Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lang leve RAW bestanden? met een update

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Lang leve RAW bestanden? met een update

    Is dit de juiste rubriek voor zoiets?

    Drie jaar geleden plaatste ik in deze rubriek onderstaande foto.

    http://forum.belgiumdigital.com/f40/...75-471424.html

    Van een RAW bestand en destijds vond ik die afwerking het mooist.

    Nu zou ik deze foto anders afwerken. Hier een voorbeeld, koeler en helderder



    Wat ik wil zeggen, met JPG was dit niet gelukt


    Update:



    Last edited by olivetti; 3 augustus 2017, 14:25.
    http://www.smuttynose.nl

  • #2
    Re: Lang leve RAW bestanden?

    Ik vind deze persoonlijk veel mooier. Zo zie je maar... af en toe eens terug het fotoalbum induiken levert leuke resultaten op en ja... leve RAW... een beetje de moderne donkere kamer
    https://www.behance.net/Lynx1966

    Comment


    • #3
      Re: Lang leve RAW bestanden?

      Vin deze ook mooier. Altijd fijn om te merken dat niet alleen je fotografie groeit maar ook je bewerking.
      Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
      Groeten
      Kurt

      Comment


      • #4
        Re: Lang leve RAW bestanden?

        Ik vind dit een hele, maar dan ook een héle knappe foto na je bewerking.
        Misschien moet ik toch eens overwegen om in RAW te gaan schieten... .
        Maar het zal wel niet, ik ben te lui voor al die bewerkingen achteraf.

        Comment


        • #5
          Re: Lang leve RAW bestanden?

          Zegt een pak meer dan je eerste, knappe foto en prima uitvoering.
          RAW levert inderdaad een hoop voordelen en nabewerking is imo altijd een onlosmakelijk onderdeel van fotografie geweest, of het nu op de computer of zoals vroeger in de doka was.

          Comment


          • #6
            Re: Lang leve RAW bestanden?

            Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
            Zegt een pak meer dan je eerste, knappe foto en prima uitvoering.
            RAW levert inderdaad een hoop voordelen en nabewerking is imo altijd een onlosmakelijk onderdeel van fotografie geweest, of het nu op de computer of zoals vroeger in de doka was.
            Niet in alle takken toch, want bij het fotograferen van dia kon je maar maken dat ze onmiddellijk goed waren, want nabewerking was er niet bij.
            Dit is volgens mij altijd de beste leerschool geweest (maken dat ze goed uit het bakje komen).
            En dat is tot op heden nog altijd mijn eerste principe.
            Nu wordt er te veel op los geklikt en we zullen het achteraf wel goed maken bij de nabewerking.
            Dus nabewerking, ja, maar dan voor kleine tekortkomingen.
            Nu ja, elk zijn mening daarover zeker.

            Comment


            • #7
              Re: Lang leve RAW bestanden?

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Niet in alle takken toch, want bij het fotograferen van dia kon je maar maken dat ze onmiddellijk goed waren, want nabewerking was er niet bij.
              Dit is volgens mij altijd de beste leerschool geweest (maken dat ze goed uit het bakje komen).
              En dat is tot op heden nog altijd mijn eerste principe.
              Nu wordt er te veel op los geklikt en we zullen het achteraf wel goed maken bij de nabewerking.
              Dus nabewerking, ja, maar dan voor kleine tekortkomingen.
              Nu ja, elk zijn mening daarover zeker.
              Ik ben het helemaal met je eens. De foto moet in beginsel goed zijn. Ik ben ook blij vroeger zelf een Doka te hebben gehad waar ik het e.e.a. geleerd heb.
              We zien zo af en toe op het forum waar het toe lijdt/leidt als je de beginselen nog niet kent.

              Hier bij de Kotter heb ik in een tijdsbestek van 20 minuten welgeteld 17 foto's gemaakt. Met als grootste handicap dat het zo donker was dat ik de Kotter in mijn zoeker niet kon zien.
              Lang leve het direct terugzien op de camera en de mogelijkheid om de positie bijstellen.
              Als ik de foto's naar werkelijkheid zou plaatsen zou er niet veel te zien zijn en zij zouden zelfs nog donkerder zijn dan de eerst geplaatste. Er zijn 4 goed gelukte van overgebleven.

              Ik vraag mij af wat de score geweest zou zijn als ik met mijn oude Reflex had moeten fotograferen
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #8
                Re: Lang leve RAW bestanden?

                eerst de foto : prachtig !


                RAW : wel, volgens mij fotografeert eigenlijk IEDEREEN in RAW !!!


                maar, ofwel doe je zelf de ontwikkeling van het negatief (dat nu RAW noemt),
                ofwel laat je het automatisch doen door je camera, gewoon op zijn standaard manier, ofwel volgens "landschap", "mensen", en dergelijke meer settings.

                En uiteraard is het zo dat als je het de camera laat doen (inclusief de verscherping, want ook die gebeurt daar !!!), dan krijg je de dag van vandaag een zeer goed resultaat volgens algemene regels.
                Maar als je het zelf doet, dan kan je veel fijner en preciezer werken. En uiteraard heb je ook zelf de mogelijkheid om het veel fijner en preciezer naar de vaantjes te helpen.
                mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                Comment


                • #9
                  Re: Lang leve RAW bestanden?

                  Wat een verschil met de eerste en jpeg versie...
                  Interessante gespreksstof en foto!
                  mvg Christophe.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lang leve RAW bestanden?

                    mooie opname!
                    zelf zou ik de WB nog veel koeler maken, is nu wat "vuil" gelig

                    KLIK
                    groeten, Kristof
                    Canon EOS 5D mkII

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lang leve RAW bestanden?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                      mooie opname!
                      zelf zou ik de WB nog veel koeler maken, is nu wat "vuil" gelig

                      KLIK
                      Dank je en inderdaad het witte schuim is zo mooier..
                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lang leve RAW bestanden?

                        Er zijn er hier nog geweest die dat suksesvol herontwikkelden, er is er zelfs ene geweest die met een foto in de HoF kwam en wat later terug in de HOF met een crop van dat beeld

                        Het is inderdaad mooier dan croeger maar ik vind het ook wat te warm
                        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lang leve RAW bestanden?

                          Update geplaatst met de aanwijzing van Stoffograaf verwerkt
                          http://www.smuttynose.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lang leve RAW bestanden?

                            bedankt voor de up, is zoveel mooier
                            groeten, Kristof
                            Canon EOS 5D mkII

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lang leve RAW bestanden?

                              In RAW fotograferen en nadien ontwikkelen heeft - bij deze foto is dat toch eigenlijk bewezen - ontegensprekelijk voordelen.
                              Alleen al om de witbalans nadien te kunnen wijzigen vind ik dat de moeite.
                              Als je ermee begint ontdek je dat er, afhankelijk van de sensor, vaak enorm veel rek zit op de hooglichten en de schaduwen.
                              En als de RAW-converters verbeteren in de toekomst kan je je oude beelden opnieuw processen als je dat al zou willen.

                              Akkoord, het kost wat tijd en moeite, maar op deze manier geniet ik eigenlijk twee keer van mijn foto.
                              Een keer tijdens de opname en (vaak nog meer) tijdens de ontwikkeling.
                              Voor profs die rendement nastreven gaat dat niet op natuurlijk, alhoewel ik mij sterk maak dat de meesten in RAW werken.
                              Met wat presets en wat synchronisatie in LR kan je meteen de jpg's simuleren zoals die uit je camera zouden gekomen zijn.
                              Maar als een bepaalde foto belangrijker is en het licht wat kritisch dan zal je blij zijn dat er nog een RAW-bestand is.

                              Dit alles laat je inderdaad toe om snel te klikken en later bij te sturen, maar wat compositie betreft lukt dat dan weer niet.

                              Ik ben het er eigenlijk mee eens dat een beeld zo goed mogelijk uit de camera moet komen. Dat is fotograferen.
                              Maar via mijn opleiding 'Digitale beeldvorming' in de academie leren wij wat je met PS en lagen kan doen.
                              Ik vertrek vaak van foto's, maar uiteindelijk heeft dit nog weinig met fotografie te maken.
                              Wel enorm boeiend.
                              Straatfotograaf in Antwerpen

                              Comment

                              Working...
                              X