Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

haven Leuven IV

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: haven Leuven IV

Wel dat vind ik nu juist vreemd, ik heb nooit een uv filter op mijn lenzen staan, wat betreft Af die stond af en heb mijn lens manueel scherp gezet en staat als ik werk met statief op Life View

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DANIELDEBOECK Bekijk bericht
      ik zal het uitproberen, maar kan niet meer doen dan 1) statief gebruiken, 2)spiegel opklappen, 3) afstandsbediening gebruiken of is er nog iets dat ik verkeerd doe?
      1, 2 en 3 zijn prima maar je hebt eigenlijk niet gezegd hoe je hebt scherpgesteld en waarop?
      Als je focuspunt de mensen op de boot zijn dan moet je daar op scherpstellen (bv met één-puntmetering); vind je dat de voorgrond toch niet scherp genoeg is kan je wat korter gaan.

Als ik je foto zie dan lijkt mij dat je scherpstelpunt op amper 2m ligt; dan is het ook niet verwonderlijk dat de boot die vlot op 30m of meer ligt niet echt scherp meer overkomt gezien je verte-limiet amper 11m is. Op f16 en scherpstellen op 2m krijg je een verte-limiet van oneindig om maar aan te tonen dat er een groot verschil is tussen f8 en f16.

Comment

ja zoals je zegt het scherpstelpunt is op 2,43m maar van dat verte-limiet 11m is begrijp ik niet hyperfocale afstand is 2,43 en alles er achter tot in het oneindige toch?

Comment

Ik denk dat je je objectief ook nog eens goed moet bekijken, er staat een "verdeling" op.... principieel moet je dan het een en ander ook kunnen aflezen...

Comment

Misschien is het beter dat je eerst eens gaat lezen wat hyperfocale afstand en vooral DoF (depth of field) betekenen en wat de relatie onderling is vooral ivm het diafragmagetal.

Mijn gedacht is dat je gewoon veel te kort hebt scherpgesteld (ik denk zelfs korter dan 2m).
            Volg mijn raad eens en ga terug naar dezelfde plaats en stel scherp op de boot en f16. Als de boot op 30m ligt en je gebruikt f16 dan ligt je near limit op 1.15m en je far limit op oneindig.
            Alles vanaf 1.15m zal dan aanvaardbaar scherp zijn tot oneindig maar vooral je onderwerp (boot met mensen) zal haarscherp zijn.

Comment

ok ik heb alles nog eens nagekeken ik zie wat je bedoeld f16 maar leg me eens uit op mijn lens zie ik twee streepjes een links en een rechts met f16 ik kan markering van oneindig op een van beide zetten welke? en wat is het verschil, idem voor f8?

Comment

Dat zijn de DoF-markeringen voor een gekozen diafragma. Tussen die streepjes bevind zich het zgn. veld van acceptabele scherpte.
                De ene geeft de nabij-limiet aan en de andere de veraf-limiet (aan de zijde vh oneindig teken).
                Zoals je ziet -en ik al had gezegd- geeft f16 een veel groter DoF dan f8; groothoek lenzen geven ook een dieper veld dan bv telelenzen.
                Het middelste streepje geeft de afstand aan waarop je hebt gefocused; daar zal het beeld op zijn scherpst zijn.

Misschien is het eens tijd dat je je wat gaat verdiepen in deze basis-vaardigheden ivm fotografie. Uit je exif zie ik dat je gebruik maakt van toplenzen en dito camera en imo zonde dat je dat potentieel niet weet te gebruiken. Je foto's zullen er alleen maar wel bij varen.

Comment

Denk dat het gewoon komt omdat er na de verkleining geen verscherping meer is toegepast. Ik heb hem even zelf gedownload en moet zeggen dat ik deze perfect scherp krijg hoor.

Comment

zo zie je

Comment

Moderator Note: Het is niet de bedoeling in de fotohoek commentaar te leveren op de fotograaf. Die bedenkingen hou je voor jezelf of stuur je in een privébericht naar Daniël. Een aantal reacties zijn daarom verwijderd
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
                      X