Deze twee opnames hieronder werden vorige week op maandag 21 augustus gemaakt tijdens de totaliteitsfase van de totale zonsverduistering in de Verenigde Staten van Amerika.
De locatie betreft een stopplaats langs de snelweg I-25 te Orin, Wyoming, USA.
Omdat de zon op dit moment (11u 45 lokale tijd) toch wel redelijk hoog stond ben ik overgeschakeld op de Tokina groothoeklens 11 - 16mm. Ik was genoodzaakt om voor portret te kiezen om de verduisterde zon, de gloed boven de horizon én de grond op de foto hebben.
Het is wat het is.
Fotografie was voor mij op dat moment ook maar een tweederangsbezigheid.
Dat hoort men waarschijnlijk niet graag op een fotografieforum, maar aangezien het mijn eerste wolkenloze totale eclips was heb ik er vooral naar gekeken (met het blote oog en door de verrekijker).
Tijd is overigens erg kostbaar tijdens de totale fase. Ik bevond mij op de zogenaamde ‘center line’, de plaats waar de eclips het langst duurt in die regio en dit bedroeg 2 minuten 25 seconden.
Ook is het zo dat elke eclipsfoto altijd slechts een afspiegeling zal zijn van hetgeen zich in werkelijk afspeelt. Hetgeen je op dat moment ervaart kan je onmogelijk fotografisch vastleggen.
De eerste foto werd 6 seconden belicht bij f/14 met ISO 100.
De tweede foto werd 20 seconden belicht bij f/14 met ISO 100.
Totale zonsverduistering Wyoming, USA.
Grotere versie Foto 1
Grotere versie Foto 2
Allen bij voorbaat hartelijk bedankt voor het bekijken en de eventuele reacties welke zeer geapprecieerd worden.
Met vriendelijke groeten,
Smets84.
Comment