Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Geen macro, zelfs geen close up, maar wel een mooie mocht hij niet te veel verscherpt zijn.
Je ziet langs elk steeltje het gekende witte randje, wat jammer is.
Zonder dat zou ik hem zelfs fantastisch vinden.
Prachtige tegenlichtopname met een fijne sfeer.
Ik denk dat de witte lijntjes ontstaan doordat het licht door de fijne haartje op de stengels schijnt. Of heb ik het mis ?
Last edited by Johan1956; 2 augustus 2017, 17:09.
Reden: kromme zin
Prachtige tegenlichtopname met een fijne sfeer. Ik denk dat de witte lijntjes ontstaan doordat het licht door de fijne op de stengels haartjes schijnt. Of heb ik het mis ?
Mocht het zo zijn, wat ik betwijfel, dan trek ik mijn woorden terug .
JLM zal wel weten hoeveel hij verscherpt heeft, maar dan nog, ik kreeg hier vroeger dikwijls de opmerking 'te veel verscherpt', zelfs wanneer ik nul komma nul verscherpt had.
Dat kan hier ook zo zijn natuurlijk.
Geen macro, zelfs geen close up, maar wel een mooie mocht hij niet te veel verscherpt zijn.
Je ziet langs elk steeltje het gekende witte randje, wat jammer is.
Zonder dat zou ik hem zelfs fantastisch vinden.
Prachtige tegenlichtopname met een fijne sfeer.
Ik denk dat de witte lijntjes ontstaan doordat het licht door de fijne haartje op de stengels schijnt. Of heb ik het mis ?
Wel, in 't algemeen doe ik alleen een verscherping na het resizen in IrfanView, nu heb ik dezelfde oefening gedaan maar zonder verscherping en het resultaat is quasi hetzelfde.
De verscherpte versie heeft idd iets meer lichtere pixels aan de randen,waarnaar je trouwens refereert, waardoor de lijnen ( steeltjes ) nog veel meer uitgesproken gekarteld zijn, maar zoals Johan aanhaald, wordt het nog meer versterkt door het tegenlicht. Heeft ook te maken met het risezen zelf, op het origineel krijg je mooie rechte lijnen door het veelvoud aan pixels ( 5659 x 3429 ( 19.40 Mpixels ) tegenover 1024 x 768 na resizen. En dat is duidelijk te merken in de uitvergroting. Bottom line, iedereen, denk ik, heeft een punt in zijn redenering :-)
Mocht het zo zijn, wat ik betwijfel, dan trek ik mijn woorden terug .
JLM zal wel weten hoeveel hij verscherpt heeft, maar dan nog, ik kreeg hier vroeger dikwijls de opmerking 'te veel verscherpt', zelfs wanneer ik nul komma nul verscherpt had.
Dat kan hier ook zo zijn natuurlijk.
ja dat denk ik ook ,veel meegemaakt in mijn macrotijd ,smorgens met de dauw ,wanneer je fotografeert in tegenlicht ,licht dat vochtig randje op wat juist meedraagt bij de sfeer ,heel knap hoor
Comment