Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Mooi hoor Steven, en je was daar blijkbaar op het juiste moment voor de zon
Deze opname straalt één en al Nederland uit
Ben er zelf ook nog nooit geweest, staat ook nog op m'n hele lange to-do lijst
Het blauw is storend, maar ik vind dat de foto veel te klaar is, met zo'n laag staande zon moet het landschap toch donkerder zijn, dacht ik toch.
Steef als ik de foto bekijk zit je er naast kwa WB ,klik eens op het wit van brugje met wit pipet ,dan bekom je zoiets ,ik heb dan wel de belichting omlaag moeten trekken daar het licht te fel wordt ,althans op de jpg .
als ik hem moet weg halen geef mij een seintje
Steef als ik de foto bekijk zit je er naast kwa WB ,klik eens op het wit van brugje met wit pipet ,dan bekom je zoiets ,ik heb dan wel de belichting omlaag moeten trekken daar het licht te fel wordt ,althans op de jpg .
als ik hem moet weg halen geef mij een seintje
Bedankt voor de feedback allen.
WB zat er idd wat naast.
Heb een update geplaatst met aangepast WB. Zo warm als in uw update ben ik echter niet gegaan.
Je mag niet vergeten dat die witte hekken in de schaduw liggen en dus het blauwere licht van de hemel reflecteren.
Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G Website - 500px - Instagram
De lucht en het water vind ik in de originele mooier (natuurlijker) maar dat blauw van de hekken en aan de molen is inderdaad storend. Je zou iets tussen de twee moeten kunnen maken m.i., dus de originele foto maar met minder felblauw hekwerk. Ik weet niet of dat met PS gaat?
grts,
Raf.
Kijk, je hebt een fotobewerken en een foto bewerken.
Het kan perfect om het blauw van het hekken en de molen wit te krijgen en de rest zoals in de update, maar dat zal niet realistisch overkomen en al zeker niet bij zo'n laag staande zon.
De update is al veel beter en echt realistisch is ie nog niet, voor mij moet de update nog een tik donkerder zijn.
En ik herhaal het tot in het treurige toe, onze ogen passen zich aan aan wat we zien, eigenlijk zijn het onze hersenen die ons wit als wit laten zien hoewel het een blauwe tint heeft door de schaduw.
Een foto is nooit 100% gelijk aan wat onze ogen/hersenen ons vertellen.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Kijk, je hebt een fotobewerken en een foto bewerken.
Het kan perfect om het blauw van het hekken en de molen wit te krijgen en de rest zoals in de update, maar dat zal niet realistisch overkomen en al zeker niet bij zo'n laag staande zon.
De update is al veel beter en echt realistisch is ie nog niet, voor mij moet de update nog een tik donkerder zijn.
En ik herhaal het tot in het treurige toe, onze ogen passen zich aan aan wat we zien, eigenlijk zijn het onze hersenen die ons wit als wit laten zien hoewel het een blauwe tint heeft door de schaduw.
Een foto is nooit 100% gelijk aan wat onze ogen/hersenen ons vertellen.
Voor mij gaat het nog verder. Ik vind het (meestal) minder belangrijk om de "werkelijkheid" zo goed mogelijk weer te geven, maar om iets uit te drukken van het "innerlijk" van de foto, danwel mijn interpretatie daarvan.
"Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."
Comment