compositie en ik vind in dit beeld de funky kleuren nog wel passen. De scherpte is inderdaad niet OK. Ik ben zo vrij geweest uw andere beelden op Flickr ook eens te bekijken (ik vind drone fotografie best wel interessant) en ik zie dat ze bijna allemaal scherpte missen en veel ruis vertonen. Er is dus technisch iets dat nog niet klopt.
                www.erikthomas.be

                Comment


                • #9
                  Re: Nucleaire natuur

                  Echt wel nucleaire kleuren..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nucleaire natuur

                    Ik vind de "foute" kleuren heel goed bij dit onderwerp passen, het versterkt zelfs, zo ook de titel.
                    Goed bedacht en gemaakt
                    http://www.smuttynose.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nucleaire natuur

                      Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
                      Je mag daar vliegen buiten een straal van 500m van de centrale. Meer info op map.droneguide.be (site van de luchtverkeersleiding). De kleuren zijn wat ze waren net na zonsondergang. Beetje versterkt, maar niet veranderd.
                      Vliegen boven natuurgebied ?
                      En wat de kleuren betreft, het is uiteraard kwestie van smaak, maar deze kleuren zitten er compleet naast en de opname is totaal niet scherp en heeft weinig detail
                      Daarmee dat ik zei dat er waarschijnlijk iets mis is gegaan in de afwerking of het uploaden, volgens mij is het de afwerking

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nucleaire natuur

                        Ik volg bovenstaande opmerkingen.
                        Enkel het standpunt vind ik goed. Er moet nog aan gewerkt worden vind ik, ofwel
                        is de basis van de foto niet goed.

                        Groetjes,
                        Dirk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nucleaire natuur

                          Begint een interessante discussie te worden

                          Wat betreft onscherpte etc: dat klopt volledig. Deels heeft dat te maken met de specs van de camera op de drone (Sensor: 1/2.4’’ CMOS - LENS: ASPH (Low-dispersion aspherical lens) - Aperture: f/2.4 Focal length (35mm format equivalent): 23-69mm (photo)). Daarmee kan je niet dezelfde low-light performance verwachten als van pakweg een Nikon Z 7II met een mooie lens. Voor mij is het ook nog een beetje zoeken naar de beste verhouding tussen sluitersnelheid en iso rating ivm de stabiliteit van de drone (aperture ligt vast op 2.4 bij de anafi). Oefening baart kunst, voorlopig richt ik me op het maken van goede composities en probeer ik beelden te maken die mensen raken en reacties uitlokken.

                          Wat betreft het vliegen boven natuurgebied: de belangrijkste richtlijn is: verstoor de dieren niet. De plaatsen waar ik vlieg zijn meestal ook toegankelijk voor wandelaars, fietsers, skaters, en zelfs auto's. Er zit een verschil tussen "boven de dijk vliegen" en "middenin de polder vliegen" wat dat betreft. Als ik met mijn drone op die plek de vogels verstoor, dan ook de wandelaars.
                          Wat betreft wetgeving is er op dit moment (sinds de invoering van de Europese wetgeving) een lacune, in die zin dat er wel wetgeving over bestaat maar dat die compleet verouderd is. Het natuurdecreet stamt immers uit 1997, terwijl de eerste commerciële drone pas in 2006 verscheen. De eerste hobbydrones werden pas in 2013 een beetje algemeen goed. Het decreet spreekt bvb over "laag overvliegen" (zonder verder te bepalen hoe laag dat is), en geeft als voorbeelden "vliegtuigen, helikopters, luchtballons en andere luchtvaartuigen van om het even welke aard.". Zoals al gezegd, drones bestonden toen nog niet. Tevens is er een gepraktiseerd gedoogbeleid tegenover bvb het landen van luchtballonnen in natuurgebied. In 2013 schrijft Dirk Peeters, naar aanleiding van het Natuurdecreet, een vraag richting minister van Leefmilieu, op dat moment Joke Schauwvliege , over de inbreuken die luchtballonnen maken aan dit natuurdecreet. Zij overvliegen en landen zelfs in natuurdomeinen, met drink en ophalen van het materiaal door 4×4’s. Het antwoord op deze probleemstelling is: “Voor het overvliegen op geringe hoogte is er echter geen specifieke minimumhoogte vastgelegd door de natuurwetgeving. Volgens het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB – beheerder van Vlaamse natuurreservaten) en de beheerders van erkende natuurreservaten zijn laag overvliegende luchtballonnen zeker geen algemeen prangend probleem.” – Er is nog een verschil tussen een luchtballon van 2000 kubieke meter, met mensen als bemanning en lawaaierige gasbranders en een drone met het geluid van een zwerm bijen.

                          Dat het natuurdecreet van 1997 achterhaald is, is dus bij onze wetgevers bekend. Er is al een raadgevende studie uitgevoerd in 2020, maar deze is vooralsnog niet omgezet in wetgeving. Er is ook een bruikbare tool voorhanden - de officiële tool van skeyes (map.droneguide.be), die je als droneoperator in België verplicht bent te gebruiken. Hierop kunnen permanente en tijdelijke no-fly-zones aangegeven worden, samen met de reden / duur / eventuele beperkingen (bvb vlieghoogte, tijdstippen, ...) en de bevoegde instanties om uitzonderingen te vragen (bvb voor het uitvoeren van een nesttelling van weidevogels).

                          Totdat alles dus in kannen en kruiken is blijft het devies: gebruik de skeyes-tool, en gebruik je gezond verstand.

                          Comment

                          Working...
                          X