Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
De rotsen zijn echt zo donker, bijna zwart zelfs, het is gestolde lava. Zelfs het gebouwtje waarvan je de restanten ziet is opgetrokken uit lavabrokken.
Foto genomen op één van de Canarische Eilanden, nl. La Palma.
Ik ga toch eens proberen iets te doen aan de paar vlekken die écht bijna dichtgelopen zijn.
De rotsen zijn echt zo donker, bijna zwart zelfs, het is gestolde lava. Zelfs het gebouwtje waarvan je de restanten ziet is opgetrokken uit lavabrokken.
Foto genomen op één van de Canarische Eilanden, nl. La Palma.
Ik ga toch eens proberen iets te doen aan de paar vlekken die écht bijna dichtgelopen zijn.
Kan ik alleen maar beamen, ik krijg ook dikwijls die opmerking als ik mijn foto's toon die ginder zijn gemaakt, zelfs al zijn de foto's niet onderbelicht toch kan je bijna geen details meer zien, ze zijn gewoon zo zwart ,en zwart is dan ook zwart, oplichten helpt niet, dus gewoon zo laten zoals het echt was 😉
Toen ik nog Polen ging, maar bepaald Wolsztyn om er te rijden met de stoomlocomotieven, nam ik natuurlijk ook foto's van die mooie machines met een analoog toestel weliswaar. Digitaal bestond toen nog niet.
In het begin was ik erg ontgoocheld dat er in de zwarte locomotieven weinig detail te zien was terwijl ik dat juist wel mooi kon zien in de zoeker.
Het menselijk oog past zich aan, een fototoestel, of beter gezegd een film of een sensor niet.
Zwart is altijd moeilijk te fotograferen en dat zal altijd zo blijven.
De foto van Djivan is verre van toegelopen en er zit nog altijd voldoende detail in, alleen komt het niet echt tot zijn recht en daarbij kan Ps een handje helpen als je de foto bewerkt in ACR.
En dan krijg je dit: KLIK
Djivan als ik de KLIK moet verwijderen dan hoor ik het graag.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Toen ik nog Polen ging, maar bepaald Wolsztyn om er te rijden met de stoomlocomotieven, nam ik natuurlijk ook foto's van die mooie machines met een analoog toestel weliswaar. Digitaal bestond toen nog niet.
In het begin was ik erg ontgoocheld dat er in de zwarte locomotieven weinig detail te zien was terwijl ik dat juist wel mooi kon zien in de zoeker.
Het menselijk oog past zich aan, een fototoestel, of beter gezegd een film of een sensor niet.
Zwart is altijd moeilijk te fotograferen en dat zal altijd zo blijven.
De foto van Djivan is verre van toegelopen en er zit nog altijd voldoende detail in, alleen komt het niet echt tot zijn recht en daarbij kan Ps een handje helpen als je de foto bewerkt in ACR.
En dan krijg je dit: KLIK
Djivan als ik de KLIK moet verwijderen dan hoor ik het graag.
Jouw versie moet zeker niet weg, maar persoonlijk vind ik ze toch te licht. Mocht je ter plekke gaan, dan zal je zien dat de bewerkte niet meer aan de realiteit beantwoordt.
In jouw versie ogen de lavarotsen eerder grijs en dat zijn ze echt niet, ze gaan van heel erg donker bruin tot zwart, maar zeker niet grijs.
Wat niet wil zeggen dat ik geen interesse heb in 'ACR in Photoshop' want dat is me totaal onbekend... zoals nog vele andere dingen in PS natuurlijk .
Dank Djivan, u hebt volkomen gelijk wat de kleuren betreft.
Helaas heb ik een verkeerde geüploade; Als u het mij toestaat dan plaats ik nu een klik met de juiste bewerking.
Ik was helaas vergeten de witbalans af te stellen. Bovendien had ik "Tegenhouden" te veel 'misbruikt', dat klopt dus allemaal.
Tuurlijk was ik niet ter plaatse en is het moeilijk om alles natuurgetrouw weer te geven, maar moet dat nu echt?
Zoals ik al zei, zwart fotograferen is erg moeilijk omdat zwart eigenlijk geen kleur is.
Grote fotografen bewerken ook hun foto's om die mooier te laten uitkomen hoor.
Dus hier de juiste KLIK, als u het mij toestaat natuurlijk.
Ook bewerkt in ACR, vervolgens geopend in Ps CS6 en de witbalans afgesteld want de foto bevatte teveel blauw hoor.
Ik heb hem ook voor 50% verscherpt in de Lab modus. Lijkt veel 50% maar dat is het niet in de Lab modus.
Hou ook het blauw in de lucht en zee in het oog.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Dank Djivan, u hebt volkomen gelijk wat de kleuren betreft.
Helaas heb ik een verkeerde geüploade; Als u het mij toestaat dan plaats ik nu een klik met de juiste bewerking.
Ik was helaas vergeten de witbalans af te stellen. Bovendien had ik "Tegenhouden" te veel 'misbruikt', dat klopt dus allemaal.
Tuurlijk was ik niet ter plaatse en is het moeilijk om alles natuurgetrouw weer te geven, maar moet dat nu echt?
Zoals ik al zei, zwart fotograferen is erg moeilijk omdat zwart eigenlijk geen kleur is.
Grote fotografen bewerken ook hun foto's om die mooier te laten uitkomen hoor.
Dus hier de juiste KLIK, als u het mij toestaat natuurlijk.
Ook bewerkt in ACR, vervolgens geopend in Ps CS6 en de witbalans afgesteld want de foto bevatte teveel blauw hoor.
Ik heb hem ook voor 50% verscherpt in de Lab modus. Lijkt veel 50% maar dat is het niet in de Lab modus.
Hou ook het blauw in de lucht en zee in het oog.
Ik denk dat je met deze tweede klik bijna boenk op de realiteit zit qua lavakleuren.
Je ziet duidelijk het zwarte en het donkerbruine, maar de zee oogt nu wel groenig en die is écht blauw. Mag zeker blijven staan.
Bedankt verder voor de info.
Ook alle andere 'schrijvers' bedankt voor hun reactie .
Comment