Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Sommigen zijn voorstander van sterke contrasten, anderen dan weer niet en ieder heeft zo zijn argumenten. Hier nu een zachte versie van een pano in zwart-wit, gewikt en afgewogen, vond deze de juiste sfeer in het geheel.
Knap en indrukwekkend landschap
Maar in moeilijke omstandigheden gemaakt - keiharde zon - en dat is te zien aan de harde slagschaduwen van de bomen die nog afgetekend staan
Waarschijnlijk waren de contrasten hier zo groot dat de sensor ze niet volledig heeft kunnen vatten.
Je hebt er een zachte versie van gemaakt - en vind het wel kunnen.
Peter
Knap en indrukwekkend landschap
Maar in moeilijke omstandigheden gemaakt - keiharde zon - en dat is te zien aan de harde slagschaduwen van de bomen die nog afgetekend staan
Waarschijnlijk waren de contrasten hier zo groot dat de sensor ze niet volledig heeft kunnen vatten.
Je hebt er een zachte versie van gemaakt - en vind het wel kunnen.
Peter
Dit is zowat het antwoord dat ik kan formuleren op de reacties, waarvoor dank. Alleen Peter, heb die zachte versie niet helemaal zo gerealiseerd naar de contrasten, heb er contrastrijke en dan softe van gemaakt om tot een resultaat te komen dat mij het meest kon bekoren en dat is deze. Nogmaals : Zo zie je maar naar de verschillende gevoelens en interpretatie van een kijker versus maker, welke ik al van bij de aanvang heb proberen mee te delen. Iedereen heeft altijd 'een beetje' gelijk !
De omzetting is niet uit het boekje om het zomaar te noemen, en dat vind ik alleen al prijzenswaardig.
De laagvorming vind ik ook heel mooi, vooral aan de linkerkant waar met wat fantasie de lijnen elkaar zo prachtig volgen.
Ik zie hier wat interessante glooiende lijnen en vlakken met bomen die het wat aflijnen.
Imo zou je het je hier gemakkelijker kunnen gemaakt hebben om de lucht gewoon weg te laten en middels een ander standpunt het beeld gewoon te vullen met het landschap. Dan ben je gelijk verlost van dat onmogelijk licht en de vlakke uitgebrande lucht.
Ik zie hier wat interessante glooiende lijnen en vlakken met bomen die het wat aflijnen.
Imo zou je het je hier gemakkelijker kunnen gemaakt hebben om de lucht gewoon weg te laten en middels een ander standpunt het beeld gewoon te vullen met het landschap. Dan ben je gelijk verlost van dat onmogelijk licht en de vlakke uitgebrande lucht.
We mogen toch van mening en vooral gevoel verschillen hé daarom mijn antwoord (interessante discussie) : Witte luchten worden veel te gemakkelijk afgedaan als uitgebrand in de foutieve zin maar dit kan ook bewust zo worden uitgewerkt - als we dan gerenommeerde fotografen volgen voor wat ze waard zijn. M.a.w. een 'witte lucht' stoort mij niet als de overeenkomst hiervan deel uitmaakt van het geheel. De 'grijze' sfeer is dus een bewuste keuze uit andere bewerkingen om van het klassieke "een beetje" af te wijken en ik me daar goed bij voel. Heb de omgeving op dat ogenblik ook zo een beetje beleeft.
tcf, dank voor je eerlijke reacties en Johan ook bedankt voor je heerlijke omschrijving.
Wel een fraaie opname Raymond , ik apprecieer het dat je in Z/W alle grijstinten afloopt maar ik zag deze toch liever à la postcart , loeiend scherp!
We kunnen er ook inkomen dat je toestel dit sterke berglandschap in tegenlicht een zeer zwaar te overbruggen kontrast vind.
Een foto met lage contrasten.
Wat mij zeer aanspreekt is de diepte in deze opname die gevormd wordt door het lijnenspel van de bergruggen en het contrast dat, in de verte, verder en verder afneemt om uiteindelijk rimpelloos in de volledig witte lucht op te gaan .
Geen sterke contrasten bij deze opname maar wel een sterk beeld .
Een foto met lage contrasten.
Wat mij zeer aanspreekt is de diepte in deze opname die gevormd wordt door het lijnenspel van de bergruggen en het contrast dat, in de verte, verder en verder afneemt om uiteindelijk rimpelloos in de volledig witte lucht op te gaan .
Geen sterke contrasten bij deze opname maar wel een sterk beeld .
Mvg.,
Smets84.
Dank voor je commentaar en analyse Smets. Evenzo een oprechte dank aan onze vriend Maurits.
Comment