Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

The way down to the fjord

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: The way down to the fjord

    Heel knap. Gefeliciteerd met je HoF
    Vriendelijke groet, laGrange
    http://lagrange.1x.com
    "You don't take a photograph, you make it" Ansel Adams

    Comment


    • #17
      Re: The way down to the fjord

      Heel mooi beeld. Proficiat met de HOF.
      https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

      Comment


      • #18
        Re: The way down to the fjord

        Proficiat met je HOF

        Comment


        • #19
          Re: The way down to the fjord

          Van harte gefeliciteerd, Kurt. Pracht plaat voor in de HoF.
          Helaas ben ik deze week door verschillende oorzaken niet veel op het forum geweest, maar ik heb de reacties op deze foto, maar zeker die van jezelf gelezen.
          Dus ben ik eens goed gaan kijken : Prachtige kijkplaat, waarbij de slingerende weg voor diepte zorgt.
          Wat de foto m.i. mist is de diepte die in bergen ontstaat door haze. (dat vertaalt onze geest als ver weg)
          En als ik me niet vergis heb je dat in de verte juist weggewerkt. Daardoor lijkt het water en de bergen in de verte bijna dichterbij te komen.
          Mocht ik de plank misslaan, dan excuses.
          Om op dat soort dingen te letten, heb ik van Nick Page geleerd. Nick heeft echt prachtige tutorials !
          Zoals ook op schaduwplekken in het landschap gewoon wat blauw toe te laten, of zelfs te versterken of (zelfs)aan te brengen.
          De kunst is om op een 2D plaat zoveel diepte te suggereren, dat het op 3D gaat lijken.
          Overigens heel fijn dat je hier weer bent.
          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

          Vriendelijke groeten, Johan

          Comment


          • #20
            Re: The way down to the fjord

            Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
            Van harte gefeliciteerd, Kurt. Pracht plaat voor in de HoF.
            Helaas ben ik deze week door verschillende oorzaken niet veel op het forum geweest, maar ik heb de reacties op deze foto, maar zeker die van jezelf gelezen.
            Dus ben ik eens goed gaan kijken : Prachtige kijkplaat, waarbij de slingerende weg voor diepte zorgt.
            Wat de foto m.i. mist is de diepte die in bergen ontstaat door haze. (dat vertaalt onze geest als ver weg)
            En als ik me niet vergis heb je dat in de verte juist weggewerkt. Daardoor lijkt het water en de bergen in de verte bijna dichterbij te komen.
            Mocht ik de plank misslaan, dan excuses.
            Om op dat soort dingen te letten, heb ik van Nick Page geleerd. Nick heeft echt prachtige tutorials !
            Zoals ook op schaduwplekken in het landschap gewoon wat blauw toe te laten, of zelfs te versterken of (zelfs)aan te brengen.
            De kunst is om op een 2D plaat zoveel diepte te suggereren, dat het op 3D gaat lijken.
            Overigens heel fijn dat je hier weer bent.
            Dank voor je tip!
            https://www.behance.net/Lynx1966

            Comment


            • #21
              Re: The way down to the fjord

              Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
              Van harte gefeliciteerd, Kurt. Pracht plaat voor in de HoF.
              Helaas ben ik deze week door verschillende oorzaken niet veel op het forum geweest, maar ik heb de reacties op deze foto, maar zeker die van jezelf gelezen.
              Dus ben ik eens goed gaan kijken : Prachtige kijkplaat, waarbij de slingerende weg voor diepte zorgt.
              Wat de foto m.i. mist is de diepte die in bergen ontstaat door haze. (dat vertaalt onze geest als ver weg)
              En als ik me niet vergis heb je dat in de verte juist weggewerkt. Daardoor lijkt het water en de bergen in de verte bijna dichterbij te komen.
              Mocht ik de plank misslaan, dan excuses.
              Om op dat soort dingen te letten, heb ik van Nick Page geleerd. Nick heeft echt prachtige tutorials !
              Zoals ook op schaduwplekken in het landschap gewoon wat blauw toe te laten, of zelfs te versterken of (zelfs)aan te brengen.
              De kunst is om op een 2D plaat zoveel diepte te suggereren, dat het op 3D gaat lijken.
              Overigens heel fijn dat je hier weer bent.
              Johan, je hoeft er je niet voor te excuseren maar ik heb nog eens de originele foto opgezocht in mijn archieven en ik heb de haze nauwelijks weggewerkt (nevel verwijderen in Lightroom).
              Er zijn een aantal andere bewerkingen gedaan omdat de originele foto te donker was en ik dus bepaalde stukken lichter gemaakt heb en ook het contrast vergroot heb wat misschien ook zorgt voor iets minder dieptegevoel.
              Door problemen met Lightroom momenteel kan ik niet meer terugvinden welke bewerkingen ik precies gedaan heb maar vergeleken met het eindresultaat zijn de bergen in de verte op de originele foto even helder ten opzichte van de rest van de foto.
              Via deze link vind je een stukje van de onbewerkte originele foto.

              De naam Nick Page ken ik niet maar die zoek ik zeker eens op, bedankt voor de tip in elk geval want bijleren willen we allemaal

              Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik bij deze foto zelf altijd het gevoel gehad heb dat er iets wringt waardoor de foto niet is als wat ik eigenlijk voor ogen had toen ik hem nam.
              De diepte die er in werkelijkheid was komt niet over in de foto naar mijn gevoel, misschien moet ik wat haze toevoegen om dat te bereiken, ik weet het niet echt, maar ik heb vanalles geprobeerd om de foto naar mijn zin te krijgen zodat alles toch natuurlijk bleef, maar eigenlijk zonder dat ik echt tevreden was.

              Mijn verbazing was dus groot toen ik gisteren de foto in de HoF zag staan want naar mijn gevoel mist hij iets om echt top te zijn. De donkere stukjes in de wolken net boven de berg waar Sieg het over had zijn trouwens ook iets waar ik nu niet tevreden over ben

              Misschien ben ik te kritisch voor mijn eigen werk maar ik denk dat perfectionisme een goeie eigenschap is voor een fotograaf. En perfect is deze foto niet vind ik


              bedankt iedereen voor het kijken en de commentaren
              Last edited by mortierke; 17 december 2019, 20:25.
              vriendelijke groeten, Kurt
              Mijn foto's
              Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

              Comment


              • #22
                Re: The way down to the fjord

                Proficiat met je HOF Kurt
                Voor print zou ik er wel nog wat werk aan doen
                Het halo effect waar ik het over had boven de bergen is een typisch geval van werken met de clarity of mss wel een ander progje.
                Zelf hier thuis eens geprobeerd om bij een (winterse) opname de clarity schuiver naar beneden te halen voor een zachte afwerking, ik kreeg ook dat halo effect.
                Ik gebruik dit effect al vele jaren bij een opname in een bos, dat geeft een heel sfeervol effect aan het geheel ;-)
                Dat is het leuke aan een forum, van iedereen leer je wat bij, maakt niet uit hoe oud of hoeveel kennis men heeft (alé dat is toch mijn gevoel)
                Je schrijft dat de opname niet echt weergeeft wat je ter plaatse zag, heel herkenbaar hoor voor elk van ons.
                Soms is een landschap zo overweldigend en wordt je er ook emotioneel mee betrokken, die emotie van dat moment is moeilijk tot niet weer te geven.
                Maar in ieder geval is het een knappe plaat, ik had graag naast juo gestaan !

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Re: The way down to the fjord

                  Zo veel discussie over een indrukwekkende plaat! Je mag hier zeker heel gelukkig mee zijn. (Ook dat je voor dat landschap hebt mogen staan!!!)
                  Proficiat met de foto, met de HOF en met de discussie. Inspiratie voor ieder van ons.
                  Beste wensen en veel reis- en fotoplezier in 2020.
                  Xavier
                  Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
                  Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
                  Laat de commentaren maar komen.

                  Comment

                  Working...
                  X