Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trage wegen - met update Z/W

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Trage wegen - met update Z/W

    de z/w versie geeft een totaal ander beeld en sfeer. Alsof er rijm licht bvb.
    ik verkies de kleurversie voornamelijk wegens het tegenlicht op het gras wat ons echt een herfstgevoel geeft.
    nb : de halo rond de boom in z/w is ook aanwezig in de kleurversie.
    beide versies hebben hun charmes.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #17
      Re: Trage wegen - met update Z/W

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Toch maar de kleurenversie voor mij
      Indien de zw-wt beter was afgewerkt dan had ik die verkozen, nu heb je een opvallende halo rond de boom

      grts
      Sieg
      Kan iemand me helpen hoe ik die wegwerk? Ik heb bij de Z/W een eerste poging gedaan door een masker rond de boom te leggen en daar de helderheid en hooglichten terug te schroeven... links lijkt het opgelost. Rechts, blijft het
      Last edited by Dynax7d; 21 november 2018, 16:41.
      https://www.behance.net/Lynx1966

      Comment


      • #18
        Re: Trage wegen - met update Z/W

        Oorspronkelijk geplaatst door Dynax7d Bekijk bericht
        Kan iemand me helpen hoe ik die wegwerk? Ik heb bij de Z/W een eerste poging gedaan door een masker rond de boom te leggen en daar de helderheid en hooglichten terug te schroeven... links lijkt het opgelost. Rechts, blijft het
        ik heb ook ooit die opmerking gekregen en toen werd dit toegeschreven aan het verscherpen. Ik heb er sindsdien op gelet en vond die halo in gelijkaardige situaties ook terug op de RAW-versie. Ik denk (maar mijn kennis van het deel optica in de lessen fysica is beperkt) dat het gewoon om strooistraling gaat rond een dens voorwerp dat lichtstralen tegenhoudt. (hopelijk krijg ik hier geen banbliksems van een prof fysica)
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

        Comment


        • #19
          Re: Trage wegen - met update Z/W

          Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
          ik heb ook ooit die opmerking gekregen en toen werd dit toegeschreven aan het verscherpen. Ik heb er sindsdien op gelet en vond die halo in gelijkaardige situaties ook terug op de RAW-versie. Ik denk (maar mijn kennis van het deel optica in de lessen fysica is beperkt) dat het gewoon om strooistraling gaat rond een dens voorwerp dat lichtstralen tegenhoudt. (hopelijk krijg ik hier geen banbliksems van een prof fysica)
          Wel inderdaad op de RAW versie is die halo ook te zien... ik heb natuurlijk pal tegen het licht gefotografeerd en het licht zat achter die boom. Ik heb niet teveel verscherping toegepast... dus ik weet het ook niet... so be it.
          In ieder geval aan iedereen bedankt voor de fijne reacties
          https://www.behance.net/Lynx1966

          Comment


          • #20
            Re: Trage wegen - met update Z/W

            Oorspronkelijk geplaatst door Dynax7d Bekijk bericht
            Kan iemand me helpen hoe ik die wegwerk? Ik heb bij de Z/W een eerste poging gedaan door een masker rond de boom te leggen en daar de helderheid en hooglichten terug te schroeven... links lijkt het opgelost. Rechts, blijft het
            Daar kan je weinig aan doen hoor Kristel, op de kleurenversie is deze ook te zien maar valt het minder op
            Het is uiteraard de verstrooiing van het zonlicht waardoor de halo te zien is
            Door de omzetting naar zw-wt valt dat uiteraard meer op
            Daarom ook dat ik de kleurenversie verkoos omdat het daar minder opvalt ;-)

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #21
              Re: Trage wegen - met update Z/W

              Oorspronkelijk geplaatst door Dynax7d Bekijk bericht
              Kan iemand me helpen hoe ik die wegwerk? Ik heb bij de Z/W een eerste poging gedaan door een masker rond de boom te leggen en daar de helderheid en hooglichten terug te schroeven... links lijkt het opgelost. Rechts, blijft het
              Ik weet niet hoe bedreven je bent in PS maar in het kort heeft omzeggens alles te maken met hoe je je masker aanmaakt.
              Als je dat gewoon geborsteld hebt dan is dat eigenlijk hopeloos.

              Dit is voor mij een typisch geval waar je een masker aanmaakt op basis van je blauw kanaal. Je zal zien dat daar de lucht zeer licht is en de voorgrond met boom zeer donker. Dat is dus een goede basis om je masker te starten.
              Daarna kun je je (helderheids)masker wat aanpassen met een curve om het contrast te vergroten of je kan het blauw kanaal op zichzelf gaan toepassen door bv soft light of overlay.

              Zoals gezegd moet je dan wat vertrouwd zijn met kanaalsgebaseerde maskers, apply image en self-blending vh kanaal. Nadien kan je verder tweaken met wat blur of blend if functie.

              Op zich niet heel moeilijk maar het vraagt wel wat "studie" en begrip van sommige vd minst besproken mogelijkheden van PS.

              Comment


              • #22
                Re: Trage wegen - met update Z/W

                Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                Ik weet niet hoe bedreven je bent in PS maar in het kort heeft omzeggens alles te maken met hoe je je masker aanmaakt.
                Als je dat gewoon geborsteld hebt dan is dat eigenlijk hopeloos.

                Dit is voor mij een typisch geval waar je een masker aanmaakt op basis van je blauw kanaal. Je zal zien dat daar de lucht zeer licht is en de voorgrond met boom zeer donker. Dat is dus een goede basis om je masker te starten.
                Daarna kun je je (helderheids)masker wat aanpassen met een curve om het contrast te vergroten of je kan het blauw kanaal op zichzelf gaan toepassen door bv soft light of overlay.

                Zoals gezegd moet je dan wat vertrouwd zijn met kanaalsgebaseerde maskers, apply image en self-blending vh kanaal. Nadien kan je verder tweaken met wat blur of blend if functie.

                Op zich niet heel moeilijk maar het vraagt wel wat "studie" en begrip van sommige vd minst besproken mogelijkheden van PS.
                Bedankt hoor! Ik ga me daarin eens verdiepen. Weer iets bijgeleerd
                https://www.behance.net/Lynx1966

                Comment


                • #23
                  Re: Trage wegen - met update Z/W

                  ik ga voor je Z/W versie knap

                  Comment

                  Working...
                  X