Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Zeer fijne omzetting voor een water/landschapsfoto .
De witte hoge wolkensluiers vormen een interessant contrast met de lucht.
Verder ook veel diepgang (o.a. voorgrondelementen goed gebruikt).
De structuren van het wateroppervlak doen het zeker in het zwart-wit zeer goed.
Oorspronkelijk geplaatst door evelynvanckyBekijk bericht
Mooi, maar voor een keer ga ik dwarsliggen en mis ik wel kleur....
Ik begrijp je maar de contrasten die je nu ziet in ZW zijn eerder flauw in de kleurversie. Ik heb de foto dan ook van meet af aan bewerkt als ZW.
Daarnaast zat ik net boven de kim in het midden met zo'n vuile groen-oranje band (deels door de atmosferische omstandigheden en zeker ook de luchtvervuiling). Ik vind die persoonlijk zeer storend in een foto en die in kleur elimineren is vaak zeer lastig. In ZW is dat dan weer vrij eenvoudig (oplichten en contrast).
Ik begrijp je maar de contrasten die je nu ziet in ZW zijn eerder flauw in de kleurversie. Ik heb de foto dan ook van meet af aan bewerkt als ZW.
Daarnaast zat ik net boven de kim in het midden met zo'n vuile groen-oranje band (deels door de atmosferische omstandigheden en zeker ook de luchtvervuiling). Ik vind die persoonlijk zeer storend in een foto en die in kleur elimineren is vaak zeer lastig. In ZW is dat dan weer vrij eenvoudig (oplichten en contrast).
Een hele uitleg maar als men daar dieper over nadenkt, bewerkt en beheerst is het toch allemaal niet zo 'simpel' want zwart-wit heeft bepaalde eigenschappen die in kleur niet te halen zijn en ben er dus maar matig mee akkoord. Je foto blijft sowieso prachtig en sorry voor mijn emotionele reactie.
Ik denk dat je me enigzins verkeerd begrepen hebt Raymond. Ik bedoelde niet dat een ZW omzetting per sé eenvoudig is.
Ik had het specifiek over de "color cast"; daar heb je in ZW geen last van en qua helderheid is dat eenvoudig lokaal te corrigeren.
Wat ZW omzetting in zijn geheel betreft stelt die nmm inderdaad andere vereisten dan kleur. Niet dat dat per sé moeilijker is dan kleur, alleen anders.
Ik denk dat je me enigzins verkeerd begrepen hebt Raymond. Ik bedoelde niet dat een ZW omzetting per sé eenvoudig is.
Ik had het specifiek over de "color cast"; daar heb je in ZW geen last van en qua helderheid is dat eenvoudig lokaal te corrigeren.
Wat ZW omzetting in zijn geheel betreft stelt die nmm inderdaad andere vereisten dan kleur. Niet dat dat per sé moeilijker is dan kleur, alleen anders.
Welgemeende dank voor deze reactie, het verkeerdelijk is rechtgezet en we begrijpen mekaar - mooi toch !
Comment