Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Reflectie lucht water maasplas.
Collapse
X
-
-
Re: Reflectie lucht water maasplas.
Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk berichtIndrukwekkend! Al vermoed ik dat de zon achter de wolken wat uitgebrand is!
Nog meer onderbelichten lijkt me ook geen optie.Groeten Sensor
Comment
-
mooi lichtspel aanwezig wat de foto aan sfeer ten goede komt. De compo zit ook goed maar zaait wat tweedracht volgens de kijkrichting. Probeer de hooglichten eens wat te minderen, dat kan al helpen.Kunst is genieten - genieten is een kunst !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk berichtDank je, klopt ook wel van die ietwat uitgebrande zon, echter weet ik niet hoe dit vaak voorkomende probleem op te lossen.
Nog meer onderbelichten lijkt me ook geen optie.
Ik heb die namiddag meerdere opnamen gemaakt in p Stand, dan weer een stop meer dan weer een stop minder, het diafragma van die opnames ligt meestal tussen F13 tot f18 en allemaal met een uitgebrande zon. Bij een kleiner diafragma (18 bv) dan is het duidelijk beter maar dan is de foto over het algemeen te donker (onderbelicht)
Misschien een volledig handmatige opname maken volgend keer, en het diafragma nog meer dichtknijpen en de sluiter dan maar langer of de iso optrekken.
Ik ben er nog niet uit....maar het zal experimenteren worden.
De foto nabewerken door middel van de hooglichten wat te minderen helpt niet, uitgebrand zijn geen pixels.Last edited by sensor; 12 januari 2018, 18:48.Groeten Sensor
Comment
-
Akkoord met mijn voorgangers. Mooi beeld, mooie wolkenpartij, lichte zonneharp...
De takjes linksboven brengen wel een beetje te veel onrust voor mij.
Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk berichtMisschien een volledig handmatige opname maken volgend keer, en het diafragma nog meer dichtknijpen en de sluiter dan maar langer of de iso optrekken.
Manueel beter misschien ja, en dan +- 1 stop 'bracketing' aan zetten op de camera (of manueel verschillende belichtingen maken). En dan (met een masker) de beelden in elkaar laten vloeien?
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door rgoyens Bekijk berichtAkkoord met mijn voorgangers. Mooi beeld, mooie wolkenpartij, lichte zonneharp...
De takjes linksboven brengen wel een beetje te veel onrust voor mij.
Ik zou zelf het diafragma toch niet kleiner zetten dan f18, eerder sluitertijd nog kleiner maken als dat een optie is?
Manueel beter misschien ja, en dan +- 1 stop 'bracketing' aan zetten op de camera (of manueel verschillende belichtingen maken). En dan (met een masker) de beelden in elkaar laten vloeien?
Bedankt voor feedback..Groeten Sensor
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk berichtIk heb die namiddag meerdere opnamen gemaakt in p Stand, dan weer een stop meer dan weer een stop minder, het diafragma van die opnames ligt meestal tussen F13 tot f18 en allemaal met een uitgebrande zon. Bij een kleiner diafragma (18 bv) dan is het duidelijk beter maar dan is de foto over het algemeen te donker (onderbelicht)
Misschien een volledig handmatige opname maken volgend keer, en het diafragma nog meer dichtknijpen en de sluiter dan maar langer of de iso optrekken.
Ik ben er nog niet uit....maar het zal experimenteren worden.
De foto nabewerken door middel van de hooglichten wat te minderen helpt niet, uitgebrand zijn geen pixels.
Als je in RAW fotografeert kan je daarna de sluitertijd opschroeven tot +2/3de of +1 stop vermits dit in ACR perfect te recupereren valt.
Als je schaduwen (de bomenrij) teveel toegestopt zijn kan je eventueel een 2de opname maken met 1 tot 2 stops lichter (sluitertijd).
In PS samenvoegen: lucht en water zullen nagenoeg hetzelfde licht hebben dus alleen de bomenrij selecteren. Op eerste zicht hier lijkt een masker gebaseerd op het blauw kanaal via apply image een goede kandidaat. Masker eventueel verder verfijnen met Levels en/of witte-zwarte borstel op overlay.
Comment
-
Met luminosity masks is dat snel te regelen. Zelf maak ik regelmatig landschapsfoto's waarbij ik met twee of drie verschillende sluitertijden werk.
Het meeste heb ik hier geleerd: http://www.shutterevolve.com/luminos...ending-course/Amateur fotograaf,
lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.
Comment
-
Comment