Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
De legende wil dat er op Ierland en Schotland twee reuzen leefden die in onmin waren gekomen, de namen ontschieten me nu even (ik denk dat die ene Finnegan (l ?) heette). Vechten konden ze niet want het water was te diep, die ene besloot dan maar om een trap te bouwen om bij de ander te geraken. De formatie loopt idd door op de zeebodem en komt weer boven bij Schotland bij Iona en Staffa.
Maar zoals Pascal zegt : het is een gevolg van een vulkaanuitbarsting, meer bepaald van basaltische lava, als die heel traag stolt dan krijg je deze patronen. Komt op IJsland vrij veel voor, de prismavorm varieert van 5-hoeken tot soms 9-hoeken. Maar je ziet ze zelden zo perfect als hier op Ierland.
De legende wil dat er op Ierland en Schotland twee reuzen leefden die in onmin waren gekomen, de namen ontschieten me nu even (ik denk dat die ene Finnegan (l ?) heette). Vechten konden ze niet want het water was te diep, die ene besloot dan maar om een trap te bouwen om bij de ander te geraken. De formatie loopt idd door op de zeebodem en komt weer boven bij Schotland bij Iona en Staffa.
Maar zoals Pascal zegt : het is een gevolg van een vulkaanuitbarsting, meer bepaald van basaltische lava, als die heel traag stolt dan krijg je deze patronen. Komt op IJsland vrij veel voor, de prismavorm varieert van 5-hoeken tot soms 9-hoeken. Maar je ziet ze zelden zo perfect als hier op Ierland.
Wat wel vreemd was is dat sommige zuilen vanboven hol zijn en andere bol. Dacht dat dit nog niet helemaal verklaart is.
Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G Website - 500px - Instagram
Wat wel vreemd was is dat sommige zuilen vanboven hol zijn en andere bol. Dacht dat dit nog niet helemaal verklaart is.
Ik dacht het wel (niet zeker) maar eerlijk gezegd : ik begrijp de verklaring niet goed. Het heeft te maken met de richting waarin de kristallisatie gebeurt. Je vindt ze op IJsland ook heel dikwijls in geplooide vorm. Soms nemen ze daar zelfs bloemenpatronen aan. Het blijft in ieder geval een fascinerend iets.
Comment