Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lang leve RAW bestanden? met een update

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lang leve RAW bestanden?

    Knappe hernieuwing van deze foto en proficiat voor je eerlijkheid Interessante visies en uiteenzettingen.
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

    Comment


    • #17
      Re: Lang leve RAW bestanden?

      Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
      In RAW fotograferen en nadien ontwikkelen heeft - bij deze foto is dat toch eigenlijk bewezen - ontegensprekelijk voordelen.
      Alleen al om de witbalans nadien te kunnen wijzigen vind ik dat de moeite.
      Als je ermee begint ontdek je dat er, afhankelijk van de sensor, vaak enorm veel rek zit op de hooglichten en de schaduwen.
      En als de RAW-converters verbeteren in de toekomst kan je je oude beelden opnieuw processen als je dat al zou willen.

      Akkoord, het kost wat tijd en moeite, maar op deze manier geniet ik eigenlijk twee keer van mijn foto.
      Een keer tijdens de opname en (vaak nog meer) tijdens de ontwikkeling.
      Voor profs die rendement nastreven gaat dat niet op natuurlijk, alhoewel ik mij sterk maak dat de meesten in RAW werken.
      Met wat presets en wat synchronisatie in LR kan je meteen de jpg's simuleren zoals die uit je camera zouden gekomen zijn.
      Maar als een bepaalde foto belangrijker is en het licht wat kritisch dan zal je blij zijn dat er nog een RAW-bestand is.


      Dit alles laat je inderdaad toe om snel te klikken en later bij te sturen, maar wat compositie betreft lukt dat dan weer niet.

      Ik ben het er eigenlijk mee eens dat een beeld zo goed mogelijk uit de camera moet komen. Dat is fotograferen.
      Maar via mijn opleiding 'Digitale beeldvorming' in de academie leren wij wat je met PS en lagen kan doen.
      Ik vertrek vaak van foto's, maar uiteindelijk heeft dit nog weinig met fotografie te maken.
      Wel enorm boeiend.
      Ik heb ook heel veel plezier in de nabewerking. Ik kan niet te zeggen "meer dan tijdens het fotograferen" maar het is een belangrijk en onlosmakelijk deel van mijn fotograferen geworden.
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #18
        Re: Lang leve RAW bestanden?

        Ik vind het een prachtige foto. Ik denk ook dat de WB update net een beetje realistischer is.
        Al een tijd geleden, dus ik denk met vooruitschrijdend inzicht, zou je waarschijnlijk het schip iets meer links gezet zou hebben.

        Over raw en jpeg.
        Ieder mag het zelf weten, maar ik heb een mooie vergelijking :
        Ik heb in het verleden zelf bier gebrouwen. Wegens tijdgebrek en een ander tijdrovende hobby (waar ik jullie vooral mee lastig val) daarmee gestopt.
        Het bier wat ik brouwde maakte ik geheel aanpassend bij mijn smaak. Gewoon wat toveren met verschillende grondstoffen en met het proces.
        Sinds ik daarmee gestopt ben, kom ik nog zelden bier tegen wat in de buurt komt van wat ik zelf maakte.
        Geen wonder, want een ingenieur heeft de smaak "gemaakt", met de gedachte : Dit zullen wel veel mensen lusten.
        Zo is het ook met jpeg, als je gelijk uit het kastje fotografeert. Een ingenieur heeft een bewerking uitgedacht, die op vele foto's zullen werken, maar het resultaat zal veelal een eenheidsworst zijn.
        Last edited by Johan1956; 4 augustus 2017, 18:05.
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #19
          Re: Lang leve RAW bestanden?

          Altijd leuk om zo een oude foto uit het archief nog eens opnieuw te "ontwikkelen". Zelf ook paar keer gedaan, en dan zie je dat je in de loop der jaren toch een betere manier van afwerken hebt gevonden....Goed voorbeeld is dan inderdaad deze mooie foto, zeker de update..

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Nu wordt er te veel op los geklikt en we zullen het achteraf wel goed maken bij de nabewerking.
          Dus nabewerking, ja, maar dan voor kleine tekortkomingen.
          Nu ja, elk zijn mening daarover zeker.
          Deze gedachte is naar mijn mening dan ook niet helemaal terecht. Ook als je raw fotografeert moet belichting, compo enz gewoon al helemaal goed zijn, de gedachte dat trekken we achteraf wel eventjes recht is mijn inziens dan ook niet goed, ongetwijfeld zullen er mensen op deze manier werken, maar vind dat geen goede gedachte.
          Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
          MIJN WEBSITE

          Comment


          • #20
            Re: Lang leve RAW bestanden?

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Niet in alle takken toch, want bij het fotograferen van dia kon je maar maken dat ze onmiddellijk goed waren, want nabewerking was er niet bij.
            Dit is volgens mij altijd de beste leerschool geweest (maken dat ze goed uit het bakje komen).
            En dat is tot op heden nog altijd mijn eerste principe.
            Nu wordt er te veel op los geklikt en we zullen het achteraf wel goed maken bij de nabewerking.
            Dus nabewerking, ja, maar dan voor kleine tekortkomingen.
            Nu ja, elk zijn mening daarover zeker.
            ik geef gerust toe dat ik nabewerking toe ,maar niet voor de tekortkomingen of gebreken hoor ,ik werk in RAW om nadien mijn eigen gevoel te verwerken in mijn foto en dat gevoel is er meestal al voor ik de foto neem ,meestal zie ik vooraf in mijn hoofd hoe ik mijn foto wil na de nabewerking ,en die bewerking kan soms wat tijd in beslag nemen ,niet dat ik de foto helemaal verander ,want dat gebeurd niet ,maar om het mooi en het zo precies mogelijk te doen , het resultaat moet goed zijn .en daar heb ik evenveel plezier aan als bij het nemen van de foto ja ik heb natuurlijk ook enkele sessies PS gevolgd en dat helpt natuurlijk
            OT de update vind ik heel erg mooi ,vooral dat licht op de masten ,beetje dramasfeer

            Comment


            • #21
              Re: Lang leve RAW bestanden?

              Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
              ik geef gerust toe dat ik nabewerking toe ,maar niet voor de tekortkomingen of gebreken hoor ,ik werk in RAW om nadien mijn eigen gevoel te verwerken in mijn foto en dat gevoel is er meestal al voor ik de foto neem ,meestal zie ik vooraf in mijn hoofd hoe ik mijn foto wil na de nabewerking ,en die bewerking kan soms wat tijd in beslag nemen ,niet dat ik de foto helemaal verander ,want dat gebeurd niet ,maar om het mooi en het zo precies mogelijk te doen , het resultaat moet goed zijn .en daar heb ik evenveel plezier aan als bij het nemen van de foto ja ik heb natuurlijk ook enkele sessies PS gevolgd en dat helpt natuurlijk
              OT de update vind ik heel erg mooi ,vooral dat licht op de masten ,beetje dramasfeer
              Wellicht is het dan leuk te weten dat de boot vanaf de wal is bijgelicht met een zaklantaarn
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #22
                Re: Lang leve RAW bestanden?

                De update is . Rustiger en het onderwerp komt meer los van de lucht.

                Mvg.,
                Smets84.

                Comment


                • #23
                  Re: Lang leve RAW bestanden?

                  Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                  Wellicht is het dan leuk te weten dat de boot vanaf de wal is bijgelicht met een zaklantaarn
                  Idd knap gedaan [emoji106]

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lang leve RAW bestanden?

                    Prachtige foto en mooi verhaal hoe die tot stand gekomen is.

                    Discussie over RAW. Lijkt inderdaad interessant om in RAW te fotograferen. Heb ik zelf nog nooit gedaan. Moet ik dus dringend eens aan beginnen! Reden: RAW neemt veel geheugen in beslag en je hebt er ook de tools voor nodig om achteraf te bewerken (Photoshop enz.). Dus momenteel nog steeds jpeg. De vergelijking met doka vind ik minder. Ik had 50 jaar geleden reeds mijn eigen doka (zelf gebouwd). Maar dat was wat anders. Voornaamste was: goede afdrukken maken van goede foto's (contrast enz) en goede vergrotingen om nadien op een spaanderplaat te kleven. Waar is de tijd?

                    grts,
                    Raf.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Lang leve RAW bestanden?

                      Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
                      Prachtige foto en mooi verhaal hoe die tot stand gekomen is.

                      Discussie over RAW. Lijkt inderdaad interessant om in RAW te fotograferen. Heb ik zelf nog nooit gedaan. Moet ik dus dringend eens aan beginnen! Reden: RAW neemt veel geheugen in beslag en je hebt er ook de tools voor nodig om achteraf te bewerken (Photoshop enz.). Dus momenteel nog steeds jpeg. De vergelijking met doka vind ik minder. Ik had 50 jaar geleden reeds mijn eigen doka (zelf gebouwd). Maar dat was wat anders. Voornaamste was: goede afdrukken maken van goede foto's (contrast enz) en goede vergrotingen om nadien op een spaanderplaat te kleven. Waar is de tijd?

                      grts,
                      Raf.
                      Allé, ik ben toch niet alleen, of ttz. niet alleen die het durft toe te geven .
                      Maar alle gekheid op een stokje, ondanks de 'reclame' die men hier maakt voor RAW, vrees ik dat ik niet genoeg fotografie-freak ben om me te laten overhalen.
                      Ik heb naast fotografie nog teveel andere hobby's, vandaar.
                      Om maar één voorbeeld te geven, ik heb me ongeveer 2 maanden geleden een Sony DSC-RX10 III gekocht, en ik moet mijn eerste foto nog nemen met dit toestel...
                      Tot op heden nog niks meer gedaan dan eens de gebruiksaanwijzing(en) door te nemen.

                      Comment

                      Working...
                      X